بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳
کد خبر : ۱۶۴۴۰۶


آمریکا فعالیت‌های چشم گیری را در این چند وقته از خود در جهت منع خرید آب سنگین از ایران نشان دادند و امروز نیز یکی از رسانه های غربی در گزارشی از تصویب قانون منع خرید آب سنگین از ایران خبر داد و گفت که مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب اصلاحیه ای دولت آمریکا را از خرید آب سنگین از ایران در آینده منع کرد.

به گزارش"کوگانا"،اعضای مجلس نمایندگان آمریکا بارها در تلاش بودند تا قانونی را برای منع خرید آب سنگین از ایران تصویب کنند.

در همین راستا فعالیت‌های چشم گیری را در این چند وقته از خود در جهت منع خرید آب سنگین از ایران نشان دادند و امروز نیز یکی از رسانه های غربی در گزارشی از تصویب قانون منع خرید آب سنگین از ایران خبر داد و گفت که مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب اصلاحیه ای دولت آمریکا را از خرید آب سنگین از ایران در آینده منع کرد.

اما نکته ای که در این میان حائز اهمیت است سخنان رئیس جمهورکشور، رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون حقوقی وزیر امور خارجه در خصوص این موضوع است که در سخنان خود بارها از پایبندی طرف مقابل به تعهداتش اشاره کردند و امید در دل مردم ایجاد کردند و گفتند که طرف مقابل در پایبندی به تعهداتشان هیچ گونه لغزشی نداشته اند.

**اظهارات اخیر حسن روحانی در خصوص دستاوردهای برجام

دکتر روحانی طی سخنانی در میان مردم سمنان از دستاوردهای برجام سخن به میان آورده بود و گفته بود که«امروز زنجیرهای تحریم را گسسته‌ایم و رابطه خوبی بین بانک‌های ایرانی و جهان برقرار است و گشایش‌ها یکی پس از دیگری انجام می‌شود.» «امروز تنها سه ماه از برجام گذشته اما برخی فکر می‌کنند 30 سال از زمان تصویب برجام سپری شده است و در همین مدت کوتاه نیز شاهد گشایش‌های فراوانی بودیم.»

گفتنی است رئیس دولت یازدهم در هیئت دولت نیز بیان داشته بود؛ «فضای برجام را باید قدر بدانیم و شکرگزار نعمت‌های الهی باشیم و از آن بیشترین استفاده را بکنیم. اما متاسفانه عده‌ای کفران نعمت می‌کنند.»

اظهارات رئیس‌جمهور درباره گشایش‌های پسابرجامی و نعمت الهی بودن برجام در حالی مطرح می‌شود که دیوان عالی آمریکا حکم پرداخت حدود 2 میلیارد دلار از محل دارایی‌های مسدود شده ایران به خانواده‌های کشته شدگان بمب‌گذاری سال 1983 را تأیید میکند.

** اظهارات عراقچی در خصوص فروش آب سنگین به آمریکا

سید عباس عراقچی هم در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری گفته بود سه ماه در حال مذاکره برای امضای قرارداد تجاری بودیم که امروز قرارداد فروش 32 تن اب سنگین اراک امضا شد.

اما چند روز بعد از عقد قرارداد با یک شرکت آمریکایی برای فروش آب سنگین بر خلاف آنچه که مسئولان ایرانی تصور می‌کردند با کارشکنی و خلف وعده طرف مقابل مواجه شدند. بعد از این کارشکنی ها از سوی دولت آمریکا مسئولان ایرانی در صدد این برامدند تا کمی محتاطانه با این موضوع برخورد کنند.

**اقدامات کارشکنانه آمریکا در تعامل با ایران

1) مصادره 2 میلیارد دلار از اموال ایران

آمریکا 2 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده بانک مرکزی ایران را به دلیل پرداخت غرامت از سوی ایران نزد خود نگه داشت و از پرداخت این مبلغ به بانک مرکزی ایران خودداری کرد. تنها دلیلی که آمریکا برای مصادره 2 میلیارد دلار ایران داشت این بود که ایران در بمب‌گذاری 1983 پایگاه تفنگداران آمریکایی در بیروت و دیگر حملاتی که گفته می‌شود در آنها دست داشته است. بنابراین ایران باید خسارات وارد شده به آمریکا را که در آن نقش داشته است به دولت آمریکا بپردازد.

2) کارشکنی های متعدد کنگره آمریکا در خصوص خرید آب سنگین اراک

همچنین بارها در پارلمان آمریکا نمایندگان در صدد این برآمدند تا قانون منع خرید آب سنگین از ایران را تصویب کنند. حتی این موضوع به رقابت های انتخاباتی در میان کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا نیز کشیده شد و آنها در تبلیغات و میتینگ های سیاسی خود بارها بر این موضوع تاکید کردند که تعامل با ایران را بعد از ریاستشان به حالت تعلیق در می آورند. حتی یکی از کاندیداهای جمهوریخواه در سخنانی اعتراضی به اوباما عنوان کرده بود روزی که رئیس جمهور آمریکا شدم اولین کاری که میکنم این است که توافق ایران و آمریکا (برجام) را پاره می کنم.

حال با قدری تامل بر رفتار مسئولان کشور و طرف آمریکایی در اجرای تعهداتشان مشاهده می کنیم که بر خلاف تمایل طرف ایرانی برای ایجاد رابطه منطقی و دیپلماتیک با آمریکا، طرف مقابل هیچگونه تمایلی در جهت ایجاد رابطه با ایران حتی در کوچکترین موضوع که همان بحث خرید آب سنگین راکتور ایران است ندارد وهمواره با اینکه توافقی نیز در راستای همکاری های دیپلماتیک ایجاد شده است، در تلاش است تا با کارشکنی های خود مانع بر قراری این رابطه دیپلماتیک با ایران شود.

حال سوالی که در اذهان عمومی ایجاد می شود این است که چرا طرف ایرانی به این قدر میل و رغبت برای ایجاد رابطه طرف آمریکایی در رسانه ها از خود نشان میدهد ولی طرف مقابل از انجام چنین رفتاری سر باز می زند ؟

سوالی دومی که مطرح می شود این است که برخلاف گفته مسئولین دولت در خصوص امر خرید آب سنگین که اذعان دارند طرف مقابل از خود برای خرید آب سنگین ایران تمایل نشان داده و این امر به خوبی در حال رایزنی و عقد قرار داد است چرا امروز شاهد خبر تصویب قانون ممنوعیت خرید آب سنگین ایران می شویم؟


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵
خریدن یا نخریدن آب سنگین ایران توسط آمریکا، ربطی به برجام ندارد.