بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹
بر اساس پژوهش های انجام شده در سال 2013 به طور میانگین حدود 12.5 درصد فولاد تولیدی سال 2013 در سطح جهان برای تولید انواع خودرو، حدود 14.5 درصد در صنایع مکانیکی و ماشین سازی، حدود 12 درصد در صنایع فلزی، حدود 5.1 درصد در صنایع کشتی سازی، حدود 3 درصد در صنایع برقی، حدود 2 درصد در تجهیزات خانگی و حدود 50.9 درصد برای صنایع ساختمانی و سایر فعالیت های عمرانی مانند جاده سازی، پل و غیره مصرف شده است.
کد خبر : ۱۶۴۹۴۰
نویسنده :
محمد اسدنژاد

مرور کلی بر وضعیت و تحولات صنعت فولاد

میزات تولید فولاد در سال 2014 معادل یک میلیارد و 665 میلیون تن بوده که از این میزان کشور چین با تولید 822.7 میلیون تن فولاد خام رتبه نخست تولید کنندگان جهان را در این سال به خود اختصاص داده و ایران با تولید 16.3 میلیون تن و با یک پله صعود رتبه چهاردهم و سهمی معادل یک درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص می دهد.

همچنین تولید فولاد در سال 2015 معادل یک میلیارد و597 میلیون تن بوده که نسبت به سال قبل حدود 4 درصد کاهش یافته است روند تولید فولاد در سال های قبل با افزایش روبرو بوده ولی در سال 2009 به دلیل بحران مالی جهانی با کاهش مواجهه شده است.

بر اساس پژوهش های انجام شده در سال 2013 به طور میانگین حدود 12.5 درصد فولاد تولیدی سال 2013 در سطح جهان برای تولید انواع خودرو، حدود 14.5 درصد در صنایع مکانیکی و ماشین سازی، حدود 12 درصد در صنایع فلزی، حدود 5.1 درصد در صنایع کشتی سازی، حدود 3 درصد در صنایع برقی، حدود 2 درصد در تجهیزات خانگی و حدود 50.9 درصد برای صنایع ساختمانی و سایر فعالیت های عمرانی مانند جاده سازی، پل و غیره مصرف شده است.

ذوب آهن از دریچه تحلیل بنیادی

ذوب آهن از دریچه تحلیل بنیادی

بزرگترین کشورهای وارد کننده و صادرکننده فولاد جهان

در جدول ذیل بزگترین کشور های صادرکننده و وارد کننده فولاد بررسی شده که کشور چین با صادرات 92.9 میلیون تن در رتبه اول و کشورهای ژاپن و اتحادیه اروپا در رده های بعدی می باشند همچنین کشور ایالات متحده، اتحادیه اروپا و آلمان به عنوان بزرگترین وارد کننده فولاد می باشند.

ذوب آهن از دریچه تحلیل بنیادی

فرایند تولید

آهن خام(چدن) حاصل از کوره بلند در کنتورتورهای D-C.B با دمش اکسیژن به فولاد مذاب تبدیل شده و پس از عملیات تصفیه ویکنواخت سازی شیمیایی-حرارتی (متالوژی پانویه) در کوره های پاتیلی(L.F) و کوره های ریخته گری مداوم به شمش فولادی با ابعاد مختلف تبدیل می گردد. به طور کلی فولاد های تولیدی ذوب آهن اصفهان در دو گروه ساختمانی و کیفی طبقه بندی می شود. این فولاد ها به انواع فرآورده های گرم نوردیده از جمله تیرآهن، نبشی، ناودانی، مفتول و چهارگوش تبدیل خواهد شد.

جدول ذیل فرآیند تولید ذوب آهن را نشان می دهد.

ذوب آهن از دریچه تحلیل بنیادی

مقایسه تکنولوژی شرکت با تکنولوژی موجود در سطح کشور و جهان

تولید فولاد در ایران و جهان به دو فرآیند کنورتور اکسیژنی(روش سنتی) و کوره قوس الکتریک انجام می گیرید که در روش اول عمده انرژی مصرفی بر استقاده از سوخت های فسیلی و در روش دوم انرژی الکتریکی و گاز طبیعی به عنوان منبع انرژی مطرح می باشد. عمده انرژی مصرفی در صنایع آهن و فولاد شامل گاز طبیعی و برق و ذغالسنگ می باشد که در شرکت های تولید کننده فولاد بستگی به روش تولید مورد استفاده قرار می گیرند. در ایران شرکت های فولاد ارفع یزد، هرمزگان، مبارکه، خوزستان، و خراسان همگی به روش احیاء مستقیم تولید می کنند. در دنیا از یک میلیارد 620 میلیون تن تولید فولاد حدود 70 درصد از روش کوره بلند استفاده می کنند درست برعکس ایران. فقط 25 درصد تولید فولاد در دنیا به روش احیاء مستقیم است و 5 درصد هم با روش های دیگر با کوره های القایی و غیره است که در حال منسوخ شدن است. ذوب آهن اصفهان به عنوان اولین واحد فولاد ساز در ایران به روش کوره بلند-کنورتور- فولاد خام و محصولات فولادی تولید می نماید. اساس تولید فولاد در این مجتمع با تولید کک ور واحد کک سازی، تولید کلوخه در واحد آگلومراسیون و استفاده از کک همراه با مواد آهن دار در کوره بلند برای تولید چدن مذاب و تبدیل آنبه فولاد در کنورتور اکسیژن می باشد. از کک در ذوب آهن به عنوان منبع تامین انرژی و احیا اکسیدهای آهن استفاده می گردد. با توجه به اینکه از ابتدای بهره برداری ذوب آهن از کک و ذغال سنگ با قیمت های جهانی در این واحد صنعتی مصرف می گردیده است ضمن اینکه با استفاده از متدهای جدید در بازیابی انرژی از گاز های خروجی باطری های کک سازی و کوره بلند به عنوان گاز کک و گاز کوره بلند به عنوان گاز سوختی در قسمت های انرژی بر به عنوان جایگزین گاز طبیعی استفاده یا در نیروگاه های حرارتی برای تولید انرژی الکتریسیته مصرف می شود. همچنین استفاده از گرمای دود خروجی کوره های فولاد سازی برای تولید بخار مصرفی در قسمت های مورد نیاز یا بویلرهای نیروگاهی از روش های بازیابی انرژی می باشد که از مزیت های واحد های فولاد سازی به روش کوره بلند می باشد. اگر چه گاز طبیعی و برق از انرژی مصرفی در واحد های فولاد سازی سنتی بوده ولی در مقایسه با روش های احیاء مستقیم و کوره قوس الکتریک با هدفمندی یارانه های فرآیندهای فولاد سازی به روش سنتی نسبت به سایر روش ها دارای مزیت می باشد.

چشم انداز فولاد

چشم انداز صنعت فولاد در افق برنامه 1404 تولید 55 میلیون تن فولاد و صادرات 10 میلیون تنی می باشد. بدیهی است دستیابی به این هدف مستلزم فراهم آوردن زمینه های لازم جهت توسعه صنعت فولاد می باشد چالش های متعددی وجود دارد که دستیابی به تولید 55 میلیون تنی فولاد در کشور را محدود کرده است. عمده موانع رشد و تولید صنعت فولاد در ایران عبارت از عدم وجود زیرساختارهای لازم جهت توسعه صنعت فولاد کمبود تأسیسات زیربنایی عدم رشد لازم در صنایع فرودست و فرادست، وجود رقبای قدرتمند در بازار منطقه ای و جهانی، عدم توجه به مقیاس بهینه تولید در صنعت فولاد، صادرات مواد اولیه و واردات کالای نهایی وابسته و عدم بهره وری و رقابت پذیری در صنعت فولاد.

نمای کلی شرکت

ذوب آهن از دریچه تحلیل بنیادی

معرفی شرکت

احداث کارخانه ذوب آهن در چارچوب پروتکل همکاری هاي فنی و اقتصادي بین دولت هاي ایران و شوروي سابق در 23 دي ماه 1344 به تصویب رسید. کارهاي اجرایی احداث ساختمان واحدهاي مختلف کارخانه از سال 1346 آغاز و با ایجاد کارگاه هاي کک سازي، اگلومراسیون و کوره بلند شماره 1 در نیمه اول دي ماه 1350 ،بهره برداري از مجتمع با تولید چدن آغاز شد و تولید محصولات فولادي نیز با راه اندازي بخش فولاد سازي و مهندسی نورد در دي ماه 1351 با ظرفیت 550 هزار تن در سال شروع شد. متعاقب آن در سال 1351 کارهاي ساختمانی و اجرایی طرح توسعه براي رسیدن به ظرفیت 1.900.000 تن فولاد در سال با احداث کوره بلند شماره 2 و توسعه بخش هاي مختلف آگلومراسیون، کک سازي، فولاد سازي، نورد و .... شروع گردید. و عملیات ساختمانی کمپلکس چدن در سال 1357 به اتمام رسید.

سرمایه وترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ یک میلیون ریال بوده که طی چندین مرحله افزایش سرمایه به مبلغ 786میلیارد ریال افزایش یافته است.

ذوب آهن از دریچه تحلیل بنیادی

وضعیت تولید و فروش

روند تولید محصولات شرکت از سال 93 افزایشی بوده طوری که مقدار تولید شرکت در سال 93 از 2536هزار تن به 3140 هزار تن افزایش یافته است و در بودجه 95 معادل 4091 هزار تن با افزایش 30 درصدی در نظر گرفته شده بیشترین مقدار افزایش تولید در محصول تیرآهن می باشد که حدود 61 درصد افزایش نسبت به سال 94 برآورد شده است .همچنین امسال خط تولید ریل شرکت به بهره برداری خواهد رسید که حدود 38 درصد ظرفیت تولید فعالیت خواهد کرد که معادل 150000 تن می باشد. مقدار تولید در کارشناسی سال 95 برابر با پیش بینی خود شرکت می باشد.

روند تولید و فروش صورت در سال های قبل بدین صورت می باشد که شرکت معمولات تولیدات خود را به فروش رسانده به همین خاطر میزان فروش شرکت برابر با مقدار تولید در نظر گرفته شده است.

ذوب آهن از دریچه تحلیل بنیادی

ذوب آهن از دریچه تحلیل بنیادی

نرخ فروش محصولات

نرخ فروش شرکت براساس قیمت های مندرج در بورس کالا در نظر گرفته شده که به طور میانگین برای سال 94 حدود 14000 هزار ریال برای تیرآهن در نظر گرفته شده سایر محصولات نیز به نسبتی از تیرآهن محاسبه شده است.

همچنین نرخ برابری برابر دلار 35000 ریال برآورد شده است.

ذوب آهن از دریچه تحلیل بنیادی

ذوب آهن از دریچه تحلیل بنیادی

مبلغ فروش

ذوب آهن از دریچه تحلیل بنیادی

بهای تمام شده

حدود 58 درصد از بهای تمام شده را مواد مستقیم،24 درصد دستمزد مستقیم و 18 درصد آن را سربار تشکیل می دهد با توجه به رشد معقول دستمزد و بهای تمام شده در بودجه شرکت، برآورد کارشناسی برابر با بودجه در نظر گرفته شده است.

ذوب آهن از دریچه تحلیل بنیادی

مواد مستقیم

سنگ آهن مصرفی شرکت در برآورد کارشناسی سال 95 معادل 45 دلار با نرخ برابری 35000 ریال در نظر گرفته شده است. همچنین ذغال سنگ وارداتی شرکت با توجه به کاهش نرخ جهانی زغال سنگ با کاهش برآورده شده که قیمت های کارشناسی در جدول ذیل قابل مشاهده می باشد.

ذوب آهن از دریچه تحلیل بنیادی

ذوب آهن از دریچه تحلیل بنیادی

طرح های توسعه ای شرکت

در جدول ذیل طرح های توسعه ای شرکت مشاهده می شود. طرح توسعه پروژه ریل شرکت در سال 95 و به منظور تولید سالانه 400 هزار انواع ریل های U33 و UIC60 مورد نیاز راه آهن جمهوری اسلامی ایران به بهره برداری خواهد رسید که امسال پیش بینی می شود بتواند 150.000 تن ریل تولید کند. طرح جذب چدن نیز در سال 97 و تولید سالانه 3.7 میلیون تن چدن گوگرد زدایی شده به بهره برداری خواهد رسید.

ذوب آهن از دریچه تحلیل بنیادی

صورت سود و زیان

ذوب آهن از دریچه تحلیل بنیادی

نتیجه گیری و تحلیل حساسیت

با عنایت به مفروضات در نظر گرفته شرکت می تواند زیان عملیاتی را با توجه به افزایش نرخ فروش محصولات کاهش دهد که با توجه به این مفروضات زیان هر سهم شرکت از 582 ریال به مبلغ 340 ریال کاهش می یابد البته در صورتی که نرخ فروش محصولات و نرخ خرید مواد اولیه شرکت تغییر کند به تبع آن سود هر سهم شرکت نیزتغییر خواهد یافت که در جدول ذیل به آن اشاره شده است.

همچنین یکی از دلایل افزایش زیان شرکت هزینه های مالی بالای آن می باشد که در بودجه 95 معادل 700 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است اگر شرکت بتواند وام های دریافتی خود را تسویه یا نرخ بهره وام های دریافتی را کاهش دهد می تواند از این محل روند سودآوری را بهبود بخشد.

مفروضات درنظر گرفته شده برای برآورد سال 95

ذوب آهن از دریچه تحلیل بنیادی

تأثیر تغییر قیمت تیرآهن و سنگ آهن بر سود هر سهم شرکت

در جدول ذیل قیمت سنگ آهن بین 25 تا 60 دلار و قیمت تیرآهن از 12،000 تا 16،000 هزار ریال در نظر گرفته شده است و با تغییر هر یک از این اقلام سود هر سهم شرکت تغییر خواهد کرد که در جدول ذیل به آن اشاره شده است. در صورتی که قیمت سنگ آهن معادل 45 دلار در نظر گرفته شود زمانی شرکت به سود خواهد رسید که قیمت تیر آهن بالای 14،500 هزار ریال(تن) معامله شود.

با عنایت به موارد مطروحه اگر شرکت بتواند محصول تیرآهن تولیدی را با قیمت 15.000.000 ریال در تن بفروشد به سود هر سهم معادل 35 ریال خواهد رسید.

ذوب آهن از دریچه تحلیل بنیادی

کارشناس تحلیل-محمد اسدنژاد


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهامدار ذوب آهن
GERMANY
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸
با تشکر از مطالب مفید ارایه شده. لطفا مصاحبه ای با یکی از مسولان شرکت ذوب آهن اصفهان -در جهت شفاف سازی هر چه بهتر- راجع به بحث افزایش سرمایه انجام دهید.
خون جگر ذوب آهن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳
پدر ما سهامداران را در آوردن با اظهار نظرات عجیب و غریب در باره سود و افزایش سرمایه ذوب
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴
تولید ریل ملی