بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
کد خبر : ۱۵۹۷۲۱

بازار بورس و اوراق بهادار تهران چند روزی است که حال خوبی دارد. ظرف یک هفته اخیر شاخص کل بورس بیش از 800 واحد رشد داشته و شاید این پالس مثبت نشان‌دهنده مثبت بودن تاثیر برخی رویدادها و اخبار سیاسی و اقتصادی در دولت یازدهم باشد. نزدیک شدن به زمان رسمی اجرای برجام و خبرهای خوبی که از سوی دو سوی مهم و تاثیرگذار این مذاکرات یعنی ایران و آمریکا منتشر شده از یک سو، تصمیم و اصرار دولت بر کاهش نرخ سود بانکی و همچنین ادامه سیاست جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ایرانی و خارجی، گویا توانسته بورس تهران را به روزهای خوشی برساند و فعلا آن را از حالت سینوسی خارج کند. البته بدیهی است که چنین اخباری می‌تواند تاثیرگذاری مقطعی بر شاخص بورس داشته باشد و ادامه روند مثبت بورس، نیازمند تثبیت وضع اقتصادی، آغاز رسمی لغو تحریم‌ها و اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار است و تازه اینها فقط بخشی از کارهایی است که می‌تواند حال بورس را خوب کند.

محمدحسین معماریان - کارشناس اقتصادی

خبر مثبت لغو تحریم‌ها، انتظارات مثبتی ایجاد کرد

قطعا این افزایش برمبنای یک خبر مثبت که از سوی یکی از مسئولان آمریکایی بوده، ایجاد شده است و این خبر مثبت می‌تواند بعد از برداشتن تحریم‌ها در کشور اتفاق بیفتد و در یکی دو ماه آینده شاهد اجرایی شدن آن در حوزه صنعت و تولید خواهیم بود و همین خبر انتظارات مثبت را در این حوزه ایجاد کرده است.

محمدرضا پورابراهیمی - عضو شورای بورس

این چشم‌انداز اقتصادی برای دوران پساتحریم پیش‌بینی می‌‌شد

این چشم‌انداز برای حوزه فعالیت‌های اقتصادی بعد از دوران لغو تحریم پیش‌بینی می‌‌شد و در حال حاضر با توجه به نزدیک شدن به روز برداشته شدن تحریم‌ها، این جو ایجاد شده است و قاعدتا براساس وضعیتی که ما در بازار داشتیم که قیمت‌ها به کف رسید؛ لذا هرگونه تغییر مثبت می‌توانست اثر مثبت در شاخص داشته باشد.

آرمان خالقی - عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن و تجارت

نزدیک شدن به پایان تحریم‌ها، شاخص بورس را بالا برد

اتفاق خاصی در بازار نیفتاده است که شاهد افزایش شاخص بورس هستیم اما قطعا چون دوهفته دیگر تا پایان تحریم‌ها زمان هست، این می‌تواند برای بخش‌های صنعت و اقتصاد نویدبخش باشد چراکه می‌توانند شاهد رونق کسب و کار باشند و به همین دلیل شاخص بورس افزایش داشته است.

ابراهیم نکو - عضو ناظر مجلس در شورای بورس

برنامه‌ریزی، افزایش اشتیاق سرمایه‌گذاران و برجام، باعث رونق بورس شد

پختگی مدیران در این تلاطمات اتفاق افتاده و برنامه‌ریزی‌ها براساس اصول فنی بازار نیز در افزایش شاخص بورس موثر بوده است یعنی مدیران در این مدتی که مطالعاتی داشتند و قواعد مربوط به بازار را به کار بستند توانستند به‌خوبی مدیریت کنند. البته اشتیاقی که سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به خاطر بحث برجام از خود نشان دادند نیز باعث رونق شده است.

م .ن - کارشناس بورس

تبدیل رشد کوتاه‌مدت بورس به روند بلندمدت، به محرک‌های اقتصادی نیاز دارد

خوش‌بینی‌هایی که در تغییر شرایط اقتصادی و بهبود وضعیت سیاسی به وجود آمده است، فعالان بازار را تقویت کرده و باعث تقویت نقدینگی در بازار شده است. تبدیل روند کوتاه‌مدت فعلی به روند بلندمدت به فاکتورهای زیادی مانند بحث‌های کلان اقتصادی همچون ورود نقدینگی از طریق سرمایه‌گذاران خارجی و افزایش نرخ ارز نیاز دارد. شروع روند افزایشی بازار سرمایه با ورود جریانات نقدینگی بوده و ادامه آن به سایر بخش‌ها نیاز دارد که هنوز شواهد مشخصی در این خصوص به دست نیامده است علاوه بر اینکه به دلیل نزدیک شدن به ماه های پایانی سال ممکن است دولت با کسری بودجه مواجه شود و حقوقی های بازار نیز به دلیل نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و نیاز به نقدینگی نسبت به فروش سهم اقدام کنند. تغییر روند کوتاه مدت بورس و تبدیل آن به روند بلند مدت، به محرک‌های اقتصادی نیاز دارد.


منبع : شبکه مجازی آستان

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
با سلام ما سهامداران خرد از دست این حقوقی ها ی شبهه دولتی چه کنیم راست چپ جلوی افزایش قیمت سهامو می گیرن کسی نیست جلوی اینا وایسه از بس ضرر دادیم کاردو به استخون رسندن