بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۱
در گفتگو با کارشناس تأمین مالی امین عنوان شد:

تشریح مزیت های قرارداد سلف موازی استاندارد سیمان

انتشار اوراق سلف از ابتدای سال جاری و با عرضه 500 میلیارد ریال اوراق سلف استاندارد نفت کوره در بورس انرژی توسط تأمین سرمایه امین برای تامین مالی طرح های در دست احداث شرکت ملی نفت صورت گرفت.
کد خبر : ۱۵۹۹۴۳
نویسنده :
مهندس - ارسالی
عرضه اوراق سلف سیمان سپاهان در حالی صورت می گیرد که این برای اولین بار است صنعت سیمان از طریق بورس کالا در حال تامین مالی است. انتشار اوراق سلف از ابتدای سال جاری و با عرضه 500 میلیارد ریال اوراق سلف استاندارد نفت کوره در بورس انرژی توسط تأمین سرمایه امین برای تامین مالی طرح های در دست احداث شرکت ملی نفت صورت گرفت. در خصوص مزایای این اوراق و همچنین مشخصات اوراق سلف سیمان با علیرضا پاکدین کارشناس تامین مالی تامین سرمایه امین که پی گیر انتشار این اوراق بود گفت و گویی انجام شد که از نطر می گذرد:

لطفاً در خصوص مشخصات قرارداد سلف موازی استاندارد سیمان توضیحاتی بفرمایید.

اوراق سلف موازی استاندارد یکی از ابزار تأمین مالی مبتنی بر کالا است که منضم به اختیار خرید و فروش تبعی نیز است. از لحاظ نوع اوراق، بانام، قابل معامله در بورس­های کالایی و معاف از مالیات است. مشخصات دارایی پایه برای این اوراق، سیمان پرتلند تیپ 2 در نظر گرفته شده است. هدف عرضه­کننده برای انتشار، تأمین سرمایه در گردش محصولات تولیدی شرکت سیمان سپاهان بوده است. بازار عرضه اولیه و معاملات ثانویه اوراق مزبور بورس کالای ایران با نماد عسپاها است.

این اوراق از لحاظ حجم و قیمت چگونه است؟

حجم عرضه اولیه سلف موازی استاندارد سیمان حداکثر 200،000 تن سیمان پرتلند تیپ 2 به ارزش 200 میلیارد ریال خواهد بود. حداکثر حجم قابل عرضه، محدود به حجم عرضه اولیه در نظر گرفته شد. اندازه هر قرارداد، یک برگ معادل 10 تن است. روش عرضه گسترده به قیمت ثابت به عنوان روش عرضه اولیه محاسبه خواهد شد و سقف حجم هر سفارش، نامحدود است. برای این اوراق، حداقل تغییر قیمت هر سفارش یک ریال و واحدهای پولی قیمت برای تسویه ریال در نظر گرفته شد. قیمت خرید هر قرارداد براساس اعلام قیمت ریالی دارایی پایه توسط انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان خواهد بود. قیمت اعمال اختیار فروش و خرید تبعی به ترتیب 124 درصد و 128 درصد قیمت عرضه اولیه در سررسید اوراق است. قیمت عرضه­ی اولیه به‌علاوه‌ی سود معادل 23 درصد سالانه به‌صورت روزشمار به عنوان قیمت خرید بازارگردان در معاملات ثانویه در نظر گرفته شد.

مقاطع پرداخت سود اوراق را توضیح دهید.

