بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹
کد خبر : ۱۶۱۰۱۶
در حالی که پیش‌بینی می‌شد اعلام خبر کاهش نرخ سود بانکی تاثیر مثبت بر بازار خواهد داشت، اما از سوی دیگر اطلاعیه عرضه اولیه بورس در روز چهارشنبه طبیعی بود که موجب تشدید عرضه‌ها در معاملات روز جاری شود. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، روز گذشته از یکسو اعلام شد بانک مرکزی از اقدام شورای هماهنگی بانک‌ها و کانون بانک‌های خصوصی در جهت کاهش نرخ‌های سود علی‌الحساب سپرده های بانکی استقبال کرده و به این ترتیب سود سپرده سالانه از 20 به 18 درصد و سود روزشمار به کمتر از 10 درصد از ابتدای اسفندماه کاهش خواهد یافت و از سوی دیگر عصر دیروز مشخص شد عرضه اولیه سهام پتروشیمی فجر فردا چهارشنبه با 8 درصد معادل 200 میلیون سهم انجام خواهد شد و این شرکت 250 میلیارد تومانی سرانجام کشف قیمت خواهد شد.

به این ترتیب در حالی که پیش‌بینی می‌شد اعلام خبر کاهش نرخ سود بانکی تاثیر مثبت بر بازار خواهد داشت، اما از سوی دیگر اطلاعیه عرضه اولیه بورس در روز چهارشنبه طبیعی بود که موجب تشدید عرضه‌ها در معاملات روز جاری شود.

هنگامی که در بازار شاهد عرضه اولیه سهام شرکتی هستیم، معمولا سهامداران برای خرید سهم عرضه اولیه یک روز قبل از عرضه اقدام به فروش سهام در دست خود می‌کنند تا به این ترتیب نقدینگی لازم را برای خرید سهم عرضه اولیه به دست آورند.

بر همین اساس امروز در شرایطی که در 5 دقیقه ابتدای معاملات شاخص کل بیش از 300 واحد رشد کرد، اما فشار عرضه‌ها مانع از تداوم روند رو به رشد شاخص شده و موجب ریزش آن شد. در یک ساعت ابتدای بازار، شاخص کل تنها به میزان 36 واحد افزایش یافت و به نظر می‌رسد روند نزولی خود را تا پایان معاملات ادامه دهد.

تا زمان تنظیم این گزارش گروه بانکی با قرمزپوشی اغلب نمادهای مورد معامله خود متاثر از تشدید عرضه سهامداران به ویژه معامله‌گران حقیقی روبه‌رو بود. در گروه خودرو اما کماکان تداوم صف‌های خرید در برخی نمادها مانند «خزامیا»و «خساپا» دیده می‌شود اگرچه نماد «خودرو» که معاملات دیروز را با صف خرید به پایان برد با صف فروش روبه رو شده است.

تا زمان تنظیم این گزارش به ترتیب سه نماد رانفور، پارس و خودرو بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای وپارس، وبملت و پارسان بالاترین تاثیر منفی را بر شاخص از خود برجا گذاشته‌اند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر