بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۰
کد خبر : ۱۶۳۹۶
به گزارش بورس نیوز به نقل از دنیای اقتصاد:نسخه‌هايي كه اين روزها براي بورس بيمار تهران پيچيده مي‌شود، مسيرها را به سمتي برده كه ظاهرا بايد با راه نجاتي جز سهام به دنبال چاره گشت.

اين موضوع البته آن جايي شكل جدي‌تر به خود مي‌گيرد كه دبير كل سابق بورس به صراحت تاكيد مي‌كند كه «در شرايط فعلي، نمي‌توان بازار سرمايه را فعال كرد».

كاري از دست سهام بر نمي‌آيد!

دكتر حسين عبده تبريزي كه در نشست تخصصي بررسي مالي جهان، ريشه‌ها و راهكارها سخنراني مي‌كرد، در پاسخ به سوال خبرنگار «دنياي اقتصاد» كه پرسيد «آيا مي‌توانيم عنوان «بحران» را براي شرايط اين روزهاي بورس تهران كه در نتيجه آن شاهد سقوط‌هاي روزانه شاخص هستيم، بگذاريم؟ و اگر معتقد به بحران هستيد راهكار شما براي خروج از اين حالت چيست؟» گفت: واقعيت اين است كه طي چند سال اخير مردم عادي حضور قوي در بازار نداشته‌اند و غالبا سرمايه‌هاي خود را به سمت ديگر برده‌اند.

در چنين شرايطي هم عده محدودي فعال در بازار داشتيم كه با ديد كوتاه مدت نوسان‌گيري مي‌كردند و در پاره‌اي موارد حتي بازيگران نهادي هم علاقه بلندمدت به بازار نداشتند.

وي ادامه داد: الان يك نوع نااميدي جدي در بازار وجود دارد. به نظر من در چنين شرايطي مي‌توانيم با استفاده از ابزارهايي با نرخ بازده ثابت از قبيل اوراق مشاركت يا صندوق‌ها، سرمايه‌گذاران خرد را به سمت اين بازار بكشيم. در مجموع با توجه به شرايط نامناسب بورس و روندهاي پيش‌بيني بازده سهام، مي‌توان گفت كه نمي‌توان بازار سرمايه را فعال كرد.

نمي‌توانيم خوش‌بين باشيم!

اما دكتر «محمد طبيبيان»، رييس سابق موسسه عالي بانكداري هم ضمن تاكيد بر بحراني بودن اوضاع و احوال فعلي بورس تهران گفت: « در اينكه شرايط فعلي بحراني است، شكي نيست. از طرفي هم نمي‌دانم چه طور مي‌توان تهديدها را به فرصت تبديل كرد. ما بايد خيلي حسابگر باشيم تا شرايط را به نفع خود تغيير دهيم. در واقع فعلا نمي‌توانيم خيلي خوشبين باشيم.»

خريد سهام به شرط چاقو!

دبيركل سابق بورس تهران در پاسخ به سوال يكي از حاضران كه پرسيد: «آيا توقف معاملات بورس تهران مي‌تواند چاره‌ساز باشد و از افت بيشتر قيمت‌ها جلوگيري كند يا خير؟گفت: متاسفانه ارزش معاملات بورس تهران كه در حال حاضر كمتر از 2 تا 3ميليارد تومان در روز است، كمتر از ميزان معاملات بنگاه‌هاي املاك است. اينجا است كه بايد پرسيد آيا در بورس تهران نقدينگي نيست؟ من فكر مي‌كنم كه نقدينگي هست، ولي اگر كم است، دليل آن به اين برمي‌گردد كه نقدينگي مثل سابق خلق نمي‌شود.

وي ضمن تاكيد دوباره بر استفاده از ابزارهايي با بازده ثابت گفت: اگر صندوق‌ها فعال شوند و سهام را به شرط چاقو خريداري كنند، مي‌توان به بهبود شرايط اميدوار بود. وي بر استانداردسازي حوزه نظارت بر بورس تاكيد كرد و گفت: ضروري است براي حوزه نظارت بر بورس بحث استانداردسازي را مطرح و بيشتر از گذشته به آن توجه كنيم.بحران اخير به صراحت مي‌گويد كه ما طي سال‌هاي گذشته هيچ كاري انجام نداده‌ايم.

بهانه جديد خصوصي‌سازي؛ بحران جهاني!

عبده تبريزي «در مورد آثار كوتاه‌مدت و بلندمدت بحران بر بورس تهران» گفت: به عقيده من اگر در شرايط فعلي محدوديت‌هاي شاخص برداشته شود، عدد شاخص تا 6هزار واحد هم پايين مي‌آيد. چراكه در بازار ما، تنها سهام چند شركت خاص در حال معامله هستند. پيش‌بيني براي روند شاخص طي‌ كوتاه‌مدت افت بيشتر از اكنون است. از طرفي ديگر براي بلندمدت هم تصور من بر اين است كه روند خصوصي‌سازي كندتر مي‌شود كه در نتيجه آن سهام بانك‌ها نه تنها واگذار نمي‌شود، بلكه ممكن است تنها به سهام عدالت كفايت شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر