بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
کد خبر : ۱۵۸۲۴۷

جهان صنعت :حسین خواجویی با ابراز خوشبینی از چشم‌انداز مثبت اقتصاد در گفت‌وگو با ملت بازار اظهار داشت: با توجه به برداشته شدن ریسک‌های سیستماتیک از سر کلیت اقتصاد کشور و همچنین گشایش در امور بازرگانی خارجی و علاوه بر آن احتمال ورود سرمایه‌گذاران خارجی می‌توان چشم‌انداز روشنی را برای اقتصاد و از جمله بازار سرمایه متصور بود.

وی با تاکید بر اینکه همه موارد مورد اشاره از جمله اساسی‌ترین ظرفیت‌های رشد بورس به شمار می‌روند، گفت: به عنوان نمونه با حذف ریسک سیستماتیک و از سرگیری همکاری‌های بین‌المللی طبیعی است هزینه تبادلات پولی بنگاه‌های اقتصادی به حداقل کاهش می‌یابد و این مساله می‌تواند به بهبود سودآوری شرکت‌های بورسی کمک کند.

تهدید در کوتاه‌مدت

این مشاور بازار سرمایه با اعلام تنها تهدید موجود بر سرراه بازار سرمایه تا پایان سال گفت: کاهش قیمت نفت تنها نقطه ضعف اقتصاد و بورس کشور در روزهای آینده است البته ناگفته نماند که این مساله اگرچه در کوتاه‌مدت به عنوان یک تهدید مطرح است اما تجربه نشان داده که کاهش قیمت نفت در بلندمدت می‌تواند به نفع اقتصاد ایران باشد.

خواجویی خواستار انضباط مالی دولت برای رسیدن به رشد اقتصادی پایدار شد و گفت: براساس سوابق تاریخی در زمانی که نفت جهانی بشکه‌ای 15 دلار بوده، رشد اقتصادی هشت درصدی را در کشور شاهد بوده‌ایم و دلیل آن هم به انضباط مالی مرتبط می‌شده، این درحالی است که برعکس این شرایط هم رخ داده به این معنی که با نفت بشکه‌ای 130 دلار به دلیل نبود انضباط مالی رشد اقتصادی در ایران منفی بوده است.

وی با تاکید بر این مساله که انضباط مالی از اهمیت بالاتری نسبت به درآمد نفتی برخوردار است، گفت: چنانچه دولت به این موضوع اهمیت دهد کاهش قیمت نفت در بلندمدت نه تنها به عنوان تهدید برای اقتصاد کشور مطرح نیست بلکه می‌تواند یک متغیر مثبت برای رشد اقتصاد کشور نقش‌آفرینی کند.

این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه تغییر نرخ بهره بانکی قطعی است اما زمان مشخصی برای آن در نظر گرفته نشده است، اظهار داشت: اگر این اتفاق پیش از پایان سال‌جاری رخ دهد تغییرات قابل ملاحظه‌ای را در بورس شاهد خواهیم بود در غیر این صورت نیز عملیاتی شدن این موضوع تا خردادماه سال آینده قطعی خواهد بود.

ترمز دستی اقتصاد

خواجویی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود چشم‌انداز مثبت از آینده اقتصاد، شاهد تداوم رکود و کاهش قیمت‌ها در بازار سهام هستیم؟ گفت: به نظر می‌رسد بورس در شرایط فعلی نیاز به یک شوک دارد. نرخ بهره بالای بانکی ترمز دستی این روزهای اقتصاد و از جمله بازار سرمایه است.

وی ادامه داد: چنانچه بسترهای لازم برای این مهم فراهم شده و دولت نرخ سود بانکی را متناسب با نرخ تورم کاهش دهد، بدون شک بهبود قابل توجهی را در بورس شاهد خواهیم بود.

خواجویی از ورود یک موج مثبت به بازار سهام طی یکی، دو هفته آینده اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده با تشدید خوشبینی‌های موجود در حوزه سیاسی بورس با یک موج مثبت مواجه شود به طوری که با تداوم آن تا اواخر دی‌ماه می‌توان انتظار رشد سه تا چهار هزار واحدی شاخص را داشت.

شوک نیاز تالار

سند دخل و خرج سال 95 کشور در آستانه تقدیم به مجلس شورای اسلامی است که اهالی بازار سرمایه امید دارند برنامه‌ریزی‌های سال آینده دولت بتواند بارقه‌های امیدی برای این بازار داشته باشد و بخشی از مشکلات سرمایه‌گذاران بورسی را برطرف کند.

امیر عباس کریم‌زاده، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت نوآوران مدیریت سبا در خصوص درخواست‌های بودجه‌ای اهالی بازار سهام از دولت به سنا، گفت: این روزها رکود اقتصاد کشور را درگیر کرده است و بر همین اساس باید در بودجه سال آینده سیاست‌هایی تدوین شود که باعث رونق و تحریک اقتصادی شود.

