بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳
مستطيل شيشه اي تالار

فولاد 62 - سایپا 62

امروز یک موضوع مهم و تأثیر گذار در خصوص بانک ها نیز مطرح شد و علی طیب نیا، وزیر اقتصاد و دارایی در نشست مدیران عامل بانک های دولتی و خصوصی از ضرورت اجرای برنامه افزایش سرمایه بانک ها سخن گفت تا بانک ها نیز در فرصت مناسب نسبت به افزایش سرمایه خود اقدام کنند.
کد خبر : ۱۶۳۰۸۰
نویسنده :
جمشیدی

با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 95.02.05 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 188 واحد افزایش به رقم 55013 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 75 واحد کاهش عدد 170852 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 62 واحد افزایش به رقم 29609 واحد رسيد.

همچنین در این روز "خساپا" با 62 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فولاد" با 62 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت به این ترتیب لیدرهای خودرویی و فولادی 62 بر 62 مساوی شدند یکی در میزان کاهش شاخص و دیگری در میزان افزایش آن .

شاخص فرابورس نیز با 0.8 واحد افزایش به رقم 795 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2499 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1545 میلیارد ریال رسید.

دومین روز از معاملات بازار سرمایه در اولین هفته اردیبهشت ماه جاری با افزایش اقبال برای خرید سهام در اغلب گروه ها به ویژه خودرو آغاز شد تا به مدد افزایش ارزش سهام این گروه شاخص کل با رشد بیش از 166 واحدی همراه شود.

بر اساس گزارش بورس نیوز، گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما طی شب گذشته که به صنعت خودرو و قطعه سازان اختصاص یافته بود، خبرهای خوشی را برای سهامداران این صنعت به همراه داشت.

بطوریکه از سوی معاونت ایران خودرو، حاضر در این گفتگو عنوان شد که قرارداد همکاری مشترک شرکت های ایران خودرو و سایپا با پژو فرانسه و رنو امضا شده و بزودی قرارداد شرکت ایران خودرو با شرکت های خودرو ساز فیات و بنز امضا می شود و در کنار آن آغاز فعالیت مشترک با شرکت پژو نیز اعلام شد.

از این رو طی معاملات روز جاری با توجه به موارد مذکور و یادآوری مدیران شرکت های خودرو ساز به مردم به ویژه سهامداران خودرویی مبنی بر پتانسیل های صنعت خودرو برای رشد و توسعه فعالیت ها در دوران پسا برجام، بار دیگر این گروه مورد توجه سهامداران قرار گرفت و پس از طی کردن روند ریزشی و اصلاحی که از ابتدای سال آغاز شده بود، امروز با افزایش تقاضا برای خرید سهام و تشکیل صف خرید مواجه شدند که در این بین شرکت های سایپا و ایران خودرو در جذب نقدینگی و تقاضا نسبت به سایر گروه های خود پیشتاز بودند و عرضه برای فروش سهام در نماد های مذکور چندان قابل توجه نبود.

بر این اساس با توجه به اظهارات متولیان و صاحبان صنعت خودرو و قطعه سازی در گفتگوی خبری شب گذشته شاهد پیشتازی این گروه در بورس بودیم که در این شرایط برخی معتقدند که این روند صعودی نیز چندان پایدار نخواهد بود و انعقاد قرارداد های جدید تأثیری بر وضعیت سودآوری خودرو سازان در پی نخواهد داشت و در مقابل عده دیگری مخالف این استدلال هستند.

از این رو توجه به این نکته ضروری به نظر می رسد که بارها و بارها از سوی مدیران شرکت ها عنوان شده که شرکت های خودرو ساز در حال مذاکره با شرکت های خارجی هستند و تبعات مثبت ناشی از انعقاد قرارداد های خارجی نیازمند پروسه زمانی لازم است و مدیران شرکت ها نمی توانند به صورت دفعتی و بی محابا نسبت به رونمایی از این قرارداد ها اقدام کنند. چرا که به طور قطع همکاری مشترک باید به گونه ای باشد تا خودرو سازان داخلی نیز از مزیت های این امر بهره ببرند و در مسیر پیشرفت و توسعه گام بردارند.

