بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰
حجم نقدینگی در سال جاری نیز به روند رو به رشد خود ادامه داده است، اما باید توجه داشت قسمتی از این افزایش حجم نقدینگی ، مربوط به سمت بدهی ، در ترازنامه بانکها می باشد و در حقیقت ناشی از افزایش سپرده بانکها در نتیجه سرمایه گذاری مجدد سود سپرده ها می باشد. به همین دلیل نرخ رشد نقدینگی در بازه یکساله نزدیک به نرخ سود بانکی می باشد .
کد خبر : ۱۶۰۱۹۲
نویسنده :
محمد اسدنژاد
تاریخچه بانک ملت

بانک ملت به موجب ماده 17 لایحه قانونی اداره امور بانکها مصوب مهر 1358 شورای انقلاب اسلامی و به استناد مصوبه‌ی مورخ ۲۹ آذر ۱۳۵۸ مجمع عمومی بانک‌ها از ادغام بانک‌‌های تهران، داریوش، بین‌المللی ایران، عمران، بیمه‌ ایران، ایران و عرب، پارس، اعتبارات تعاونی و توزیع، تجارت خارجی و فرهنگیان در تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۵۹ تشکیل و با شماره ۳۸۰۷۷ در اداره‌ی ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید و عملیات اجرایی بانک از همان تاریخ آغازشد. با ادغام بانک ها، سرمایه‌ی اولیه‌ بانک ملت به سی وسه میلیارد و پانصدمیلیون ریال رسید. به استناد مجمع عمومی فوق‌العاده بانک‌ها (مورخ ۱۷ فروردین۸۷) و تصویب نامه هیأت محترم وزیران (شماره ۶۸۹۸۵/ت ۳۷۹۲۵مورخ ۲ مرداد ۸۶) شخصیت حقوقی بانک ملت به سهامی عام تبدیل گردید

تحلیل بنیادی بانک ملت.

روند تغییرات سرمایه

سرمایه بانک ملت در بدو تاسیس مبلغ 33.5 میلیارد ریال بوده که طی مراحل جدول بالا افزایش سرمایه داده است . در حال حاضر بانک ، با سرمایه ۴۰۰۰۰ میلیارد ریال یکی از بزرگ ترین بانک‌های کشور است که درچارچوب دولت جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند. مهم‌ترین راهبردهای بانک ملت توسعه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت روابط مشتریان، بهبود کیفیت خدمات، توسعه منابع انسانی و بهبود شاخص‌های عملکرد است. برای دستیابی به این راهبردها، اهدافی همچون رشد و بهره‌وری بانک، سوددهی و ارائه خدمات مناسب به مشتریان، شناخت نیازها و دسته‌بندی مشتریان و فرآیندهای مربوط به سود، آموزش‌های استراتژی محور، فن‌آوری نوین بانکی و همسوسازی اهداف فردی، بخشی و سازمانی ترسیم شده‌است

تحلیل بنیادی بانک ملت.

ترکیب سهامداران

تحلیل بنیادی بانک ملت

کلیات بانک ملت

تحلیل بنیادی بانک ملت

نگاهی به آمار کلان بازار پول

آمار کلان بازار پول

حجم نقدینگی در سال جاری نیز به روند رو به رشد خود ادامه داده است، اما باید توجه داشت قسمتی از این افزایش حجم نقدینگی ، مربوط به سمت بدهی ، در ترازنامه بانکها می باشد و در حقیقت ناشی از افزایش سپرده بانکها در نتیجه سرمایه گذاری مجدد سود سپرده ها می باشد. به همین دلیل نرخ رشد نقدینگی در بازه یکساله نزدیک به نرخ سود بانکی می باشد .


تحلیل بنیادی بانک ملت

تحلیل بنیادی بانک ملت

نمودار بالا نسبت سپرده های بخش غیر دولتی به نقدینگی را نشان می دهد که جریان نقدینگی در اقتصاد به سمت بازار پول بوده و همانطور که در نمودار فوق ملاحظه می شود، این روند در سال جاری نیز ادامه داشته است و در حقیقت یکی از دلایل اصلی رکود در سایر بازار های موازی می باشد.

تحلیل بنیادی بانک ملت

نمودار صفحه قبل ، نسبت بدهی بخش غیر دولتی به سیستم بانکی(کل تسهیلات بانکی پرداخت شده به بخش غیر دولتی) به سپرده های بخش غیر دولتی است که نشان می دهد، چه میزان از منابع سپرده بانکها در قالب تسهیلات به بخش غیر دولتی پرداخت شده است و چه نسبتی از آن در سایر فعالیت های اقتصادی از جمله بنگاه داری و سرمایه گذاری در املاک، صرف شده است.

تحلیل بنیادی بانک ملت


تحلیل بنیادی بانک ملت

ارزش بازار هر یک از صنایع بورسی

بر اساس نمودار زیر که در 3 بهمن 94 تنظیم شده است ، ارزش روز شرکتهای پذیرفته شده در بازار اول و دوم بورس و فرابورس و توافقی فرابورس حدود 367 هزار میلیارد تومان است( که با نرخ دلار روز 3650 تومان ، ارزش بازار سرمایه ، حدود 100 میلیارد دلار بوده و این در حالی است که ارزش بازار شرکتی به مانند اپل با ارزش بازار 565 میلیارد دلار ، 5.65 برابر کل ارزش بازار سرمایه ایران است).

تحلیل بنیادی بانک ملت

کلیات صنعت بانکداری در بازار سرمایه

در جدول زیر بانکهای پذیرفته شده در بازار سرمایه بر اساس ارزش بازار ، نسبت قیمت به درآمد ، ارزش دفتری ، نسبت قیمت به درآمد ، نسبت قیمت به ارزش دفتری و سهام شناور با یکدیگر مقایسه شده اند. این جدول نیز بر اساس ارزش بازار بانکها از بیشترین به کمترین مرتب شده و بانک ملت بیشترین ارزش بازار بانکی ها را دارا می باشد و با نسبت قیمت به درآمد حدود 5 ، معامله می شود. همان طور که در جدول مشخص است ، بانکها و موسسات اعتباری با ارزش بازار حدود 49 هزار میلیارد تومان ، پس از پتروشیمی ها ، در رتبه دوم بازار سرمایه قرار دارند .


بررسی جایگاه بانک ملت

بر اساس جدول زیر ، بانک ملت دارای بیشترین ارزش بازار در گروه بانکها و موسسات مالی است و 18 درصد از ارزش کل گروه را شامل می شود . بر اساس جدول زیر بانک ملت بر اساس سرمایه ثبت شده ، در جایگاه چهارم قرار دارد .

تحلیل بنیادی بانک ملت

تحلیل بنیادی بانک ملت

سهم بانک ملت از کل سپرده های سیستم بانکی

تحلیل بنیادی بانک ملت

تحلیل بنیادی بانک ملت

بررسی شاخص های ریسک بانک ملت

برای ارزیابی عملکرد بانک­ها و مؤسسات اعتباری و مدیریت ریسک از تعدادی شاخص­های مالی استفاده می‌شود که‌ نسبت کفایت سرمایه درمیان آن­ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. سرمایه مناسب و کافی یکی از شرایط اساسی و ضروری برای حفظ سلامت نظام بانکی است‌ و هر یک از بانک­ها و مؤسسات اعتباری، برای تضمین ثبات و پایداری فعالیت‌های خود باید همواره نسبت مناسبی را میان سرمایه و ریسک در دارایی­های خود برقرار نمایند. کارکرد اصلی این نسبت، حمایت بانک در برابر کلیه ریسک­های مالی و غیرمالی بانک، زیان­های‌ غیرمنتظره و نیز حمایت از سپرده‌گذاران و اعتباردهندگان است. بنابراین ارزیابی دقیق‌ نسبت یاد شده، می‌تواند به ‌عنوان یک ابزار مدیریت ریسک برای پوشش هزینه‌های‌ ریسک نگریسته شود.

نسبت کفایت سرمایه

نسبت کفایت سرمایه یکی از نسبت های سنجش سلامت عملکرد و ریسک بانک ها و موسسات مالی است. بانکها باید سرمایه کافی برای پوشش ریسک ناشی از فعالیت های خود را داشته و مراقب باشند که آسیب های وارده، به سپرده گذاران منتقل نگردد. نسبت کفایت سرمایه حاصل تقسیم سرمایه پایه به مجموع داراییهای موزون شده بر حسب ضرایب ریسک می باشد. طبق آئین نامه مربوط به سرمایه پایه بانکها و موسسات اعتباری، سرمایه پایه حاصل جمع حقوق صاحبان سهام بانک به عنوان سرمایه اصلی و سرمایه تکمیلی )شامل ذخایر مطالبات مشکوک الوصول عمومی و ذخیره تجدید ارزیابی داراییهای ثابت و سرمایه گذاری بانک در سایر شرکت ها (پس از انجام کسورات لازم ) سرمایه گذاری در سایر بانکها و موسسات اعتباری( است. مجموع سرمایه تکمیلی در محاسبه سرمایه پایه، حداکثر می تواند معادل سرمایه اصلی باشد. طبق آیین نامه کفایت سرمایه، ضرایب ریسک انواع دارایی ها متناسب با مخاطرات احتمالی آنها به ترتیب صفر، 20 ، 50 و 100 می باشد که به تفصیل و جزئیات در آیین نامه تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار آمده است. طبق آیین نامه مذکور حداقل نسبت کفایت سرمایه برای کلیه بانکها و موسسات اعتباری ۸ درصد تعیین شده است.

تحلیل بنیادی بانک ملت

با توجه به جدول فوق نسبت کفایت سرمایه بانک ملت در سال 93 ، 7.34 درصد می باشد ،که کمتر از حداقل تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار ،که 8 درصد است ،می باشد. همچنین باید توجه داشت که اکثر بانکها در محاسبه این نسبت الزامات بال را به صورت کامل پیاده سازی نمی کنند که در صورت پیاده سازی الزامات بال 3 ، نسبتهای کفایت سرمایه پایین تر خواهد شد.

مقایسه نسبت کفایت سرمایه بانک ملت با سایر بانکها

تحلیل بنیادی بانک ملت

بر اساس جدول صفحه قبل ، نسبت کفایت سرمایه بانک ملت در سال 93 ، پایین تر از استاندارد و نیز سایر بانکها می باشد که به نظر تیم تحلیل واحد نواندیشان می تواند به منظور افزایش توانایی در تسهیلات دهی با افزایش سرمایه نسبت مذکور را بهبود بخشد . باید در نظر داشت که افزایش سهم تسهیلات رهنی از کل تسهیلات نیز با توجه به ضریب ریسک 50 درصدی در محاسبه نسبت کفایت سرمایه ، سبب بهبود و رشد نسبت کفایت سرمایه خواهد شد . باید این نکته هم مد نظر قرار داد که نسبت کفایت سرمایه در صورتهای حسابرسی شده 12 ماهه 93 ، محاسبه شده توسط بانک مرکزی 7.34 و نسبت کفایت سرمایه توسط خود بانک ملت 8.96 است. باید به این نکته هم توجه کرد که عدم محاسبه نسبت کفایت سرمایه در 94 ، مربوط به عدم ارسال اطلاعات حسابرسی شده بانکها به سامانه کدال بوده است .

نسبت ذخیره اختصاصی به تسهیلات غیر جاری و نسبت تسهیلات غیر جاری به کل تسهیلات

هر بانک بر اساس کیفیت تسهیلات اعطایی و وثایق اخذ شده با ریسک عدم وصول مطالبات بر اساس ارزش وثایق دریافت شده روبه‌رو است. به همین دلیل بانکها می بایست برای مطالبات غیر جاری خود ذخیره در نظر بگیرند اگرچه برای تحلیلگر صورتهای مالی بانک راستی‌آزمایی طبقه بندی تسهیلات بانک، صحت ارزش وثایق در اختیار برای مطالبات مشکوک‌الوصول و میزان‌ذخیره برای مطالبات مشکوک‌الوصول در نظر گرفته شده، میسر‌ نیست اما روند نسبتهای"مطالبات غیر جاری به کل تسهیلات"و"ذخیره در نظر گرفته شده به کل تسهیلات غیر جاری"،وضعیت مدیریت اعطای تسهیلات و ریسک هزینه مطالبات مشکوک الوصول سنوات آتی را نشان می دهد.

تحلیل بنیادی بانک ملت

تحلیل بنیادی بانک ملت


همانطور که ملاحظه می شود درصد مطالبات غیر جاری شرکت در سال 92 بهترین شرایط را داشته و در سال 93 با افزایش همراه بوده است. اما در کل ، بانک ملت نسبت به میانگین صنعت بانکداری وضعیت مناسبی دارد.

بررسی نسبت های عملیاتی بانک ملت

تحلیل بنیادی بانک ملت

تحلیل بنیادی بانک ملت

مطابق قانون عملیات بانکی بدون ربا، بانک در بکار گرفتن سپرده های سرمایه گذاری مدت دار وکیل می باشد. حق الوکاله بکارگیری انواع حسابهای سپرده سرمایه گذاری مدت دار جزو درآمد بانک محسوب می گردد. میزان حق الوکاله بکارگیری سپرده های سرمایه گذاری مدت دار را شورای پول و اعتبار تعیین کرده است. طبق سیاستهای پولی اعتباری و نظارتی مصوبه جلسه شورای پول و اعتبار مورخ 20/10/1390 نرخ حق الوکاله به کار گیری سپرده های سرمایه گذاری حداکثر معادل 2.5 درصد میانگین سپرده های سرمایه گذاری تعیین شده است.

ترازنامه

تحلیل بنیادی بانک ملت

تحلیل بنیادی بانک ملت

تحلیل بنیادی بانک ملت

بانک ملت بر اساس آخرین ترازنامه صورتهای مالی منتشر شده در کدال ، دارای بیشترین دارایی می باشد . بر اساس گزارش 9 ماهه 94 بانک ملت در کدال، دارایی های بانک رشد 16 درصدی ،مطالبات از دولت رشد 23 درصدی داشته است و اوراق مشارکت نیز رشد 293 درصدی نسبت به سال مالی 93 داشته است. در سمت چپ ترازنامه ، شاهد رشد 16 و 15 درصدی بدهی های بانک و حقوق صاحبان سهام هستیم.سپرده های قرض الحسنه کاهش 14 درصدی نسبت به 12 ماهه 93 داشته است و بدهی به بانک مرکزی رشد 7 درصدی داشته است.

بر اساس ترازنامه حسابرسی شده پایان 93 ،در قسمت دارایی ها ، 3766 میلیارد تومان مربوط به سرمایه گذاری و مشارکتهای گروه بانک ملت است که از این مبلغ 28 درصد (1059 میلیارد تومان) مربوط به سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس که عمدتا متعلق به گروه مالی ملت می باشد ، 9 درصد مربوط به شرکتهای وابسته ، 15 درصد مربوط به شرکتهای خارج از کشور ، 37 درصد مربوط به سایر شرکتهای داخل کشور و 10 درصد (385 میلیارد تومان) مربوط به سپرده های سرمایه گذاری نزد بانکها است.

بررسی سودآوری بانک ملت


تحلیل بنیادی بانک ملت
تحلیل بنیادی بانک ملت

جدول بالا، آخرین پیش بینی سود هر سهم دوره منتهی به 12 ماهه 94 بانک ملت بر اساس گزارش محقق شده 9 ماهه 94 ، آورده شده است. پیش بینی سود بانک برای هر سهم در پایان 94 ، 475 ریال که در 9 ماهه 94 ، 76 درصد از این سود معادل 361 ریال را محقق کرده است.

در پایان سال 93 ، سود حاصل از سرمایه گذاری ها و سپرده گذاری ها ، 2968 میلیارد تومان بوده است که از این مبلغ ، 999 میلیارد تومان مربوط به سود حاصل از سپرده گذاری نزد بانکها ، 700 میلیارد تومان سود گروه مالی ملت ، 198 میلیارد تومان سود حاصل از سرمایه گذاری در سهام شرکتها ، 143 میلیارد تومان سود حاصل از سرمایه گذاری در اوراق مشارکت ، 91 میلیارد تومان سود سپرده قانونی ، 87 میلیارد تومان سود شرکت فناوران بهسازان هوشمند فردا و 70 میلیارد تومان مربوط به سود شرکت بهساز مشارکتهای ملت است . بر اساس جدول بالا ، پیش بینی بانک ملت از سود حاصل از سرمایه گذاری ها و سپرده گذاری ها در پایان 94 ، مبلغ 2234 میلیارد تومان می باشد که 591 میلیاردتومان(حدود 26 درصد) از این سود پیش بینی بانک ، مربوط به سود حاصل از سرمایه گذاری در شرکتهای بورس و خارج از بورس است که در دو جدول زیر آورده شده است. عمده درآمد حاصل از سرمایه گذاری در شرکتهای بورس و خارج از بورس مربوط به شرکتهای خارج از بورس ، است. لازم به ذکر است که بهای تمام شده شرکتهای خارج از بورس ، 1408 میلیارد تومان و بهای تمام شده شرکتهای بورسی بانک ملت ، حدود 12 میلیارد تومان است .

