بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
مدیر عامل شرکت سبد گردانی سرمایه ایرانیان عنوان کرد:

ممنوعیت تخفیف کارگزاری ها معضلی برای کارگزاری های کوچک

در همه بورس های مطرح دنیا با افزایش حجم معاملات کارمزد شرکت های کارگزاری کاهش می یابد و این کارمزد اصلی ترین درآمد برای کارگزاری ها محسوب می شود، البته در این کشورها تعداد کارگزاران محدود بوده و توانایی رقابت بالایی دارند و کارگزاری یک حرفه محسوب می شود و نهادهای مختلفی بر تخفیف کارمزد آنها اظهار نظر نمی کنند، در حالی که در ایران تمامی این مسایل به عکش در جریان است.
کد خبر : ۱۶۴۸۳۳
نویسنده :
یارمحمدی

روز گذشته، ممنوعیت تخفیف کارمزد معاملات به شرکت های کارگزاری ابلاغ شد که بر اساس این ابلاغیه و ضوابط جدید بازاریابی و تخفیفات، اعضا کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در بورس ها و فرابورس ها اجازه ارایه تخفیف کارمزد به صورت مستقیم یا غیر مستقیم را ندارند، این مصوبه جدید کانون کارگزاران در شرایط فعلی که حجم معاملات بازار سرمایه کاهش یافته، بسیاری از فعالان را نگران کرده است.

در همین ارتباط مدیرعامل شرکت سبدگردانی ایرانیان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در همه بورس های مطرح دنیا با افزایش حجم معاملات کارمزد شرکت های کارگزاری کاهش می یابد و این کارمزد اصلی ترین درآمد برای کارگزاری ها محسوب می شود، البته در این کشورها تعداد کارگزاران محدود بوده و توانایی رقابت بالایی دارند و کارگزاری یک حرفه محسوب می شود و نهادهای مختلفی بر تخفیف کارمزد آنها اظهار نظر نمی کنند، در حالی که در ایران تمامی این مسایل به عکش در جریان است.

مصطفی صفاری در ادامه افزود: در بازار سرمایه ایران تعداد کارگزاری ها بسیار زیاد شده و به نظر می رسد ارائه چنین قوانین و مقرراتی صرفاً به این دلیل باشد تا کارگزاری ها زیر نظر این نهاد فعالیت کنند، کانون کارگزاران در شرایط فعلی باید بر اساس حجم معاملات که سر منشاء درآمد شرکت های کارگزاری می باشد، اقدام به ارائه تصمیماتی اینچنینی بکند، چرا که طی چند ماه اخیر شاهد کاهش حجم معاملات در بازار بورس و فرابورس هستیم و این ممنوعیت تخفیف کارمزد کارگزاران می تواند در کوتاه مدت کاهش حجم معاملات را نیز موجب گردد.

وی گفت: در ایران تعداد کارگزاری هایی که 50 درصد معاملات از طریق آنها انجام می شود به تعداد انگشتان دست و یا کمتر می باشد و بحث اصلی در رابطه با اثر گذاری این ممنوعیت تخفیف کارمزد کارگزاران بر شرکت های کارگزاری دیگر است و دامن آن هایی را خواهد گرفت که مابقی معاملات را انجام می دهند و تعداد آنها نیز کم نیست و از طریق ارائه این تخفیفات با یکدیگر رقابت می کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: شرکت های کارگزاری کوچک که برخی از آنها زیان ده نیز هستند عمده درآمدشان از محل خرید و فروش سهامداران حقوقی انجام می گیرد و به نظر می رسد با اجرای ابلاغیه جدید در رقابت با شرکت های کارگزاری مطرح و بزرگ و در بین خودشان نیز دچار مشکل شوند، چرا که دیگر نمی توانند به مشتریان خود اعتبار بدون دریافت هزینه تسهیلات و یا با هزینه ای کمتر از هزینه تسهیلات تمام شده برای کارگزاری، اعطا کنند و مطمئناً درآمدشان کاهش خواهد یافت و آنها را با مشکلات جدیدی رو به رو خواهد کرد.

صفاری در پایان گفت: هر چند که در طرح و بررسی چنین نکاتی باید جمیع جهات مورد بررسی قرار گیرد اما نهادی همچون کانون کارگزاران باید در بازار کم حجمی مثل بورس تهران، حجم معاملات را در اولویت اخذ تصمیمات این چنینی که ممکن است به شرکت های نوپا و کوچکتر آسیب برساند را قرار دهد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴
تحليل كاملا غلطي بود
ناشناس
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۲
اگه تحلیل به نظر شما اشتباه است تحلیل درست رو شما ذکر بفرمایید.
میثم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸
خسته نباشید نظرات و پیش بینی های شما سازنده و کارامد بوده است
حامد سبدگردان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸
به نظر من بايد تخفيفي که کارگزاران مي دهند حذف شود و از طرفي ميزان کارمزد به صورت کلي کاهش پيدا کند که براي تمامي فعالان بازار امري مطلوب بوده و همچنين حجم معاملات را افزاي ش مي دهد . همچنين بايد اشاره کرد کارمزد معاملات در بورس کالا نيز بسيار بالا است.
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۷
کارمرد بالا در بورس کالا یعنی چی؟کسی که این نظر رو داده کلا درکی نسبت به بورس کالا نداره