بر اساس این گزارش، امروز یک موضوع مهم و تأثیر گذار در خصوص بانک ها نیز مطرح شد و علی طیب نیا، وزیر اقتصاد و دارایی در نشست مدیران عامل بانک های دولتی و خصوصی از ضرورت اجرای برنامه افزایش سرمایه بانک ها سخن گفت تا بانک ها نیز در فرصت مناسب نسبت به افزایش سرمایه خود اقدام کنند.

در این میان به نظر میرسد سهام بانکهای کوچک که از عرضه بی محابای سهامداران عمده مصون باشد و به قیمت اسمی هم نزدیک باشد بیشتر مورد اقبال بازار خواهد بود از این رو شاید سهام بانک قوامین و شهر که زیر قیمت اسمی معامله می شوند مورد توجه سوداگران قرار گیرد.

بهرحال اجرایی شدن این برنامه می تواند از یک سو موجب افزایش توان مالی بانک ها برای اعطای تسهیلات به مشتریان شود و از سوی دیگر سبب استقبال سهامداران برای خرید سهام بانک ها خواهد شد. بر این اساس به نظر می رسد باید منتظر ماند و دید که در صورت افزایش سرمایه بانک ها چه تحولاتی در حوزه عملیاتی و سودآوری بانک ها و نیز روند قیمت سهام آنها ایجاد خواهد شد. همچنین امروز بانک ها همسوی با سایر گروه ها در مسیر صعود قیمت ها معامله شدند.

امروز سهام شرکت های سرمایه گذاری گروه توسعه ملی و نیز ایران ترانسفو در کانون توجه سهامداران بودند چرا که مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی به عنوان مالک 35.12 درصدی "بترانس" از برنامه های این مجموعه جهت عرضه بلوک سهام شرکت ایران ترانسفور در هفته آینده خبر داد که ظاهراً این بلوک چندین متقاضی نیز دارد.

بر این اساس با انتشار خبر مذکور سهام شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی با افزایش تقاضا برای خرید سهام معامله شد و امروز حدود 25 میلیون سهم "وبانک" مورد معامله قرار گرفت. بررسی ها حاکی از آن است که فروش 35 درصد از سهام ایران ترانسفو که شایعه قیمت گذاری آن در محدوده 16300 ریال وجود دارد، می تواند سود "وبانک" را به ازای هر سهم حدود 400 ریال افزایش دهد و بدین ترتیب سود برآوردی "وبانک" را از 527 ریال به 927 ریال افزایش دهد که البته این رقم تواند با توجه به قیمت گذاری در روز انجام معامله بلوکی اندکی بیشتر یا کمتر شود.

بهرحال به نظر می رسد با توجه به اتفاقات مثبتی که در انتظار "وبانک" است، قیمت هر سهم این شرکت سرمایه گذاری از نرخ فعلی 270 تومان بیشتر شود و پتانسیل صعود قیمت را دارد.

همچنین طی معاملات روز جاری شرکت های معدنی علیرغم تداوم روند صعودی قیمت جهانی فلزات اساسی و سنگ آهنی با افت قیمت سهام مواجه شدند و بعضاً در برخی از نمادها صف فروش سهام تشکیل شد که ناشی از نگرانی سهامداران از عدم تداوم رشد قیمتهای جهانیست.

گروه پالایشی نیز همگام با کلیت بازار سرمایه روند مثبتی را سپری کردند و در پی انتشار اطلاعیه اداره نظارت بر انتشارات سازمان بورس در سامانه کدال مبنی بر صدور مجوز افزایش سرمایه 50 درصدی شرکت پالایش نفت تهران از محل سود انباشته، سهام این مجموعه با رشد تقاضا مواجه شد.

در پایان، آنچه برای سهامداران و فعالان بازار سرمایه حائز اهمیت است تداوم روند صعودی قیمت ها در مسیر تعادلی و نیز تحقق وعده های صاحبان صنایع برای توسعه فعالیت ها و پیشرفت در عرصه بین المللی است و باید منتظر ماند و دید که تا چه حد بازار سرمایه و گروه های مطرح آن برای گام برداشتن در مسیر رشد و بالندگی چه در حوزه افزایش سودآوری و چه رشد ارزش سهام مصمم هستند و آیا معاملات روز جاری می تواند شروع یک مسیر صعودی باشد یا نه؟


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۶
اخبار امروز حکایت از گران شدن قیمت فولاد. و مواد اولیه ان دارد که در مدت کوتاهی سهام انها خصوصا فولاد. معادن . کگل. و.و.و.و مس رشدشارپی خواهند داشت