بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
کد خبر : ۱۶۱۴۶۳
 هر چند بر خلاف آنکه انتظار می‌رفت بازار سرمایه روز گذشته به دنبال برگزاری انتخابات مجلس دهم و خبرگان رهبری روندی هیجانی همچون بعد از اجرایی شدن برجام بگیرد روز نسبتا آرامی را سپری کرد و تنها به رشد 388واحدی بسنده کرد. از سوی دیگر در روزهای اخیر به دلیل بسته شدن بیشتر نمادهای خودرویی و رشد قابل توجه قیمت سهام این گروه و گروه بانکی، سهامداران اقدام به جابه‌جایی نقدینگی از گروه خودرو و بانک به گروه فرآورده‌های نفتی با نمادی بزرگی چون شاوان، شبندر، شپنا و شتران کردند. این جابه‌جایی سبب ایجاد صف‌های خرید نسبتا طولانی روی نمادهای این صنعت شد و به دلیل اینکه قیمت اغلب نمادهای این صنعت بالاتر از دیگر گروه‌هاست، پول در این نماد بلوکه شده و سبب کاهش ارزش معاملات در بازار در روز گذشته شد؛ اما روز گذشته ارزش کل معاملات یکی از بازنده‌های اصلی بازار سرمایه بود زیرا در روزهای کاری هفته گذشته به صورت میانگین روزانه بالای 600 میلیارد تومان معامله بورس تهران به بیش از 286میلیارد و 910میلیون تومان بالغ شد که ناشی از دست به‌ دست شدن یک میلیارد و 57 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 80هزار   797 نوبت داد و ستد بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تعادل ، کاهش ارزش معاملات نشان از احتیاط فعالان بازار است. بازار سرمایه در انتظار تصمیم‌گیری درخصوص بازگشایی نمادهای خودرویی ازجمله سایپا به سر می‌برد؛ از سوی دیگر شاخص کل بورس در پایان معاملات دیروز با افزایش 388واحدی به رقم 78هزار و 228واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 99واحدی، عدد 12هزار و 844 واحد را برای خود ثبت کرد همچنین شاخص سهام آزاد شناور با   596 واحد رشد به عدد 87هزار و 955واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز با رشد 338واحدی به رقم 54 هزار و 346واحد رسید و شاخص بازار دوم با افزایش 449واحدی به عدد 173هزار و 466واحد دست یافت. هر چند دیروز حجم و ارزش معاملات بازار سهام به اندازه روزهای گذشته نبود و نسبت به هفته قبل کمی افزایش یافت؛ اما انتظار می‌رود که بورس طی روزهای آینده به روند مثبت بازگشته و به ‌آرامی جایگاه‌های از دست رفته خود در هفته گذشته را پس بگیرد.

  معاملات بازار بورس
براساس این گزارش، معاملات سهام در نماد معاملاتی پالایش نفت اصفهان با 72واحد، پالایش نفت بندرعباس با 67 واحد و ایران‌خودرو با 53 واحد رشد بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 36واحد، پتروشیمی جم با 22واحد و معدنی و صنعتی گل‌گهر با 16واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد خوزستان، صنایع شیمیایی ایران، حق تقدم خرید سهام قند نقش‌جهان، حق تقدم خرید سهام فولاد مبارکه، سیمان تهران، سیمان خزر، سیمان شمال، توسعه معادن روی ایران، کارتن ایران، تراکتورسازی ایران، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، داروسازی کوثر و آهن و فولاد ارفع از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع ریخته‌گری ایران، سیمان کردستان، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، نفت پاسارگاد، ذوب‌آهن اصفهان، حق تقدم خرید سهام صنایع مس شهید باهنر و حق تقدم خرید سهام گروه دارویی سبحان متوقف شدند.

در این میان برخی گروه‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری در بورس همچنان مورد توجه معامله‌گران قرار دارد ازجمله این گروه‌ها می‌توان به گروه فناوری اطلاعات، برخی غذایی‌ها و شرکت‌های تجهیزاتی و پیمانکاری اشاره کرد. در عین حال در گروه بانک‌ها نیز برخی لیدرهای این گروه در انتظار انتشار خبرهای مثبت در بازار هستند. از طرفی در گروه خودروسازان درحالی امروز، روز مهمی برای گروه سایپا به‌ویژه پارس‌خودرو در آستانه امضای قرارداد واگذاری سهام این شرکت مونتاژکار با شرکت فرانسوی رنو است که روز گذشته برخی شنیده‌ها حاکی از آماده شدن قرارداد ایران‌خودرو با شرکت فیات حکایت دارد. در گروه بانک‌ها نیز درحالی شایعاتی مبنی بر افزایش سرمایه در بانک شهر به گوش رسید که در این گروه بانک دی حاکی از خبرهایی مبنی بر واگذاری عرضه اولیه سهام نیروگاه دماوند متعلق به این بانک را در دل خود داشت. دیروز بازار سهام، بازاری متعادل اما رو به مثبت بود که برخی گروه‌های سرمایه‌گذاری ازجمله پالایشی‌ها در آن پیشرو بودند همچنین بازارگردانی سهام درحالی از سوی مدیران صندوق‌ها و سبدگردان‌ها پیگیری شد که اغلب خریداران حقیقی‌ها بودند.

  معاملات 3 هزار و 437 میلیارد ریالی فرابورس
معامله‌گران بازار سرمایه روز گذشته550میلیون اورق بهادار به ارزش 3هزار و 437میلیارد ریال در 22هزار و 677 نوبت را مورد معامله قرار دادند و پر بازدیدترین نمادهای روز گذشته فرابورس به ترتیب مربوط به شرکت‌های پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، پالایش نفت تهران، لاوان و بانک دی بود. آیفکس نیز همانند هفته گذشته روند مثبت خود را ادامه داد و با رشد 9پله‌یی به عدد 840 واحد رسید و شرکت‌های پالایش نفت تهران، پالایش نفت لاوان و گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در روز گذشته 41میلیون اوراق بهادار به ارزش 90میلیارد ریال در بازار اول مورد معامله قرار گرفت و بیشترین حجم معاملات در نماد سرمایه‌گذاری سبحان انجام شد. در بازار دوم نیز 425میلیون اوراق بهادار به ارزش 855میلیارد ریال خرید و فروش شد و بیشترین افزایش قیمت در این بازار را شرکت‌های پالایش نفت شیراز، لیا و توسعه و عمران کرمان داشته‌اند؛ همچنین شرکت‌های پالایش نفت شیراز، لیا و بیمه سامان بالاترین رشد قیمت را در بازار سهم داشتند و در مقابل شرکت‌های معادن مس تکنار، روان فن‌آور و بیمه نوین با بیشترین کاهش قیمت روبه‌رو شدند.

طبق این گزارش، صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان با خرید و فروش 2میلیون و 140هزار سهم به ارزش 26میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات ETF را به خود اختصاص داد. همچنین بیشترین حجم و ارزش معاملات در بازار اوراق با درآمد ثابت هم متعلق به داد و ستد 477هزار ورقه اجاره رایتل به ارزش 477میلیارد ریال بود. در مجموع طی روز گذشته 692 هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی با ارزش 599 میلیارد ریال داد و ستد شد و قیمت اسناد خزانه در نماد«اخزا1» با سررسید 23 اسفندماه به 988هزار و 500 ریال رسید. قیمت اوراق تسهیلات مسکن مجددا رو به کاهش گذاشت و در محدوده 838 تا 881هزار ریال دست به دست شد و بیشترین افت قیمت در نماد فروردین 93 ثبت شد.

از سوی دیگر بازار فرابورس شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت آهن و فولاد ارفع پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی بود و نمادهای معاملاتی شرکت نفت پاسارگاد و شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان با توجه به دریافت اطلاعات با اهمیت پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی 1395 و نماد معاملاتی شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا با توجه به دریافت اطلاعات مبنی بر تعدیل با اهمیت پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی 1394 و ارائه نخستین پیش‌بینی درآمد هر سهم سال 95 متوقف شد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
یاحق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸
بسمه تعالی
بازار روانی شده که متأثر از وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور است و هر دم به سازی میرقصد و قابل پیش بینی نیست...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
لطفا بفرمایید بانکی ها چقدر رشد داشتند که نوشته کوچ سرمایه گذاران از بانک به ... ای بابا؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹
امروز و دیروز ثتران لیدر ساختمانی ها بود!