بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
در بررسی نسبت پی بر ای صنایع طی دو دوره بدست آمد:

معرفی صنایعی که بیشترین و کمترین رشد نسبت پی بر ای داشتند

نسبت پی بر ای به عنوان حلقه واصله میان قیمت و سود هر سهم یکی از متغیرهایی است که همواره مورد توجه سهامداران قرار دارد و در عین حال تحلیلگران و کارشناسان بازار سرمایه تحلیل های متفاوتی از افزایش یا کاهش این نسبت ارائه می کنند.
کد خبر : ۱۵۸۱۶۴
نویسنده :
جمشیدی
نسبت پی بر ای سهام شرکت ها یکی از متغیرهای مهم و اثر گذار بر قیمت گذاری سهام شرکت های فعال بازار سرمایه به شمار می رود که بیانگر بازده مورد انتظار از خرید سهام شرکت است، نسبتی که به دلیل روند نزولی بورس طی دو سال اخیر دستخوش تغییراتی شده و نسبت پی بر ای بساری از صنایع در این مدت افت یافته است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، نسبت پی بر ای به عنوان حلقه واصله میان قیمت و سود هر سهم یکی از متغیرهایی است که همواره مورد توجه سهامداران قرار دارد و در عین حال تحلیلگران و کارشناسان بازار سرمایه تحلیل های متفاوتی از افزایش یا کاهش این نسبت ارائه می کنند. به گونه ای که برخی از کارشناسان معتقدند که هر چه نسبت پی بر ای سهام شرکت بیشتر باشد، بازه مورد انتظار از خرید سهام آن کمتر خواهد بود و نمی توان انتظار کسب سود از سرمایه گذاری های خود داشته باشند و بالعکس.

بر اساس اطلاعات موجود شرایط نامناسب ماه های اخیر بازار سرمایه در حالی موجب افت قابل توجه قیمت سهام شرکت ها و شاخص ها شده که طی معاملات آبان امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته از میان 36 صنعت فعال در بورس نسبت پی بر ای 22 صنعت با کاهش مواجه شده و 12 صنعت نیز با افزایش این نسبت همراه شده اند و در نهایت نسبت پی بر ای گروه های تأمین برق، گاز، بخار و آب گرم و نیز محصولات چوبی بدون تغییر مانده است. همچنین متوسط نسبت پی بر ای بازار سرمایه با کاهش 3.8 درصدی همراه شده است.

البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که 46 شرکت که برای سال مالی جاری زیان برآورد کرده اند در محاسبات نسبت پی بر ای لحاظ نشده اند و همچنین شرکت های سرمایه گذاری که الزامی برای ارائه پیش بینی سود ندارند در گزارش مذکور مورد بررسی قرار نگرفته اند.

بر این اساس از میان 12 صنعتی که نسبت پی بر ای آنها افزایش یافته، گروه فلزات اساسی با رشد 71 درصدی در جایگاه اول قرار می گیرد و بعد از آن صنعت استخراج سایر معادن و نیز قند و شکر افزایش بیش از 50 درصدی نسبت پی بر ای را طی آبان ماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته تجربه کردند.

در کنار سه گروه مذکور، صنایع فرآورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای، حمل و نقل انبارداری، سیمان، ماشین آلات دستگاه های برقی، کاشی و سرامیک، محصولات غذایی، رایانه و محصولات شیمیایی جای می گیرند.

معرفی صنایعی که بیشترین و کمترین رشد نسبت پی بر ای داشتند

این در حالی است که صنایعی همچون منسوجات، وسایل اندازه گیری، پزشکی و نیز ماشین آلات و تجهیزات در ردیف های نخست جدول رتبه بندی صنایع از نظر کاهش نسبت پی بر ای قرار می گیرند. به طوریکه نسبت ی بر ای گروه منسوجات از 22.29 به 8.73 مرتبه کاهش می یابد و افت بیش از 60 درصدی نسبت پی بر ای برای صنعت مذکور به ثبت می رسد.

بعد از آن نسبت پی بر ای گروه وسایل اندازه گیری و پزشکی با تک سهم "آکنتور" از حدود هشت به چهار مرتبه می رسد و در کنار آن ماشین آلات و تجهیزات با افت بیش از 36 درصدی مواجه شده است.

معرفی صنایعی که بیشترین و کمترین رشد نسبت پی بر ای داشتند

در پایان این گزارش می افزاید، گروه های محصولات شیمیایی و خودرو که جزو گروه های مطرح و مورد توجه بازار سرمایه هستند، طی معاملات آبان ماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته نسبت به سایر صنایع با افت و خیزهای کمتری مواجه شدند. به طوریکه محصولات شیمیایی رشد حدود یک مرتبه ای و صنعت خودرو و ساخت قطعات افت بیش از دو مرتبه ای را طی معاملات ماه گذشته تجربه کردند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر