بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵
با حضور رییس سازمان بورس و معاونت علمی رییس جمهور طی روز جاری:

دهمین نهاد مالی بازار سرمایه رونمایی شد/ اعطای مجوز به پنج صندوق سرمایه گذاری جسورانه

صندوق های سرمایه گذاری جسورانه حلقه مفقوده میان دانش و شرکت های دانش بنیان و ثروت آفرینی را پر می کند و هم افزایی میان علم و ثروت ایجاد می کند. در جلسه امروز نیز پنج صندوق سرمایه گذاری جسورانه موافقت اصولی را دریافت می کنند و تفاهم نامه ای میان سازمان بورس و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور به امضاء می رسد.
کد خبر : ۱۶۵۶۱۷
نویسنده :
جمشیدی

مراسم رونمایی از صندوق سرمایه گذاری جسورانه طی روز جاری با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اعضای هیأت مدیر سازمان بورس و با همراهی برخی از اصحاب رسانه برگزار شد.

بر اساس گزارش خبرنگار بورس نیوز، محمد فطانت رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه امروز دهمین نهاد مالی بازار سرمایه متولد می شود، اظهار داشت: طی 13 تیر ماه سال گذشته دستوری از سوی رییس جمهور به معاون اول آن در خصوص توسعه بازار اول بازار سرمایه ابلاغ شد تا ایده های مالی از طریق این بازار به سرانجام برسد.

فطانت افزود: تأمین مالی از طریق بازار سرمایه در حالی طی سال گذشته 7200 میلیارد تومان بوده که این مبلغ با رشد قابل توجهی طی سال جاری به 20,100 میلیارد تومان رسیده است و از این رو می توان گفت تا پایان سال جاری چشم انداز مثبتی از نظر تأمین مالی برای شرکت ها ایجاد می شود.

وی ادامه داد: صندوق های سرمایه گذاری جسورانه حلقه مفقوده میان دانش و شرکت های دانش بنیان و ثروت آفرینی را پر می کند و هم افزایی میان علم و ثروت ایجاد می کند. در جلسه امروز نیز پنج صندوق سرمایه گذاری جسورانه موافقت اصولی را دریافت می کنند و تفاهم نامه ای میان سازمان بورس و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور به امضاء می رسد.

ویژگی ها و وجه تمایز صندوق های سرمایه گذاری جسورانه

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص صندوق های سرمایه گذاری جسورانه و تفاوت های آن با ابزارهای مالی موجود اظهار داشت: این صندوق بر خلاف مابقی نهادها و ابزارهای مالی در پرتفوی بورسی و سبد سهام سرمایه گذاری نمی کند بلکه هدف اصلی از راه اندازی آن سرمایه گذاری در شرکت های تازه تأسیسی که از پتانسیل رشد برخوردارند، تعریف شده است. چرا که طبیعتاً شرکت هایی که از نظر ایده جوان هستند روش مشخصی جهت تأمین مالی آنها وجود ندارد.

فطانت افزود: صندوق سرمایه گذاری جسورانه از طریق افراد حرفه ای مدیریت می شود و حداقل سرمایه مورد نیاز برای صندوق هایی که مجوزهای لازم را دریافت کرده اند، حدود 10 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که 10 درصد از آن از طریق صندوق و مابقی در مراحل بعدی تأمین می شود.

وی با بیان اینکه عمر صندوق هفت سال تعیین شده، در این خصوص اضافه کرد: همانطور که عنوان شد صندوق توسط مدیران حرفه ای مدیریت می شود. به این معنا که یک شخص حقوقی به عنوان مدیر صندوق در نظر گرفته می شود تا سرمایه اولیه صرف راه اندازی صندوق شود. علاوه بر این، کارمزدی بابت هزینه ها در امیدنامه صندوق تعریف می شود و به سرمایه گذاران اعلام می شود تا در انتها ایده به نتیجه و سودآوری برسد.

بعد از آن یا صندوق آماده برای عرضه در بورس ایده می شود یا تجاری سازی می شود به این به معنا که تابلویی با عنوان شرکت های کوچک، متوسط یا دانش بنیان ایجاد می شود تا این صندوق ها در تابلوی فرابورس قرار گیرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه شرکت های تأمین سرمایه آمادگی لازم به منظور آماده سازی شرکت های دانش بنیان جهت پذیرش در تابلوی معاملات بورس را دارند، گفت: امیدواریم تا با اجرای این برنامه به اهدافی همچون گسترش کارآفرینی، بکارگیری ایده های جوان و خلاق در کشور دست یابیم و اعلام می کنیم که بازار سرمایه در تأمین مالی شرکت های دانش بنیان آمادگی لازم را دارد.

12 هزار شرکت متقاضی مشارکت در پروژه

در ادامه، دلیری معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور با اشاره به اینکه 12 هزار متقاضی حضور در این پروژه وجود دارد، گفت: تاکنون 2400 شرکت مجوزهای لازم را دریافت کرده اند که 420 شرکت درآمد بیش از یک میلیارد تومانی، 125 شرکت درآمد بیش از 10 میلیارد تومانی و برخی از مجموعه ها نیز درآمد حدود 50 میلیارد تومان دارند که این امر بیانگر این است که شرکت های دانش بنیان از پتانسل حضور در بازار سرمایه برخوردارند.

اعطای مجوز به شش صندوق دیگر تا پایان امسال

در خاتمه علی سعیدی، معاونت نظارت بر نهادهای مالی گفت: عمده صندوق هایی که امروز موافقت اصولی دریافت می کنند در حوزه زیست محیطی، سلامت و دارو فعالیت دارند که امروز پنج صندوق مجوز لازم را دریافت می کنند و شش صندوق دیگر نیز در مرحله بررسی در شرکت فرابورس به سر می برند که تا پایان امسال به مرحله نهایی می رسند. علاوه بر این، کل سرمایه به پنج صندوق 140 میلیارد تومان می باشد که بخشی از آن توسط شرکت ها و بخشی نیز از طریق پذیره نویسی در بورس تأمین می شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر