بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰
مدیر صندوق سرمایه گذاری تدبیر گران فردا عنوان کرد:

رشد قیمت ها در بورس واقعی بود/ اصلاح قیمت ها بیشتر از 10 درصد نخواهد بود

هر گاه اختلاف میان ارزش روز سهام و ارزش ذاتی برآوردی آنها به بیش از 3 تا 4 برابر برسد، حباب قیمتی شکل می گیرد، بنابر این با توجه به این تعریف نمی توان از رشد و روند صعودی به عنوان حباب قیمتی یاد کرد و رشد چند ماه اخیر قیمت برخی سهام منطقی می باشد اما سهام برخی از شرکت ها که با زیان انباشته قابل توجهی همراهند و وضعیت بنیادی قوی ندارند اگر اختلاف ارزش روز و ارزش ذاتی آنها به بیش از 3 تا 4 برابر رسیده باشد حباب محسوب می شود.
کد خبر : ۱۶۳۷۵۸
نویسنده :
یارمحمدی
روند صعودی چند ماه گذشته در اغلب گروه های فعال بازار سرمایه با توجه به عوامل مختلفی حبابی نبوده و تنها بر اساس چشم انداز مثبت اقتصادی شرکت ها و صنایع ایجاد شده است.

مدیر صندوق سرمایه گذاری تدبیر گران فردا ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: هر گاه اختلاف میان ارزش روز سهام و ارزش ذاتی برآوردی آنها به بیش از 3 تا 4 برابر برسد، حباب قیمتی شکل می گیرد، بنابر این با توجه به این تعریف نمی توان از رشد و روند صعودی به عنوان حباب قیمتی یاد کرد و رشد چند ماه اخیر قیمت برخی سهام منطقی می باشد اما سهام برخی از شرکت ها که با زیان انباشته قابل توجهی همراهند و وضعیت بنیادی قوی ندارند اگر اختلاف ارزش روز و ارزش ذاتی آنها به بیش از 3 تا 4 برابر رسیده باشد حباب محسوب می شود.

علیرضا مستقل در ادامه افزود: به نظر من سهمی همچون "خودرو" ارزش ذاتی حدود 200 تا 300 تومان دارد که با این توصیف اگر به قیمت 400 تومان و یا بیشتر هم برسد با توجه به تعریف مطرح شده، با وجود بالا بودن قیمت حباب نمی باشد.

وی تأکید کرد: به نظر من با توجه به اینکه رشد اکثر سهام در بازار طی ماه های اخیر بین 30 تا 50 درصد می باشد و یک رشد معمول و معقولی بوده و ادامه این روند صعودی در بازه زمانی بلند مدت جای هیچ نگرانی ندارد چرا که چشم انداز اقتصادی کشور روشن ارزیابی می شود. در این بین سهامی که بیش از حد رشد کرده اند نیز قطعاً نیاز به اصلاح داشته و در کوتاه مدت باید نسبت به سرمایه گذاری در آنها با احتیاط بیشتری عمل کرد.

مستقل عنوان کرد: به طور کل بازار در بازه زمانی میان مدت یا بلند مدت صعودی خواهد بود هر چند که در این بین ممکن است برخی اتفاقات اقتصاد یا سیاسی مثل انتخابات ریاست جمهوری ایران و آمریکا، بررسی را با نوسانات مثبت و منفی همراه کند، در بازه زمانی کوتاه مدت نیز اصلاح قیمت ها در بازار اگر بیشتر از این بخواهد ایجاد شود، حدود 10 درصد خواهد بود اما با توجه به برگزاری مجامع عادی سالیانه آن دسته از شرکت هایی که EPS و سود تقسیمی مناسبی دارند می توانند طی این مدت در کانون توجه سرمایه گذاران قرار بگیرند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲
بیخود خوتان را گول نزنید وضع خراب است و هیچیک از انتظارات برجام عملی نشده است
علی حیدری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
10 درصد چیه. میخای چندتا سهم بگم که 40 درصد به بالا پایین اومده . یکیش بترانس .شاوان وو ......
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶
اگر اختلاف ارزش روز و ارزش ذاتی آنها به بیش از 3 تا 4 برابر رسیده باشد حباب محسوب می شود.!!!!!
این چه تعریفی از حباب ؟؟!!!
یعنی ایرانخودرو اگه بنا به گفته شما که ارزش ذاتی 300 تومانی داره اگه به بالای 1000 تومان میرسید حباب پیدا میکرد ؟!!!
پس چرا این همه حقوقی که شما ها مدیرانشون هستید تو قیمت های بین 300 تا 400 تومان خالی کردند؟؟؟؟
سهم هایی که مدیران دولتی دارند و چندین سال که نتونستند سودی تو مجمع تقسیم و کنند و از اون بدتر زیان انباشته وحشتناک هم دارند به نظر من حباب دارند
.راستی چرا همین ایرانخودرو که سهام خگستر خودش رو تو قیمت های 580 تومان عرضه مکرد تو این قیمت نمیخره ؟
یعنی سهمی که 580 فروخته الان تو 380 نمیارزه بخره؟
حتما میدونید چرا ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴
چه جالب یعنی در مورد بقیه چیزها همینجوریه. مثلا یه خونه هم رو شما به چهار برابر ارزش ذاتیش بخری اشکال نداره یا فقط سهام اینجوریه!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
خود کرده را تدبیر نیست وقتی میگفتم خودتونو گول نزنید .....
وقتی سود بانکی هنوز 24 % واقعیه یعنی تولید و بورس و.... همه تعطیل.