بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸
مستطيل شيشه اي تالار

چهارشنبه هزار میلیاردی

بازار آخرین روز از هفته جاری را با روند اصلاحی و جا به جایی پول بین برخی گروه های مورد توجه بورس آغاز کرد تا حجم بالایی از نقدینگی به سمت بانکی ها روانه شود؛ البته علی رغم اینکه روند منفی در کلیت قیمت ها قابل مشاهده بود، اما حجم و ارزش قابل توجه معاملات نشان از ورود نقدینگی به بورس داشت تا همچنان ورود پول از خارج بازار ادامه دار باشد.
کد خبر : ۱۶۰۲۵۵
نویسنده :
کیوان فر
با اتمام ساعات معاملات روز چهار شنبه 94.11.07 شاخص بازار اول ( تالار اصلي) با 6 واحد کاهش به رقم 49416 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 109 واحد افزایش عدد 156969 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 4 واحد افزایش به رقم 27249 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فارس" با 155 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فولاد" با 91 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 5 واحد کاهش به رقم 756 واحد رسید.

بر اساس گزارش بورس نیوز گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 8297 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 3436 میلیارد ریال رسید.

بازار آخرین روز از هفته جاری را با روند اصلاحی و جا به جایی پول بین برخی گروه های مورد توجه بورس آغاز کرد تا حجم بالایی از نقدینگی به سمت بانکی ها روانه شود؛ البته علی رغم اینکه روند منفی در کلیت قیمت ها قابل مشاهده بود، اما حجم و ارزش قابل توجه معاملات نشان از ورود نقدینگی به بورس داشت تا همچنان ورود پول از خارج بازار ادامه دار باشد. چرا که مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس به بیش از 1161 میلیارد تومان رسید که در تاریخ معاملات بازار سهام تقریباً بی نظیر بوده است.

نکته قابل روئیت معاملات امروز نیز نیاز به اصلاح نسبی و البته کوتاه مدتی بود که در نتیجه رشد پی در پی قیمت ها و شاخص ها به ویژه در روزهای اخیر رقم خورد. به عبارت بهتر، امروز با توجه به رشد قیمت ها بازار نیاز داشت نفسی تازه کند و با جذب نیروی جدید و پر انرژی تر دوباره به راه خود در مدار صعودی ادامه دهد.

از این رو امروز شاهد تعادل در اکثر گروه ها بودیم و تنها در برخی نمادها شاهد تشکیل صف های خریداران بودیم.

بدین ترتیب در حالی که امروز برخی سهامداران اقدام به فروش سهام و شناسایی سود کردند که بسیاری از فعالان بازار روند امروز بورس را فرصتی برای جایگزینی سهام پر پتانسیل تر و تکمیل پرتفوی خود می دانند.

به هر ترتیب همواره شروع روندهای صعودی و نزولی با درگیری و جنگ های پر قدرت خریداران و فروشندگان همراه است و اینکه برنده کدام گروه خواهد بود تعیین کننده مسیر حرکت بازار است. گرچه با توجه به شرایط کلی و سیل اخبار جدید مثبت به نظر می رسد پیروز میدان خریداران سهام باشند و فروشندگان پشیمان در قیمت های بالاتر دوباره در نقش خریدار سهام در صف بنشینند.

امروز سرمایه گذاران شاهد عرضه اولیه سهام "وسبحان" بودند که به قیمت 149 تومان پا به فرابورس گذاشت. عرضه ای که برخلاف سایر عرضه ها معاملات آنلاین آن در ساعت 13:30 دقیقه انجام شد.

امروز همچنین اتفاق دیگری نیز توجه بسیاری از فعالان و سرمایه گذاران را به خود معطوف کرد و شائبه هایی را پیرامون احتمال دستکاری سامانه معاملات در بازار به وجود آورد.

بطوریکه از ابتدای صبح سرمایه گذاران شاهد وجود تأخیر در اطلاعات نمایش داده شده روی سامانه TSE و نیز سامانه معاملاتی EBS و کاربری های آنلاین مشتریان بودند که برخی این مشکل را مربوط به مدیریت فناوری بورس می دانستند و برخی دیگر آن را به شرکت های نرم افزاری ارتباط می دادند. بطوریکه شائبه دستکاری در سامانه معاملات به میان آمد، به نحوی که با این اقدام سهامداران دل نگران به هر قیمتی عرضه کننده سهم باشند و بدین ترتیب سهام خود را براحتی از دست بدهند. گرچه بارها و بارها در افزایش حجم معاملات و هجوم سرمایه گذاران برای خرید یا فروش سهام شاهد بروز اختلال در سامانه و به اصطلاح هنگ کردن آن بوده ایم و این بار اولی هم نبود که این اتفاق افتاده؛ حال بایستی دید که آیا مسئولین مربوطه نسبت به این شائبه ها واکنشی نشان خواهند داد یا خیر؟

طی معاملات امروز، در صدر گروه ها و سهام مورد اقبال نماد "خساپا" بود که پس از معاملات 165 میلیونی با تداوم صف حدود 213 میلیونی خریداران به کار خود پایان داد. "خپارس" نیز که در اواسط معاملات شاهد عرضه صف خرید سهام بود با عرضه های پر حجم به تعادل رسید.

"خودرو" اما در حالی از صف خرید سهام در ابتدای روز به دامنه نوسان منفی وارد شد که امروز و فردا می تواند در فرانسه روزهای سرنوشت سازی برای این شرکت و زیر مجموعه هایش رقم بخورد.

امروز با انتقال پول به گروه بانکی بزرگان این گروه از جمله بانک صادرات، ملت و تجارت شرایط بهتری را نسبت به روزهای قبل سپری کردند تا پس از مدت ها "وبصادر" بالاتر از قیمت اسمی بسته شود.

گرچه باز هم عرضه حقوقی ها در این نمادها به صورت محسوسی بالا بود. اما به هر ترتیب امروز این گروه پول زیادی را به خود جذب کرد و بایستی دید حرکت روزهای آتی نمادهای بانکی چگونه خواهد بود و آیا این گروه خواهد توانست موتور محرکی برای دیگر گروه ها شود و در رالی با خودرویی ها پیشتاز شود یا خیر؟

زیرا با توجه به حضور روحانی در فرانسه دوباره تنور اخبار مثبت پیرامون صنایع می تواند داغ شود که به نظر می رسد این بار بیشترین حجم اخبار مثبت حول محور خودرویی ها بچرخد. بطوریکه انعقاد قرارداد ایران خودرو با پژوی فرانسه می تواند رالی سرعت جدیدی را برای رشد قیمت سهام این گروه و انتخاب آنها به عنوان لیدر بورس به راه بیاندازد،

در پایان، آنچه در کلیت بازار مشخص است اینکه با توجه به استراحت امروز بورس و با رسیدن اخبار مثبت و خوشایند از فرانسه، پیش بینی می شود روند صعودی قیمت سهام در بازار همچنان پایدار باشد و هفته آینده شرایط قابل قبولی را از معاملات تالار شیشه ای به نظاره بنشینیم.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.
https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷
اواز دوگل از دور شنیدن خوش است
علی
چهارشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۱
اون دهل نه دوگل،دو گل آواز نداره بی صداست
امیر
ROMANIA
چهارشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱
پتروشیمی شیراز یک واحد یک میلیون تنی رو هفته آینده افتتاح میکنه
ولی سهامش منفی!!!!!دوستان خودشون بررسی کنند یک واحد یک میلیون تنی یعنی 50 درصد پتروشیمی پردیس داره به ظرفیت شرکت اضافه میشه
شیراز از بهترینهای سال آینده است
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۵
میگن مردم دارن آینده سهام خودرو رو میخرن ولی منظور از آینده مشخص نیست یه هفتف یه ماه یه سال...
چند تا قرارداد که دلیل خریدن سهم با این صفهای میلیونی آخه چرا؟
ناشناس
پنجشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶
شما به چراش کاری نداشته باش فقط بخر و بخر
نارون
ROMANIA
چهارشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۷
احمدی نژاد میرفت جیبوتی و اکوادور و... باخودش پول میبرد اونجا خالی میکرد از جیب ما مردم
روحانی میره ایتالیا و فرانسه از اونجا برای ایران پول میاره .....
هشت سال از عمر و سرمایه های ایرانیان توسط احمدی نژاد نابود شد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵
مملکتی که سهام فولادش یک روزه 20 تومان رشد میکنه و فرداش 30 نومان افت میکنه کاملا مشخص هست که همه جیزش از جمله اقتصاد و بورسش رو اب هست
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰
من نمیدونم واقعا مردم ایران چشونه؟!!!! بورس منفیه میگن واای فلان فلان بد بخت شدیم و .... مثبت شدید میشه میگن آواز از دور خوش است و .... همششش منفی :))))) خیلی باحالن بخدا خیییلی :))
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
چهارشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۷
کسی خبر از وخارزم مدتها بسته نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
علی
GERMANY
چهارشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۴
سلام شرکت های سرمایه دار بامشارکت ایرانی ها سهام مفت را خرید وجمع میکنند ایا این حجم پول درایران سابقه دارد ؟؟؟ مفت ازدست ندهید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰
بله امروز دیده بان بازار تماما دچار اختلال بود. این وسط چه بلایی سر بعضی ها اومده خدا میدونه. عزیزم دلبندم متوجه باش که خرید و فروش آنلاین انجام میشه و با این اختلال که ایجاد شده چه کسی جبران مافات میکنه؟ مگه غیر اینکه سهام دارها دارن به آمار و ارقام ارائه شده نگاه میکنن و تصمیم میگیرن. این اولین بار نبود با سهامداران رو راست باشید. توی پخش مستقیم فوتبال با چند ثانیه تاخیر پخش میشه اینجا هم شده همون پخش با تاخیر. همیشه دارم می بینم که با شروع ساعت معاملات 30 تا 60 ثانیه معاملات نمایش داده نمی شود. امروز سف یک ملیارد و ششصد میلیونی سایپا بعد از یک دقیقه از گذشت معاملات و وجود خریدار و فروشنده هیچ معامله ای نمایش داده نمش شد و بعد از اون صف یک میلیاردی، 16 میلیون نمایش داده شد. و اصلا معلوم نشد چه اتفاقی افتاد. بعد اتمام ساعت معاملات هم که بورس بسته میشه نمیدونم چطور هست که تا دو دقیقه بعد هم معامله ثبت میشه و سهم حجم میخوره. عجیب والله.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰
شنبه دیدن داره قیافه فروشنده های امروز
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۸
حباب خودروی ها ترکید
ایمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۵
امروز به خاطر عرضه اولیه بود که بازار افت کرد هر وقت میخاد عرضه اولیه بشه بازار همین بلا به سرش میاد با عرضه اولیا پدر بورسو در آوردن ونمیزارن بورس کمر راست کنه بی معرفتا
سعید
RUSSIAN FEDERATION
پنجشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷
اندکی صبر ضرر نزدیک است
ناشناس
جمعه ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۸
اون هم چه ضرری
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵
خودرو از شنبه دیدن داره و میزنه رو دست سایپا
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳
اقا ایمان شما مشخصه که خیلی استادی !


اخه عرضه اولیه ای که نفری 200 هزار تومن اونم فقط به تعداد حدودا 7000 کد میرسه میتونه در منفی کردن چنین اثری داشته باشه . ؟
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶
والله بانکی ها که در این مدت رشد داشتند و چهارشنبه هم حقوقی ها تا تونستند خالی کردند .

حالا من نمیدونم کدوم پول که صاحبش عاقل باشه قراره بره پشت اونها .


کل بازار اصلاح داره و بانکی و غیر بانکی هم نداره .