بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۸
کد خبر : ۱۶۴۹۸
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، سيد شمس‌الدين حسيني بعد از افتتاح رسمي سيستم جديد معاملاتي بورس كه روز گذشته در صحن تالار حافظ انجام شد در جمع خبرنگاران حوزه بازار سرمايه حاضر شد و به سؤالات مختلف آنان پاسخ داد.

*تحولات بازارها را رصد مي‌كنيم

وي در پاسخ به اين سؤال كه در برابر گلايه سهامداران از وضعيت فعلي بورس، چه برنامه‌‌ايي براي حمايت يا مديريت بورس وجود دارد، اظهار داشت: همانطور كه قبلاً به همه مردم اعلام شد با دقت تحولات بازارهاي مالي دنيا و كشور را دنبال و رصد مي‌كنيم . براساس بررسي‌هاي به عمل آمده آرامش نسبي بازار مالي ايران قابل قياس با دنيا نيست.

*رشد بورس ايران در برابر افت 80 درصدي ديگر بورس ها

وي ادامه داد: ‌در گزارشي كه توسط علي صالح‌آبادي رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار و براساس آخرين اطلاعات ارايه شده بايد گفت كه قيمت سهام در بازارهاي مالي طي سال ميلادي جاري حداقل 40 درصد و در برخي بازارها تا 80 درصد افت كرده كه اگر همين دوره را در كشور بررسي شود، ملاحظه مي‌شود كه بورس‌ ما با رشد هم مواجه شده است.

*تحليلي بر اقتصاد و بورس ايران

حسيني گفت: ولي آنچه در يكي دو ماه اخير اقتصاد ايران رخ داده و قابل پيش‌بيني هم بود اين است برخي از محصولاتي كه به دليل افزايش قيمت رشد كرده بودند و حاشيه سودي را براي برخي صنايع ايجاد كرده بودند، به دنبال كاهش قيمت انرژي، حاشيه سودشان كم شد و چون اين نوع از صنايع كه عمدتاً صنايع كاني و فلزي هستند در بورس‌ ايران سهم عمده‌اي دارند، موجب شدند تا كاهش قيمت سهام در بورس كشور رخ دهد.

رئيس شوراي عالي بورس تصريح كرد: حباب‌هاي قيمتي ديگر بازارها در بورس ايران وجود ندارد و از آن بابت جاي نگراني نيست اما طبيعي است كه بايد به فكر بازار سرمايه كشور بود كه تاكنون بوده‌ايم و هستيم.

حسيني خاطرنشان كرد: كارهايي كه امروز در حال انجام است اين است كه لايحه دو فوريتي مالياتي در خصوص توسعه ابزارهاي مالي جديد آماده و تقديم دولت شده تا با توجه به فراهم شدن امكانات بيشتر، زمينه توسعه بازار سرمايه نيز مهيا مي‌شود.

* چگونگي حمايت از بازار سهام

وي ادامه داد: از ناحيه كاهش قيمت محصولات كه موجب كاهش قيمت سهام شده برنامه حمايت از توليد را داريم . استفاده از ابزارهاي تجاري و مالي قطعاً مانع از كاهش قيمت سهام از يك سطح خواهند شد و در واقع با حمايت از توليد سعي مي‌كنيم تا سود منطقي بر صنايع حاكم شود تا بازار سهام نيز به ثباتي برسد.

*ادامه واگذاري ها با انديشيدن تمهيدات

وزير اقتصاد در برابر اين سؤال كه با اين شرايط بورس آيا واگذاري‌هاي مربوط به شركت‌هاي اصل 44 ادامه خواهد داشت يا خير گفت: قطعاً با انديشيدن تمهيدات لازم اين كار را خواهيم كرد. البته ما با توجه به اينكه احساس مي‌كرديم فضاي رواني بر بازار سهام حاكم شود با همكاري فعالان بازار مانع از بوجود آمدن جو رواني بيهوده شديم . فعالان بازار سرمايه و متخصصان قدر شرايط ثبات نسبي در اقتصاد ايران را نسبت به ديگر بازارها مي‌دانند.

*مديريت همزمان انتظارات و عرضه و تقاضا

حسيني ادامه داد: اما بايد در اين شرايط همان طور كه انتظارات را مديريت مي‌كنيم، بخش‌هاي عرضه و تقاضا را نيز مديريت كنيم.
وي افزود: نكته ايي كه در واگذاري‌هاي دو ماه گذشته رعايت كرديم اين بود كه عرضه سهام مديريت شده بود و روند واگذاري‌ها را آهسته كرديم كه قطعاً اين روند را در پيش خواهيم گرفت اما تميهدات لازم را نيز خواهيم انديشيد تا به رونق بازار كمك شود. تلاش مي‌كنيم از تمهيداتي چون بازارگرداني و بازارسازي استفاده شود.

* از ترزيق 300 ميليارد توماني به بورس خبري نيست

به گزارش فارس، در حالي برخي از مقامات از برنامه تزريق300 ميليارد تومان نقدينگي به بورس با هدف حمايت عملي دولت از بازار سرمايه خبر داده بودند، وزير اقتصاد در اين باره تصريح كرد: با توجه به شرايط كنوني بورس، به مانند كشورهايي مانند چين كه در بازارهاي مالي نقدينگي تزريق كردند، ما چنين نيازي را حس نمي‌كنيم اما مراقبت‌هاي لازم از بورس را انجام خواهيم داد.
وي تزريق 300 ميليارد تومان به بورس كشور را منتفي دانست و در توضيح دليل آن نيز اظهار داشت: يكي از دلايل كاهش قيمت سهام در بورس ما ناشي از كاهش قيمت محصولات صاحبان سهام در دنيا است و اثر تورم وارداتي آرام‌آرام كاهش خواهد يافت و عموم مردم از كاهش قيمت بهره‌مند خواهند شد.

