بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰
کد خبر : ۱۶۴۶۷۵
به گزارش پرس تی وی، محمد جواد ظریف چهارشنبه (12 خرداد) پس از سخنرانی‌اش در استکهلمِ سوئد، گفت برجام «توافقی بین ایران و امریکا نیست که نامزد حزب جمهوریخواه یا فردِ دیگری بتواند دوباره آن را به بحث بگذارد. این یک  تفاهم بین‌المللی است که به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل ضمیمه شده است.»

ترامپ با انتقاد از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 شامل امریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان گفته است چنانچه به عنوان رئیس جمهور امریکا انتخاب شود، دوباره برجام را به بحث خواهد گذاشت.

با این وجود، هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات گفته است برای «مهار برنامه هسته‌ای ایران» با برجام موافق است.

ظریف افزود نمی‌توان درباره متنی که به چنین قطعنامه‌ای ضمیمه شده است دوباره بحث کرد.

ادعاهای عادل الجبیر درباره عراق

ظریف همچنین به ادعاهای عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان درباره مداخله ایران در عراق واکنش نشان داد.

وی گفت: «این سخنی گستاخانه است و هرچه زودتر او (جبیر) این سخنانِ بی‌معنی را تمام کند، ما زودتر می‌توانیم به توافق برسیم. هر وقت عراق بخواهد ما این کشور را ترک می‌کنیم.»

وزیر خارجه عربستان سعودی یکشنبه (9 خرداد) گفته بود ایران باید از مداخله در عراق دست بردارد و حضور یگان‌های نظامی ایران در این کشور «غیرقابل قبول» است.

الجبیر در تاریخ 6 خرداد نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری «روسیا الیوم» مدعی دخالت ایران در امور عراق شد و حضور سردار «قاسم سلیمانی (فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی)، سپاه انقلاب و سپاه قدس» در عراق را موجب نگرانی ریاض دانسته بود.

حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران در واکنش به ادعاهای الجبیر گفت: «ملت عراق برای تشخیص منافع و دوست و دشمن خود نیازی به اظهارات وزیر خارجه کشوری ندارد که در کمتر از یک دهه و نیم اخیر، بزرگ‌ترین عامل و حامی بی‎ثباتی و حمایت از تروریسم در عراق، منطقه و جهان بوده است.»

روابط ایران و عربستان از چندی پیش، پس از اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعیان عربستان و اعتراض‌های پس از آن در تهران و حملۀ عده‌ای خودسر به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد، تیره شده است.

با وجود محکومیت حملات خودسران از سوی مقامات ایرانی، ریاض به بهانه این حوادث، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علیرضا
ROMANIA
يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
سلام:ترامپ اگر روی کاربیاید همانکاری باامریکامیکند که گورباچوف باروسیه کرد.پس نگران نباشید.