تحلیل بنیادی بانک ملت

تحلیل بنیادی بانک ملت


پیش بینی سودآوری گروه مالی ملت برای بانک ملت در 94 ، با کاهش 20 درصدی نسبت به سال 93 همراه بوده و به حدود 560 میلیارد تومان رسیده است . با توجه به این که گروه مالی ملت ، بیشترین سودآوری را در میان شرکتهای خارج از بورس بانک ملت دارا می باشد در ادامه به بررسی اجمالی گروه مالی ملت و پورتفوی گروه مالی ملت پرداخته می شود . سرمایه گروه مالی ملت 1200 میلیارد تومان است و در پایان سال 93 ، سود خالص شرکت با کاهش 36 درصدی ، 452 میلیارد تومان محقق نموده است(377 ریال در 93 به ازای هر سهم). درآمد عملیاتی گروه مالی ملت در پایان سال 93 ، 518 میلیارد تومان بوده است که این درآمد 518 میلیارد تومانی در سه طبقه ، دسته بندی می شود.طبقه اول شامل سود حاصل از سهام شرکتهای فرعی مشمول تلفیق است که معادل 168 میلیارد تومان می باشد ( که از این 168 میلیارد تومان سود ، 99 میلیارد تومان(59 درصد) مربوط به تامین سرمایه بانک ملت ، 25 میلیارد تومان(15 درصد) مربوط به بیمه ما و مابقی مربوط به بقیه شرکتها می باشد) .سود حدود 12 میلیارد تومانی طبقه دوم مربوط به سود شرکتهای وابسته است که 8 میلیارد تومان مربوط به تامین سرمایه امین است . طبقه سوم مربوط به سود سهام سایر شرکتها معادل 312 میلیارد تومان می باشد (که از این سود 312 میلیارد تومانی در 93 ، 39 درصد مربوط به سود پالایش بندر عباس ، 18 درصد مربوط به سود پالایش نفت اصفهان ، 9 درصد مربوط به سود بانک ملت ، 7 درصد مربوط به سود ارتباطات سیار و مابقی مربوط به سایر شرکتها بوده است).

سرمایه گذاری های اصلی گروه مالی ملت در بازار بورس و فرابورس

تحلیل بنیادی بانک ملت

در جدول بالا سرمایه گذاری های اصلی گروه مالی ملت بر اساس بهای تمام شده مرتب شده است . گروه مالی ملت با داشتن پرتفویی بسیار متنوع از صنایع مختلف ، که اغلب با هدف سرمایه گذاری کوتاه مدت خریداری شده اند ، تاثیر قابل توجهی در نوسانات بازار سرمایه دارد. از جمله این صنایع ، صنعت فرآورده های نفتی می‌باشد. که با در اختیار داشتن مالکیت 4.86 درصدی از سهام شرکت پالایشگاه نفت بندر عباس، و 3.68 درصدی از سهام پالایشگاه نفت اصفهان ، نقش مهمی در نوسانات این صنعت در بازار سرمایه دارد.

تحلیل بنیادی بانک ملت


تحلیل بنیادی بانک ملت

تحلیل بنیادی بانک ملت
تحلیل بنیادی بانک ملت

بحث و نتیجه گیری تحلیل بنیادی

بانکداري، يکي از صنايعي است که به ويژه در ساليان اخير با فراز و فرودهاي زيادي همراه بوده و تحولات گوناگوني را تجربه کرده است. بانک‌ها و مؤسسات مالي در جهان امروزي نقش بي‌بديلي در تعيين معادلات اقتصادي ايفا مي‌کنند و موفقيت آنها سهم به‌سزايي در کاميابي اقتصادي کشورها دارد. بانکداری به عنوان یک کسب‌و‌کار مهم در زندگی امروز ما جایگاه حساسی یافته است. از مبادلات روزمره مورد نياز افراد گرفته، تا تأمین سرمایه به شیوه‌های پیچیده که کارآفرینان به آن اتکا می‌کنند و از گردش مالی در بازارها گرفته تا تبادلات تجاری بین کشورها، همه در چرخه عملیات حرفه‌ای بانک‌ها تحقق می‌یابند. بانك‌ها امروزه به محور اصلي توسعه اقتصادي و مبادلات تجاري در جهان تبديل شده‌اند. به گونه‌اي كه بدون بانك‌هاي كارآمد و روزآمد عملا رسيدن به شكوفايي اقتصادي غيرممكن گردیده است .

تحریم بانک ملت و بسیاری دیگر از بانکها از 17 ژانویه 2016 و پس از اجرای رسمی برجام لغو شده است ،همچنین اکثر بانکهای کشور یا به شبکه سوئیفت متصل و یا اینکه طی هفته آینده متصل خواهند شد . بر اساس گزارش روزانه اداره کنترل دارایی های خارجی ایالات متحده آمریکا تحریم های بانک ملت ، بانک مرکزی ، سایر بانکها و اشخاص حقیقی و حقوقی که در لیست تحریم های SDN بودند به NON SDN تغییر پیدا کرده است که این تغییر به طور حتم سبب بهبود و رشد سودآوری بانکها و شرکتهای مذکور خواهد شد. از این رو انتظار بهبود شرایط بازار پول و صنعت بانکداری در آینده وجود دارد. اما باید توجه داشت سیستم بانکی با موانع و مشکلات قابل توجهی در مسیر بهبود رو برو می باشد. که یکی از آنها الزامات و قوانین بین المللی از جمله الزامات کمیته بال می باشد. در بانکداری بین الملل رعایت استانداردهای تعریف‌شده بین‌المللی به ویژه استانداردهای کمیته بال به‌عنوان فعال‌ترین‌ نهاد بین‌المللی‌ درگیر نظارت‌ بانکی، بسیار مهم و قابل توجه است. از این رو در صورتی که بانکهای ایرانی بخواهند در سطح بین المللی فعالیت کنند ملزم به اجرای این مقررات هستند. بر اساس مقررات بین‌المللی کمیته بال، بانک‌ها موظف شدند از سال 2012 تا 2018 میلادی مقررات مربوط به بال (3) را اجرا کنند، در حالی که در کشور ما در حال حاضر تمرکز بر اجرای مقررات بال (1) است، مقرراتی که در قالب آیین نامه کفایت سرمایه در سال 1382 در شورای پول و اعتبار تصویب و به بانکها ابلاغ شد، که البته هنوز هم این مقررات در ساختار مالی برخی از بانکها مشاهده نمی شود. بانک ملت نیز تا کنون اقدام قابل توجهی در جهت اجرای الزامات بال 3 انجام نداده است.

مانع دیگری که در حال حاضر سیستم بانکی با آن روبرو می باشد ، انجماد بخش قابل توجهی از دارایی های آنها در قالب معوقات و سرمایه گذاری در املاک می باشد. که منجر به افزایش هزینه پول برای آنها شده است. از این حیث بانک ملت شرایط مناسب تری نسبت به سایر بانکهای داخلی دارد چرا که بر اساس عملکرد 9 ماهه سال 94 ، نسبت درصد تسهیلات به سپرده های این بانک در حدود 90 درصد می باشد که نسبت به اکثر بانکها وضعیت بهتری دارد . از طرفی نسبت تسهیلات غیر جاری به کل تسهیلات بانک نیز کمتر از 15 درصد می باشد. که نسبت به سایر بانکها شرایط مناسبی می باشد. البته باید توجه داشت در بانکداری جهانی نسبت 5 درصدی معوقات مرز خطر به حساب می آید.

موسسات مالی غیر مجاز نیز یکی دیگر از معضلات صنعت بانکداری می باشد ، و از آنجایی که این موسسات ذخیره قانونی نزد بانک مرکزی تودیع نمی نمایند، هزینه پول برای آنها پایین تر می باشد و به رقابت مخرب با بانکها می پردازند. آمار رسمی از حجم عملیات این موسسات وجود ندارد ولی آمار غیر رسمی حکایت از سهم 20 درصدی آنها از حجم سپرده های سیستم بانکی دارد.

دوران تحریم ، سبب کاهش سودآوری شرکتهای بورسی و غیر بورسی شد . این کاهش سودآوری به دلیل تحریم مالی و بانکی ، تحریم فروش نفت ایران ، کاهش قیمت نفت و فلزات اساسی به دلیل کاهش تقاضای جهانی و چین و نیز نبود نقدینگی کافی به دلیل بلوکه شدن نقدینگی کشور در سیستم بانکی بوده است . دوران پسا تحریم ، به دلیل برداشته شدن تحریم ها و تسهیل روابط مالی و بانکی به طور حتم دوران شکوفایی اقتصادی خواهد بود و صنایعی چون بانکی ها و بانک ملت که در این دوره آسیب های جدی دیدند پتانسیل چشم انداز رو به رشدی را به تدریج دارا می باشند .

ارزش بازار بانکها و موسسات اعتباری ، حدود 14 درصد از کل ارزش بازار سرمایه کشور است . در گروه بانکها و موسسات مالی ، بانک ملت دارای بیشترین ارزش بازار است و با ارزش حدود 49 هزار میلیارد تومان ، 18 درصد از ارزش گروه بانکها را تشکیل می دهد . بانک ملت 3 درصد از ارزش بازار کل بورس را تشکیل می دهد . بانک ملت دارای پورتفوی خارج از بورسی با بهای تمام شده حدود 1408 میلیارد تومانی و بورسی با بهای تمام شده 12 میلیارد تومانی است . این در حالی است که حدود 85 درصد(1200 میلیارد تومان) از بهای تمام شده خارج از بورس مربوط به گروه مالی ملت است . گروه مالی ملت با داشتن پرتفویی بسیار متنوع از صنایع مختلف ، که اغلب با هدف سرمایه گذاری کوتاه مدت خریداری شده اند ، تاثیر قابل توجهی در نوسانات بازار سرمایه دارد. از جمله این صنایع ، صنعت فرآورده های نفتی می باشد. که شرکت با در اختیار داشتن مالکیت 4.86 درصدی از سهام شرکت پالایشگاه نفت بندر عباس، و 3.68 درصدی از سهام پالایشگاه نفت اصفهان ، نقش مهمی در نوسانات این صنعت در بازار سرمایه دارد . گروه مالی ملت حدود 0.4 درصد از ارزش روز بازار بورس را دارا می باشد و حدود 33 درصد از بهای تمام شده گروه مالی ملت متعلق به گروه پالایشگاهی می باشد . بانک ملت به همراه زیرمجموعه های خود ، در دوران پساتحریم چشم انداز بسیار روشنی در بازار سرمایه و نظام بانکی دارا می باشد .

تحلیل تکنیکال بانک ملت

در تحلیل امروز به بررسی کامل نمودار و رفتار قیمت سهام بانک ملت در نماد معاملاتی و بملت می پردازیم. این تحلیل تکنیکال شامل بررسی سهم از دو دیدگاه نسبتا متفاوت در دو سناریوی مجزا خواهد بود که امید است در انتها با جمع بندی صورت گرفته بتوان دید مناسبی را برای سرمایه گذاران فراهم کرد.

در تحلیل اول و به عنوان سناریوی شماره 1 نمودار ارزش سهام بانک ملت را در دو بازه زمانی روزانه و هفتگی بررسی کرده و سپس نگاهی جامع به شاخص صنعت بانکداری کشور خواهیم داشت.

تصویر شماره 1 مربوط به روند حرکتی نماد معاملاتی وبملت در بازه زمانی کوتاه مدت میباشد . همانطور که در شکل هم پیداست نمودار پس از رشدی معادل 15 درصد در 7 روز کاری به محدوده مقاومت اول در قیمت 2150 ريال رسیده و اقدام به اصلاح ارزش خود کرده است. پس از این موج اصلاحی شکل گرفته که میتوان اتمام نزول آن را در محدوده قیمتی 1975 ريال تایید شده دانست، باید منتظر موج جدیدی از نوع جنبشی که با هدفی بالاتر از قیمت 2300 ريال است را برای آن متصور باشیم . شایان ذکر است که تاییدیه شکل گیری این موج رو به رشد، شکست و عبور از مقاومت 2170 ريال خواهد بود.

تحلیل بنیادی بانک ملت

با رسیدن قیمت به محدوده هدف کوتاه مدت در قیمتی بالاتر از 2300 ريال ، میتوان سیگنال خروج کوتاه مدت دریافت کرد. در تصویر شماره 2 شاهد روند حرکتی سهم در بازه زمانی بلند مدت از اواسط سال 1392 تا به امروز که در قالب هفتگی تنظیم شده است ، هستیم .همانگونه که در شکل هم پیداست نمودار قیمت با عبور از محدوده سقف گذشته در قیمت 2170 ريال میتواند به آسانی تا 2300ريال و بیشتر رشد داشته باشد. لازم به ذکر است که عبور قیمت از محدوده 2400 ريال میتواند از جمله معتبرترین سیگنال های دریافتی در جهت رشد بیشتر سهم در بازه زمانی بلند مدت باشد .

تحلیل بنیادی بانک ملت

بنا به بررسی انجام شده بر نمودار ارزش سهام بانک ملت در 2 بازه زمانی روزانه و هفتگی میتوان به این نتیجه رسید که میل به رشد در سهم قابل مشاهده است که با توجه به درگیری و فشار بالای عرضه در محدوده قیمتی 2170 ريال، عبور قیمت از این مقاومت را میتوان آغازی بر رشدی حداقل 10 درصدی دانست.

در سناریوی شماره دو نیز تحلیلی را در بازه زمانی روزانه ارائه خواهیم داد که توسط ابزاری به نام چنگال اندروز انجام شده است.سهم از بال میانی چنگال مورد حمایت قرار گرفته که کف 1800 ريال بسیار محکمی ساخته است. در بررسی اولیه نشان میدهد که سهم سقف چنگال فعلی را شکسته و با توجه به نوع معاملات و با نوع بسته شدن کندل فعلی میتوان به اینصورت ببینیم که اصلاح زمانی هم انجام داده شده وباید منتظر هدف اولیه سهم تا 2350 ريال باشیم .

تحلیل بنیادی بانک ملت



از این محدوده قیمتی باید اصلاحی نه چندان زیاد که به اصطلاح تکنیکالی بوسه خداحافظی به سقف چنگال شکسته شده داشته باشیم و سپس انتظار رشد تا سقف کانال در محدوده قیمتی 2550 ريال را خواهیم داشت .

تحلیل بنیادی بانک ملت

در بازده زمانی هفتگی نیز باید منتظر باشیم کندل هفتگی بالای همین سقف فعلی بسته شود در صورتی که این اتفاق رخ بدهد میتوانیم سناریوی فوق را پیش بینی کنیم که سهم در یه حرکت یک موجی به سقف کانال رشد داشته باشد.درگروه بانکی هم با توجه به اینکه این سهم نسبت به هم گروهی های خود رشد کمتری کرده و به اصطلاح جا مانده، پتانسیل رشد مناسبی خواهد داشت.

شاخص صنعت بانک داری

در ادامه به بررسی روند حرکتی شاخص بانک ها میپردازیم . چرا که بر این باوریم که همگرایی موجود در این شاخص با زیر مجموعه های موجود در این صنعت میتواند بر اعتبار تحلیل افزوده و دید مناسب تری را برای سرمایه گذار فراهم کند.

در تصویر اول میتوان شاهد نمودار ارزش شاخص صنعت بانکداری کشور در قالب هفتگی باشیم. این نمودار بازه زمانی ای بسیار بلند مدت را، تقریبا از اواسط سال 1384 تا به امروز را نشان میدهد. همانطور که در شکل هم مشخص شده، شاخص واکنش های بسیار زیبای شاخص به محدوده های خطوط روند ترکیبی میباشیم.

تحلیل بنیادی بانک ملت

با توجه به الگوی شکل گرفته در بلند مدت میتوان اینطور نتیجه گرفت که نمودار در ابتدای شروع موجی صعودی دیگری است که از محدوده خط روند حمایتی و بلند خود آغاز میشود. در صورتی که این امر اتفاق بی افتد به زودی شاهد افزایش قیمت بسیار بالایی در زیر مجموعه های این صنعت خواهیم بود.

در تصویر شماره دو میتوان نمودار شاخص بانکداری را در قالب روزانه و در بازه زمانی میان مدت و کوتاه مدت مشاهده کنید. همانطور که مشخص شده محدوده مقاومتی پیش روی این شاخص را میتوان در کانال 730 واحدی یافت که انتظار میرود در ریز موج ها شاهد اصلاحاتی در این شاخص و همچنین نمادهای موجود در این شاخص باشیم.

تحلیل بنیادی بانک ملت

پیش بینی می شود در میان مدت با شکست این مقاومت ها ، رشد بسیار مناسبی را در این صنعت شاهد باشیم.

جمع بندی تحلیل تکنیکال

در جمع بندی میتوان به این نکته اشاره کرد که چه در بازه های زمانی مختلف و چه از دیدگاه های مختلف میتوان آینده بسیار مناسبی را برای نماد معاملاتی وبملت متصور بود. همچنین با بررسی شاخص صنعت بانکداری کشور مهر تایید دیگری بر پتانسیل رشد سهام بانک ملت زده شده است .

واحد تحلیل و مطالعات اقتصادی شرکت کارگزاری نواندیشان بازار سرمایه

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محبت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴
بزرکترین بانکهای خصوصی ملت و پاسارگاد است با توجه به مطالب فوق پس چرا رشدی نمیبینم درعوض خودروییها میتازند ایا این صحیح است؟؟
مصطفی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۸
سلام
دوست عزیز رشد نداشتن بانکها به این خاطر ه که حقوقی بانک صادرات حاضر نیست مردم دوزار سود ببرن میخواد همه ی سهم ها رو تو کف قیمت از مردم بخره
با عرضه ی ابشاری مانع رشد سهم میشه و این کارش نه تنها رو ی کل بانکیها بلکه روی کل بازار تاثیر میزاره
موفق باشید