بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۳
اخبار مثبت در حوزه سیاسی و اقتصادی در حالی شنیده می شود که به نظر می رسد در روند معاملات بازار سرمایه دو گروه از سهامداران با دو دیدگاه متفاوت نسبت به روند آتی بازار سرمایه حضور دارند.
کد خبر : ۱۶۰۰۹۰
نویسنده :
جمشیدی
بازار سرمایه طی چند وقت اخیر متأثر از عوامل سیاسی و اقتصادی روند صعودی پر قدرتی را سپری کرد و در این شرایط گروه های مطرح بورس با افزایش اقبال فعالان بازار سرمایه و رشد قیمتی مواجه شدند. حال آنکه تداوم روند صعودی طی ماه های آتی و عوامل اثر گذار بر آن یکی از مهمترین چالش ها و ابهامات فعلی بورس به شمار می رود و سوال اصلی بسیاری از فعالان بازار سرمایه می باشد.

در همین ارتباط، یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: اخبار مثبت در حوزه سیاسی و اقتصادی در حالی شنیده می شود که به نظر می رسد در روند معاملات بازار سرمایه دو گروه از سهامداران با دو دیدگاه متفاوت نسبت به روند آتی بازار سرمایه حضور دارند. به گونه ای که برخی از سهامداران با دیدگاه خوشبینانه و انتظارات مثبت در روند معاملات مشارکت می کنند و برخی دیگر نگاه بدبینانه ای نسبت به روند آتی بازار و پتانسیل های آن برای رشد دارند.

علی یوسفیان افزود: در شرایط فعلی نگاه فعالان بازار سرمایه به سمت دو گروه خودرو و بانک سوق یافته و در پی اقبال سهامداران برای خرید سهام شرکت های خودروساز و بانک ها بخش عمده ای از معاملات در گروه های مذکور انجام می شود و ارزش معاملات روزانه آنها نسبت به سایر صنایع بسیار قابل توجه است.

وی به شکاف میان عرضه و تقاضای سهام اشاره کرد و ابراز داشت: انتشار لحظه به لحظه اخبار مثبت و منفی پیرامون شرایط اقتصادی و یا انتشار گمانه زنی هایی در خصوص شرکت های بورسی می تواند موجب فشار هر گروه از طرف تقاضا و عرضه باشد که این امر در روند معاملات موثر واقع می شود. به هرحال اگر چه سمت و سوی آتی بازار سرمایه واضح و مشخص نیست، اما پویایی بازار سرمایه بوضوح مشاهده می شود. چرا که از یک سو حجم و ارزش روزانه معاملات در حال رشد است و از سوی دیگر عرضه سهام با تقاضا برای خرید سهام مواجه می شود و فشار فروش موجب روند نزولی بورس نمی شود.

این کارشناس بازار سرمایه با ابزار امیدواری نسبت به چشم انداز بازار سرمایه ادامه داد: اگرچه روند آتی معاملات بورس با انتشار برخی گزارش های مالی توسط شرکت ها پیچیده شده، اما به نظر می رسد رونق نسبی در بازار سرمایه طی ماه آتی ایجاد شود و افق روشنی را می توان برای آینده بورس متصور شد.

یوسفیان در بیان عوامل اثر گذار در عدم تحقق برآوردها و انتظارات فعالان بازار سرمایه نسبت به پتانسیل های صنایع در دوران پسا تحریم گفت: به طور قطع، روند معاملات بازار سهام به اخبار مثبت و منفی نیاز دارد، حال آنکه مسئله اصلی این است که کدام دیدگاه یا خبری پیرامون صنایع در کلیت بازار سرمایه تأثیر می گذارد و موجب صعود یا نزول قیمت سهام شرکت ها و نماگرهای بازار سرمایه شود.

بهرحال شور و هیجان در بازار سرمایه امری مثبت ارزیابی می شود و به نظر می رسد نبایستی کلیه صنایع در مسیر صعودی یا نزولی حرکت کنند. چرا که در این صورت پویایی بازار سرمایه کاهش می یابد و روند معاملات از حالت تعادلی خارج می شود. بر این اساس می بایست برابری دو گروه عرضه و تقاضا همچنان حفظ شود تا پویایی و رونق بازار سرمایه هر چه بیشتر گردد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.
https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
دو مسیله اینجا وجود دارد یک عزم ملی برای بهبود اقتصاد که ما سهامداران با خرید سهام باید ان را محقق کنیم دوم عزم دولت در حهت ثبات سیاسی اقتصادی و ارامش و تعامل کلی با دنیا
ایینستین
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴
دقیقا این دو مسیله رشد پایدار بورس را تامین و ضمانت میکند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
در مورد بانکی ها متاسفانه خبر خوشی به گوش نمی رسد و امروز هم سهام انها افت کرد اخبار حاکی از ان هست که سوییفت هنوز وصل نشده و بانک های دنیا از ترس امریکا چندان تمایلی به برقراری ارتباط با بانک های ایرانی را ندارند
ناشناس
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰
بشتابید به سوی تعامل واقعی با دنیا تا دیر نشده است به خصوص مسایل حقوق بشری که همه گیر دادن
یاور
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰
به تازگی دارن سویفت را جزو مسایل حقوق بشری ایران می کنن
کاظم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵
باسلام.قرارداد 600 میلیارد دلار طی 5 سال باچین یعنی تسخیر بازار ایران توسط کالای چینی و نابود شدن کلیه صنایع ایران که توان رقابت با چین را ندارند و تمام روزنامه های المان از این قرارداد به عنوان خودکشی اقتصاد ایران نام برده اند که متاسفانه هیچ کارشناسی این موضوع را برای سرمایه گذاران بورسی شفاف سازی نکرده است .سرمایه گذاری در هر بازار که عوامل اقتصادی شفاف نباشند نتایج فاجعه بار در انتظار است اختصاص 600 میلیارد دلار سهم بازار در اختیار چین نفس تمام شرکتهای اروپایی را خواهد برید چه رسد به صنعت نفس بریده ما کاش برای سهامدار همه چیز روشن میشدوعده ای از خواب دلالان برای پولهای خود مطلع میشدند.اینکه فکر کنیم خسارت 900 میلیارد دلاری تحریم به بدنه اقتصاد چند ماهه جبران شود همان ...در خواب بیند پنبه دانه میباشد.
ناشناس
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲
واقعا من نمی فهمم چرا ایران و دولت ایران تا این حد شیفته چین هست اخر گقتن یک ضرب المثل ایرانی توسط رییس جمهور چین دلیل نمیشود که ما مملکت را کاملا در اختیار چین بگذاریم