بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵
مدیر سرمایه گذاری شرکت کارگزاری بانک آینده عنوان کرد:

افزایش جذابیت سرمایه گذاری در بورس در پی وقوع تحولات جدید و بنیادی

برخی از مجموعه های بورسی همچون واحدهای پتروشیمی در صورت مهیا شدن بسترهای لازم برای رشد سودآوری و رفع موانع و تحریم ها می توانند عملکرد مناسبی همچون دوره های گذشته یعنی قبل از اعمال تحریم ها از خود به نمایش بگذارند و تحلیل شرایط بنیادی آنها با توجه به تجربه ها سال های گذشته برای فعالان بازار سرمایه ممکن است.
کد خبر : ۱۶۱۰۵۶
نویسنده :
جمشیدی

به نظر می رسد شرکت ها و صنایع فعال در بازار سرمایه در شرایط حال حاضر به دو گروه تقسیم می شوند. به گونه ای که تعدادی از شرکت ها با رفع موانع و محدودیت های موجود بر سر راه سودآوری خود می توانند به وضعیت سودآوری سال های قبل از اعمال تحریم ها دست یابند و برخی از شرکت ها نیز می توانند فراتر از پیش بینی ها حرکت کنند.

مدیر سرمایه گذاری های شرکت کارگزاری بانک آینده با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: برخی از مجموعه های بورسی همچون واحدهای پتروشیمی در صورت مهیا شدن بسترهای لازم برای رشد سودآوری و رفع موانع و تحریم ها می توانند عملکرد مناسبی همچون دوره های گذشته یعنی قبل از اعمال تحریم ها از خود به نمایش بگذارند و تحلیل شرایط بنیادی آنها با توجه به تجربه ها سال های گذشته برای فعالان بازار سرمایه ممکن است. حال آنکه گروه دیگری از شرکت ها وجود دارند که به نظر می رسد اتفاقات و تحولاتی درون صنعت همچون همکاری مشترک با شرکت های خارجی در حال رخ دادن است که تاکنون تجربه نشده و یا حداقل در گذشته های بسیار دور اتفاق افتاده است و به همین دلیل نمی توان سود سال های آتی آنها را پیش بینی کرد و ارزش ذاتی منطقی برای آنها محاسبه کرد. چرا که اتفاقات اخیر جدید است و الگوی گذشته نزدیکی از آنها وجود ندارد.

پژمان کیا افزود: اصلاح ساختار مالی و پوشش هزینه های مالی از طریق تجدید ارزیابی دارایی ها و نیز مشارکت با شرکت های خارجی در حالی توسط برخی از شرکت ها همچون گروه خودرو در حال انجام است که این تغییرات به دلیل تازگی و عدم وجود تجربه این چنینی در دوره های گذشته موجب شده تا برآورد سود شرکت های خودرویی آسان نباشد و در عین حال که ریسک سرمایه گذری در سهام آنها افزایش یافته، جذابیت سرمایه گذاری در سهام آنها بیشتر شده و در نهایت به افزایش تقاضا برای خرید سهام این شرکت ها منجر گردیده است.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص عدم واکنش مثبت سهامداران نسبت به کاهش نرخ سود سپرده های بانکی اظهار داشت: ارزش معاملات روزانه بورس و فرابورس بیش از هزار میلیارد تومان محاسبه می شود که این رقم بسیار چشمگیر است و امتیازی برای بازار سرمایه به شمار می رود. حال آنکه به نظر می رسد بخشی از واکنش مثبت روانی ناشی از کاهش نرخ سود بانکی به دلیل عرضه اولیه سهام پتروشیمی فجر که نیازمند نقدینگی حدود 300 میلیارد تومانی است، خنثی شده است چرا که این نقدینگی می بایست از طریق تزریق پول جدید به بورس یا فروش سهام تأمین شود و به هر حال طی دو روز معاملاتی اثر منفی نامحسوسی را در روند معاملات اعمال کرده است.

کیا افزود: از سوی دیگر به نظر می رسد بخشی از عدم واکنش فعالان بازار سرمایه نسبت به انتشار خبرکاهش نرخ سود بانکی به دلیل عدم وجود اعتماد نسبت به اجرایی شدن این ابلاغیه توسط کلیه بانک ها و موسسات مالی و اعتباری است و در دوره های گذشته شاهد مقاومت و تخطی بانک ها برای اجرایی شدن این دستور بودیم.

بر این اساس فعالان بازار سرمایه به انتظار نشسته اند تا عملکرد و رفتار قاطعانه دولت و بانک مرکزی جهت جلوگیری از تکرار دوباره این اتفاق ببینند.

وی ادامه داد: دولت می بایست تلاش کند تا نقدینگی از بازار پول به سمت بازار سرمایه در جریان باشد و به سمت بازارهای موازی با بورس همچون ارز، طلا، مسکن و خودرو که مستعد سفته بازی هستند و ورود پول های جدیدی به آنها موجب افزایش تورم می شود، نرود.

مدیر سرمایه گذاری کارگزاری بانک آینده در خاتمه به مشکل قطعی و اخلال سیستم معاملاتی اشاره کرد و ابراز داشت: در شرایط فعلی سازمان بورس می بایست زیر ساخت های مناسب و متناسب با حجم معاملات روزانه بورس را فراهم کنند و ابزارها و نرم افزارهای جدیدی را بکار بگیرد تا ظرفیت ورود نقدینگی جدید و حجم و ارزش معاملات روزانه را داشته باشد. چرا که طی چند وقت اخیر بارها شاهد ایجاد اخلال در سامانه معاملات و اعمال تبعات منفی این امر بر کلیت بازار سرمایه بوده ایم.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر