بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۹
کد خبر : ۱۶۴۷۸

به گزارش بورس نیوز به نقل از سرمایه: در حالی که کارشناسان تنها راه خروج از بحران ناشی از کاهش درآمدهای نفتی در سال های آینده را جذب سرمایه های خارجی می دانند، بانک مرکزی در اولین اقدام عملی خود مجوز انتشار گواهی سپرده ارزی را به بانک های دولتی و خصوصی ابلاغ کرد. در پی بروز بحران مالی جهانی اغلب کارشناسان این بحران را به رغم وجود برخی تهدیدات، فرصتی برای اقتصاد ایران دانستند که می تواند سرمایه های خارجی را به کشور گسیل کند.

اما از سوی دیگر کارشناسانی چون عباس آخوندی معتقدند این فرصت ها زمانی می تواند به فعلیت درآید که اقدامات عملی در جهت کاهش ریسک سرمایه گذاری در ایران انجام گیرد اما تاکنون شاهد چنین اقداماتی نبوده ایم.از سوی دیگر آمار و ارقام نشان می دهد میزان ریسک سرمایه گذاری در کشور افزایش یافته است، بالا رفتن رتبه کسب و کار به 142 در میان 180 کشور، افزایش نرخ رشد در کشور و عدم ثبات سیاستگذاری از جمله موانع محسوب می شود.

ضریب موفقیت گواهی های سپرده ارزی

معاون ارزی بانک مرکزی معتقد است با بروز بحران مالی جهانی، بانک مرکزی ایران با هدف سرعت بخشیدن به فرآیند جذب سرمایه های خارجی، اقدام به صدور مجوز انتشار گواهی سپرده ارزی به بانک های دولتی و خصوصی کرد.
رضا راعی در گفت وگو با فارس با اشاره به بحران جهانی اظهار کرد: «در این شرایط بسیاری از سرمایه گذاران، ایران را محلی امن برای سرمایه گذاری تشخیص داده اند.»با وجود گفته های معاون ارزی بانک مرکزی، کارشناسان اعتقاد دارند ورود ارقامی حدود 200 میلیون دلار، در مقابل نیازهای واقعی جذب سرمایه خارجی برای انجام پروژه های داخلی، رقم اندکی است.

ظرفیت های جذب سرمایه

سوال اساسی در این میان آن است که محل جذب سرمایه های خارجی در ایران کجاست. به عبارت دیگر با توجه به رکود اقتصادی در جهان که در سال 2009 حدود نیم درصد پیش بینی می شد که عملاً انجام بسیاری از پروژه ها را غیراقتصادی کرده است، آیا ایران ظرفیت جذب سرمایه های خارجی را دارد یا خیر.
حسین عبده تبریزی صاحب نظر حوزه مالی در پاسخ به این پرسش گفت: «با توجه به کاهش نفت، درآمدهای نفتی کفاف نیاز بودجه های جاری کشور را نیز نخواهد داد، بنابراین دولت برای پیشبرد پروژه های عمرانی خود، همچنین توسعه سرمایه گذاری در بخش خصوصی راهی جز جذب سرمایه های خارجی ندارد.»
به اعتقاد وی ایران آنقدر پروژه دارد که هفت تا هشت سال، کمبود از بابت نبود پروژه در کشور وجود نخواهد داشت.
وی معتقد است علاوه بر پروژه های دولتی یکی از محل هایی که همچنان متقاضی سرمایه گذاری است، بخش مسکن است که چنانچه فرآیندی اتخاذ شود تا واحدهای مسکونی ارزان قیمت به اقشار کم درآ مد عرضه شود به راحتی می توان زمینه جذب سرمایه های خارجی را فراهم کرد.وی در عین حال، معتقد است چنانچه وام هایی که هم اکنون در قالب طرح مسکن مهر پرداخت می شود برای خرید به اقشار کم درآمد اعطا شود، چنانچه شرایط تولید واحدهای مسکونی ارزان قیمت فراهم شود، این وام ها می تواند به خوبی طرف تقاضا را در بخش مسکن تحریک و ضمن خروج از رکود فعلی بخش مسکن اقشار کم درآمد را به سمت خرید مسکن سوق دهد.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون در بخش هایی مانند سیمان مازاد عرضه وجود دارد، گفت: چنانچه بخش مسکن، انگیزه لازم را نزد سرمایه گذاران خارجی ایجاد کند، بسیاری از این بخش ها نیز به حرکت درخواهند آمد.

الزام جذب سرمایه های خارجی

از سوی دیگر کارشناسان اعتقاد دارند تاثیرات منفی بحران در ایران طی سال های آینده ضمن کاهش رشد اقتصادی به کاهش اشتغال زایی منجر خواهد شد. از سوی دیگر تولید کالاهای قابل مبادله با خارج به سمت تولید کالاهای غیرقابل مبادله و غیرصادراتی سوق پیدا خواهد کرد.در چنین شرایطی تنها راه برای کاهش زیان ناشی از رکود اقتصادی و بالا بردن نرخ اشتغال زایی، راهی جز جذب سرمایه خارجی نیست. اینکه دولت چگونه زمینه لازم را برای این فرآیند مهیا کند، سوالی است که کارشناسانی چون سیدمحمد طبیبیان چندان خوشبینانه به آن نگاه نمی کنند. آنان معتقد هستند مسائل سیاسی و بین المللی که ایران درگیر آن است مانع اصلی حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران است.از سوی دیگر اگرچه در حال حاضر قدرت چانه زنی ایران در حالت تحریم، نسبت به گذشته اندکی بهتر شده، اما این ظرفیت زمانی می تواند ارزشمند تلقی شود که دولت هزینه های مربوط به معادلات روابط خارجی را کاهش دهد.کارشناسان معتقدند یکی از پیامدهای بحران افزایشی شمار پروژه های نیمه کاره در کشور است که با توجه به کاهش درآمدهای نفتی گریزی از آن نیست. براساس گفته رضا راعی یکی از اهداف بانک مرکزی در صدور مجوز انتشار گواهی سپرده ارزی، آن است که به این وسیله سرمایه های خارجی جذب شود تا اجرای پروژه های عمرانی تسریع شود.

تضمین و نرخ اوراق

به گفته معاون ارزی بانک مرکزی سودی که به اوراق سپرده ارزی تعلق می گیرد براساس نرخ لایبر خواهد بود.
وی درخصوص تضمین این اوراق گفت: «بانک مرکزی با پشتوانه ای که از محل ذخایر ارزی کشور دارد در تاریخ سررسید به بانک ها کمک خواهد کرد تا اصل و سود وجوه گرفته شده را بازگرداند.»
راعی خاطرنشان کرد: «هم اکنون یک بانک دولتی و یک بانک خصوصی برای انتشار گواهی سپرده اعلام آمادگی کردند.»
اشتراک گذاری :
ارسال نظر