بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳
کد خبر : ۱۵۸۱۰۴

در حالی که ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی به مردم وعده داده دلار ارزان می‌شود و به مردم توصیه کرده که دلار نخرند، روز گذشته خبرنگار «فرصت امروز» در خیابان منوچهری و فردوسی حضور یافت تا به بررسی اثرات این توصیه رئیس کل بانک مرکزی در بازار بپردازد. سیف به یکی از خبرگزاری‌های داخلی تاکید کرده بود که با سیاست‌هایی که بانک مرکزی دنبال می‌کند، ارز دیگر مبنایی برای سرمایه‌گذاری نیست و اگر کسی بخواهد ارز بخرد تا در آینده گران شود، حتما ضرر خواهد کرد. بر این اساس به طور حتم قیمت ارز به حدی که الان در بازار است نخواهد بود و رو به پایین خواهد آمد.

35154224121251356136234743783589

اما در این میان واکنش وزیر اقتصاد به نوسانات قیمت ارز جالب‌تر بود. وی در این‌باره گفت: نوسانات کوتاه‌مدت در بازار ارز است. شرایط برهم خوردن عرضه و تقاضا به‌صورت موقت، تغییراتی را در نرخ ارز ایجاد می‌کند، ضمن اینکه با توجه به ایام کریسمس و همچنین اوج گرفتن سفرها به عراق برای حضور در مراسم اربعین، ممکن است تقاضا برای ارز بالا رود. وزیر اقتصاد گفت: بالغ بر ۲ میلیون نفر متقاضی سفر به عراق برای حضور در مراسم اربعین بودند و این ممکن است در کوتاه‌مدت تقاضا را برای انواع ارز بالا برد و طبیعی است که برای کنترل کوتاه‌مدت نرخ ارز، دولت تدابیری بیندیشد، اما در عوامل بنیانی و تعیین‌کننده این نرخ تغییر معناداری را مشاهده نمی‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه کف قیمت ارز در بازار از دیدگاه شما چه نرخی است؟ خاطرنشان کرد: قیمت‌گذاری براساس حدیث حضرت علی(ع) یک کار خدایی است و من در این زمینه اظهارنظر نمی‌کنم!

مردم دلار می‌خرند

مشـــاهدات خبرنــگار «فرصت امروز» نشان می‌دهد که مردم در صرافی‌ها در حال رفت‌و‌آمد هستند و به گفته برخی از دلال‌های منوچهری خرید و فروش مثل روزهای قبل ادامه دارد. یکی از خریداران در پاسخ به این پرسش که به قصد سرمایه‌گذاری خرید می‌کنید یا اینکه دلار خریداری شده را به مصرف می‌رسانید؟ گفت: ما از کسبه هستیم و درآمدهای‌مان را تبدیل به دلار می‌کنیم. در حال حاضر خیلی از کسبه تهران اقدام به معاوضه ریال با دلار می‌کنند تا ارزش پول‌شان حفظ شود.

وی در پاسخ به این سوال که رئیس کل بانک مرکزی وعده داده تا قیمت‌ها پایین بیاید، نمی ترسیدکه ضرر کنید؟ گفت: از تابستان تا حالا دلار در حال رشد است و رئیس کل بانک مرکزی هر بار می‌گوید این رشد قیمتی طبیعی است و هر بار آن را به موضوعی ربط می‌دهد. دلار 3200 تومان بود و به 3651 تومان فعلی رسیده است. اگر قرار بود که کسبه به حرف آقای سیف توجه کنند مبلغ زیادی متضرر می‌شدند.

یک صراف خیابان فردوسی هم درباره روند قیمتی دلار در چند ماه اخیر و افزایش خرید مردم گفت: تا سال گذشته روند خریدو فروش‌ها در بازار عادی بود اما زمانی که قیمت دلار به 3300 و 3400تومان رسید میزان خرید مردم عادی افزایش پیدا کرد. وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تجربه شما فکر می‌کنید اگر نرخ ارز کاهش بیابد به چه قیمتی خواهد رسید؟ پاسخ داد: من به یاد ندارم که کاهش قیمت ارز تاکنون چشمگیر بوده باشد. ممکن است اشاره رئیس کل بانک مرکزی در مورد اجرایی شدن توافق برجام باشد. اگر تحریم‌ها برچیده شود ممکن است این اتفاق بیفتد اما در غیر‌این صورت پایین بودن قیمت ارز 3600تومان است و بعد از آن دوباره افزایش پیدا می‌کند.

یکی دیگر از خریداران دلار هم در این‌باره گفت: مسئولان بارها در مورد موضوعات مختلفی وعده داده‌اند اما جور دیگری عمل کرده‌اند. من برای خرید ماشین صفر اقدام کرده‌ام و حالا اعلام کرده‌اند که میزان سفته و چکی که باید پرداخت شود افزایش یافته است. از آن طرف اعلام کردند که وضع بازار سرمایه خوب می‌شود اما هر بار که این را اعلام می‌کنند بورس بیشتر می‌ریزد.

عملکرد مسئولان مهم است نه حرف‌های‌شان

یکی دیگر از صرافان منوچهری در این باره به خبرنگار «فرصت امروز» گفت: بازار به عملکرد مسئولان نگاه می‌کند نه به حرف‌های آنها. از یک طرف دولت با کسری بودجه مواجه است و از طرف دیگر اجرای برجام با ابهاماتی رو به رو است که هنوز بر طرف نشده است. در این شرایط بازار دلیلی نمی‌بیند که قیمت ارز را افزایش ندهد.

وی افزود: از طرف دیگر خود بانک مرکزی در حال افزایش قیمت دلار دولتی است و برای نخستین بار دلار دولتی قیمت 3 هزار تومان را شکسته است. در چنین شرایطی طبیعی است که دلار آزاد هم افزایش پیدا می‌کند. سوال این است که اگر واقعا بانک مرکزی می‌خواهد قیمت دلار آزاد کاهش پیدا کند چرا همزمان که دلار 3600 تومان را شکسته است، ارز دولتی را افزایش می‌دهد؟ اگر به قصد یکسان‌سازی نرخ ارز است اجازه دهد تا نوسانات نرخ ارز فروکش کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲
به نظر میاد کنترل قیمت دلار از دست دولت خارج شده
خدا بهمون رحم کنه هر روز یه افزایش جدید ثبت میشه
همین الانش شده 3654 (منبع:اتحادیه)