وی با تاکید بر اینکه رونق اقتصادی به رونق بازار سرمایه منجر می‌شود، افزود: در هر صورت ارائه بودجه به مجلس شورای اسلامی می‌تواند یک شوک برای بازار سرمایه باشد.

وی در خصوص نگرانی‌هایی که برای اهالی بازار سرمایه در بودجه 95 وجود دارد، گفت: برنامه‌ریزی‌های دولت در شرایط رکود اقتصادی برای برنامه‌های عمرانی، واگذاری دارایی‌های مالی، میزان فروش نفت و فرآورده‌های نفتی، تثبیت یا افزایش درآمدهای مالیاتی در شرایط رکود اقتصادی و نرخ ارز می‌تواند به بازار سهام شوک کوتاه‌مدتی وارد کند.

کریم‌زاده در خصوص راهکارهایی که در بودجه سال آینده می‌تواند منجر به رونق اقتصادی شود، گفت: افزایش بودجه‌های عمرانی می‌تواند اقتصاد را از رکود خارج کند. وی معتقد است در صورتی که سیاست‌هایی تدوین شود تا بودجه عمرانی دولت نسبت به سال ۹۴ افزایش قابل توجه داشته باشد و همچنین دولت سیاست‌های انبساطی را در پیش بگیرد، می‌تواند به رونق بازار سرمایه کمک بسیاری کند.

کریم‌زاده به میزان مالیات شرکت‌ها و ایجاد مشوق‌های مالیاتی نیز اشاره کرد و افزود: این موارد نیز می‌تواند موجب تحرک بازار سرمایه شود و در صورتی که نظامی تعریف شود تا شرکت‌های رکودی با همکاری دولت بتوانند از بخشودگی مالیاتی برخوردار شوند، می‌تواند به بهبود عملکرد این بازار کمک بسیاری کند.

وی تک‌نرخی شدن ارز را یکی از نیازهای بهبود اقتصاد و بورس دانست و اظهار کرد: در صورتی که نرخ ارز مبادلاتی به سطحی بالاتر از سطح کنونی برسد، این موضوع باعث می‌شود تا دولت مکانیسم آزادسازی نرخ ارز را راحت‌تر اجرا کند.

کریم‌زاده که معتقد است تک‌نرخی شدن و افزایش نرخ دلار باعث افزایش سودآوری شرکت‌ها و صنایع بورسی می‌شود، اظهار کرد: تک‌نرخی شدن ارز موجب خواهد شد تا رانت ارز از بین برود و موجب شفافیت در همه بازارهای فعال در اقتصاد شود و به بهبود عملکرد شرکت‌ها کمک بسیاری ‌کند.

وی انتشار اوراق مشارکت برای پرداخت بدهی‌های دولت به شرکت‌ها را یکی از راه‌های بهبود بورس دانست و اظهار کرد: در صورتی که دولت اوراق مشارکت‌هایی را با نرخ‌های کنترل شده توسط بانک مرکزی منتشر کند و بدهی‌های خود به پیمانکاران را بپردازد، پیمانکاران نیز بدهی‌های خود را به بانک‌های تجاری پرداخت کنند، موجب تحرک در اقتصاد و به دنبال آن شرکت‌های فعال در بازار سرمایه خواهد شد.

کریم‌زاده در ادامه بیان کرد: بانک مرکزی هم با انتشار اوراق جدید، علاوه بر کنترل نرخ بهره، موجب کاهش نرخ سود نیز خواهد شد که این موضوع نیز ورود نقدینگی به بازار سرمایه را به دنبال دارد. وی ادامه داد: پیش‌بینی‌های سال آینده شرکت‌های بورسی تحت تاثیر بودجه سال آینده تغییر خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان به سهامداران توصیه کرد از هرگونه سفته‌بازی در بازار سهام پرهیز و از انتخاب سهم با P/E پایین‌تر از P/E سیستم بانکی دوری و با تحلیل اقدام به انتخاب سهام مناسب برای پرتفوی خود کنند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مرتضی اراک
-
سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹
پس الحمدالله برای افت بورس برای آینده هم بهانه های خوبی داریم پایین بودن قیمت نفت کافی نبودن بودجه شکست مذاکرات صلح بورکینافاسو نابرابری تراز تجاری کشور اوگاندا با ایران و یک حقوقی بانک صادرات در اثر خوردن مال مردم ...... بابا کرم از خود درخته نه عوامل دیگه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱
الکی جو ندید...
ناشناس
ESTONIA
سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰
با این سود بانکی بالا مطمین باشید بورس مثبت نخواهد شد