تمامی اوراق سلف موازی استاندارد، سود بین دوره­ای ندارد. در پایان دوره خریدار می‌تواند نسبت به تحویل فیزیکی یا تسویه نقدی با توجه به قیمت دارایی پایه در سررسید و بر اساس قیمت اعمال اختیار فروش تبعی یا اختیار خرید تبعی اقدام کند. مدت قرارداد سلف موازی استاندارد سیمان، یک سال از تاریخ عرضه­ی اولیه و معاملات ثانویه از طریق شبکه کارگزاران مورد تائید سازمان بورس بر اساس ضوابط معاملات بورس کالا حداکثر 10 روز کاری پس از پایان عرضه اولیه خواهد بود. در ارتباط با بازده اوراق نیز، درصورتی‌که قیمت دارایی پایه در سررسید کمتر از 124درصد قیمت پایه در عرضه اولیه باشد سرمایه­گذاران می­توانند از اختیار فروش استفاده کرده و نسبت به فروش قرارداد به قیمت 124درصد قیمت پایه در عرضه اولیه به شرکت سیمان سپاهان اقدام کنند. بدین ترتیب بازده سالانه اوراق سلف، حداقل 24 درصد خواهد بود. همچنین درصورتی‌که قیمت دارایی پایه در سررسید بیشتر از 128درصد قیمت پایه در عرضه اولیه باشد، شرکت سیمان سپاهان می‌تواند از اختیار خرید استفاده کرده و نسبت به خرید قرارداد سیمان به قیمت 128درصد قیمت پایه در عرضه اولیه از دارندگان اوراق اقدام می­کند. در این حالت، قیمت تسویه 128 درصد قیمت عرضه اولیه خواهد بود. بدین ترتیب بازدهی سالانه اوراق سلف حداکثر 28 درصد است.

معاملات ثانویه اوراق به چه صورت انجام خواهد شد؟

در ارتباط با شرایط بازارگردانی طی دوره معاملاتی، بازارگردان موظف است ضمن عملیات بازارگردانی، تقاضاهای فروش اوراق سلف موازی استاندارد موضوع این قرارداد را در حداقل قیمت تضمین‌شده شامل اصل مبلغ پرداخت‌شده در روز عرضه عمومی و سود 23درصد سالانه روزشمار برای هر ورق بر اساس مقررات معاملات اوراق بهادار در بورس کالا خریداری نموده و تقاضاهای خرید اوراق سلف موازی استاندارد موضوع این قرارداد را تا سقف اوراق در اختیار به متقاضیان عرضه کند. به عبارت دیگر، در ارتباط با نقدشوندگی اوراق قبل از سررسید، تأمین سرمایه امین بر اساس مدل بازار گردانی تضمین حداقل قیمت، نقد شوندگی اوراق سلف موازی سیمان را قبل از سررسید تعهد می‌کند و اوراق سلف را طی دوره معاملاتی با نرخ سود 23 درصد سالانه به‌صورت روزشمار به‌علاوه قیمت اوراق در عرضه اولیه، بازخرید خواهد کرد. حداقل سفارش انباشته بازار گردان، 1درصد حجم کل اوراق و سقف تعهد معاملات روزانه بازار گردان، 5درصد حجم کل اوراق خواهد بود.

لطفا در ارتباط با سررسید و شرایط تحویل توضیحاتی ارائه دهید.

یک سال پس از تاریخ عرضه­ی اولیه، سررسید اوراق سلف موازی استاندارد سیمان خواهد بود. تاریخ ارائه درخواست تحویل فیزیکی تا 10 روز پیش از سررسید و دوره­ی تحویل، حداکثر یک ماه پس از تاریخ سررسید و مکان تحویل، درب کارخانه سیمان سپاهان است. همانطور که بیان شد، دوره تحویل فیزیکی پس از زمان سررسید اوراق شروع و به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت. عدم ارائه درخواست جهت تحویل فیزیکی، 10 روز پیش از تاریخ سررسید اوراق به‌منزله انصراف خریدار از تحویل دارایی پایه و انجام تسویه نقدی خواهد بود. حداقل اوراق جهت تسویه فیزیکی، 2 قرارداد معادل 20 تن در نظر گرفته شده است. همچنین در خصوص خسارت ناشی از عدم تحویل کالا، شرکت متعهد به پرداخت جریمه­ای معادل 0.25 درصد کالای تسویه نشده به ازای هر روز دیرکرد است.

ارکان عرضه این اوراق چه کسانی تشکیل می­ دهد؟

شرکت سیمان سپاهان به عنوان عرضه‌کننده و تأمین سرمایه امین به عنوان سه رکن این اوراق شامل مشاور پذیرش، متعهد خرید در عرضه اولیه، بازار گردان خواهد بود. عامل عرضه، کارگزاری امین آوید است و بورس کالای ایران درنظر گرفته شده است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.
https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجتبی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱
بسیار عالی