*تأثير سامانه جديد معاملاتي بر بازار سرمايه

وزير اقتصاد در خصوص تأثير سامانه جديد معاملاتي بر بازار سرمايه نيز گفت: يكي از مسائل حايز اهميت اين است كه بازارهاي مالي دنيا به رغم افت چند ماه اخير ، ‌رشد فوق‌العاده‌ايي را در چند دهه اخير داشته‌اند و تجربه هم نشان داده كه براي اقتصادهايي مانند اقتصاد ايران اين ظرفيت خيلي بيشتر است.

وي ادامه داد: نرم‌افزار قبلي معاملات سهام محدوديت‌هاي داشت و حداكثر 450 ايستگاه معاملاتي را پوشش مي‌داد در حالي در شهرستان‌ها اين نياز بيش از 450 ايستگاه بود اما سامانه جديد اين ظرفيت را به 2 هزار ايستگاه معاملاتي افزايش مي‌دهد.

حسيني افزود: از سوي ديگر ظرفيت معاملات روزانه سهام با نرم‌افزار قبلي در حالي 20 هزار دفعه بود كه با مشكلاتي مانند كند شدن مواجه مي‌شد اما نرم‌افزار فعلي اين امكان را به 150 هزار دفعه معامله افزايش داده است.

به گفته وزي اقتصاد امكان گزارش‌گيري متنوع نظارتي و امكان تطبيق با ساير بورس از ديگر مزاياي نرم‌اقزار جديد معاملاتي است.

* حمايت جدي وزير از حقوق تمام خريداران شركت‌هاي اصل 44

حسيني در برابر اين سؤال خبرنگار فارس كه پرسيد به عنوان رئيس شوراي عالي بورس در خصوص مشكلات خريدار بلوك و 5/30 درصدي فولاد خوزستان و عدم برگزاري مجامع فوق‌العاده دو شركت فولاد خوزستان و ملي مس و هم‌چنين تشكيل نشدن جلسات هيئت مديره فولاد مباركه چه موضعي دارد پاسخ داد: بنده نه به عنوان رئيس شوراي عالي بورس بلكه به عنوان وزير امور اقتصاد و دارايي اعلام مي‌كنم كه با توجه به عزم و اراده دولت بر توسعه فعاليت‌هاي بخش خصوصي، از حقوق تمام افرادي كه سهام شركت‌هاي مشمول اصل 44 را خريداري مي‌كنند با نهايت جديت‌ حمايت مي‌كنم چرا كه عزم دولت و شخص رئيس جمهور هم همين است.

* پرداخت سود به خريدار فولاد خوزستان تصويب شد

حسيني به برگزاري جلساتي با خريداران سهام شركت‌هاي اصل 44 اشاره كرد و گفت: در هيئت واگذاري پرداخت سود ساليانه 44 ميليارد توماني به خريدار بلوك 5/30 درصدي به تصويب رسيد. چرا كه اين معامله قبل از مجمع ساليانه فولاد خوزستان انجام شده و بايد سود ساليانه به خريدار جديد آن برسد.

وي ادامه داد: از سوي ديگر هر فرد و گروهي كه اقدام به خريد سهام مديريتي حركت مي‌كند قانوناً در مديريت آن نقش دارد و مي‌تواند در تركيب هيئت مديره حضور داشته باشد.

*وضعيت عدم برگزاري جلسات هئيت مديره سه شركت بورسي

وزير اقتصاد تأكيد كرد: تاكنون گزارشي در خصوص عدم برگزاري مجامع فوق‌العاده شركت‌هاي ملي مس و فولاد خوزستان و هم‌چنين عدم تشكيل جلسات هيئت مديره فولاد مباركه نشده است.

به گزارش فارس، اين اظهارنظر در حالي از سوي حسيني مطرح شد كه با وجود گذشت 7 و 4 ماه از قطعيت معامله دو شركت ملي مس و فولاد خوزستان ،‌ مجامع فوق‌العاده اين دو شركت براي تعيين اعضاء هيئت مديره برگزار نشده و جلسات هيئت مديره فولاد مباركه علي‌رغم گذشت 4 ماه نيز برگزار نشده است.

*ارايه لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها تا پايان آذر و تحقق رشد 7 درصدي

وي درباره تاخير به وجود آمده در ارائه لايحه طرح هدفمند كردن يارانه‌ها به مجلس گفت: به گفته برخي در ارايه اين لايحه نبايد شتاب مي كرديم كه ما هم شتاب نكرديم اما تا پايان ماه جاري اين لايحه به مجلس ارائه مي‌شود.

حسيني در رابطه با اظهار نظر قائم مقام بانك مركزي مبني بر تحقق رشد 7 درصدي اقتصاد در سال جاري نيز اظهار داشت: اطلاعات بانك مركزي دقيق است و همانطور كه سال گذشته اين اتفاق افتاد امسال نيز اين رشد محقق مي‌شود.

وزير اقتصاد همچنين درخصوص تاخير دريافت ماليات بر ارزش افزوده از اصناف گفت: براساس ماده 18 قانون ماليات بر ارزش افزوده اختيار داريم كه اين كار را انجام دهيم اما تعويق يك ساله اين قانون به اجازه قانون گذار نياز دارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر