بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱
معاملات امروز در حالی روندی آرام را سپری کرد که امروز بزرگترین گرد همایی بورس پس از دو سال وقفه با حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر اقتصاد و نیز روسای سازمان بورس و بانک مرکزی آغاز به کار کرد.
کد خبر : ۱۶۵۷۹۱
نویسنده :
کیوان فر

با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 95.04.20 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 7 واحد کاهش به رقم 51247 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 347 واحد افزایش عدد 163489 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 17 واحد افزایش به رقم 26804 واحد رسيد.

همچنین در این روز "جم" با 46 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فارس" با 22 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 2 واحد کاهش به رقم 778 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2163 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1271 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، معاملات امروز در حالی روندی آرام را سپری کرد که امروز بزرگترین گرد همایی بورس پس از دو سال وقفه با حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر اقتصاد و نیز روسای سازمان بورس و بانک مرکزی آغاز به کار کرد.

نمایشگاهی که قرار است بعد از برجام فرصتی شود برای جذب سرمایه گذار خارجی. اما آیا با وجود موانعی که همچنان به قوت خود باقی است می توان چنین انتظاری از آن داشت. زیرا با وجود گذشت چند ماه از آغاز اجرایی شدن برجام حتی ارتباط مجدد ایران با سوئیفت هم برقرار نشده تا خارجی ها بتوانند امکان نقل و انتقال پول و سرمایه گذاری در ایران را داشته باشند.

گردهمایی و رویدادی که گرچه اسم آن بزرگ است، اما طی سنوات اخیر خروجی چندان ملموسی برای بازار به همراه نداشته که حداقل سهامداران و سرمایه گذاران داخلی بتوانند از آن بهره مند شوند.

آنچنان که گاهی فقط می توان گفت چنین نمایشگاه هایی تنها فرصتی شده برای شرکت های کارگزاری، تأمین سرمایه ها، گروه های مالی و ناشران بورسی و فرابورسی و نهادهای مرتبط با بازار سرمایه که بیشتر برای چشم و هم چشمی رنگ و لعاب زیبای خود را به رخ رقیبان بکشند. اما این میان سر سهامداران است که از صرف این همه هزینه بی کلاه می ماند و پس از پایان روزهای برگزاری نمایشگاه هیچ تغییر محسوسی در روند ارایه خدمات به آنها صورت نمی گیرد انگار که اصلاً آب از آب تکان نخورده است.

امیدواریم این دوره حداقل برنامه ریزی ها بگونه ای باشد که بتوان دستاوردی خوب از این همه هزینه در چنین نمایشگاهی با این ابعاد داشت.

اما از این موضوع که بگذریم، طی معاملات امروز تابلوی بورس شاهد معاملات نسبتاً متعادل و آرامی بود. معاملاتی که انتشار یکی دو خبر خاص توانست برخی سهم ها و گروه ها را متأثر سازد.

یکی از آنها انتشار آگهی افزایش سرمایه "خاور" بود که به موتور گروه خودرویی شتاب بیشتری داد و خود این سهم را به صف خرید کشاند، اما با وجود اینکه عرضه حقوقی حجم معاملات را در نماد مذکور بالا برد، اما در نهایت حدود هشت میلیون تقاضای بدون پاسخ در سامانه معاملات باقی ماند.

"خودرو" اما به عنوان یکی از سهامداران عمده "خاور" تنها به مثبت شدن قیمت برای لحظاتی کوتاه اکتفا کرد و دوباره منفی شد.

"وآتی " هم که این روزها خبرهای مهمی پیرامون دریافت مجوز تغییر کاربری زمین ها و برنامه واگذاری چند زیر مجموعه بورسی و غیر بورسی اش مطرح است، امروز صف خرید شد.

امروز "آکنتور" هم در حالی سهامدارانش را با صف خرید خوشحال کرد که سهم با عرضه حقوقی مواجه شد و به دامنه نوسان منفی قیمت ها برگشت. برخی این صف خرید را به برنامه شرکت برای پرداخت سودهای معوق سهامداران نسبت دادند.

برخی نیز علت آن را احتمال صدور مجوز افزایش سرمایه آن عنوان می کنند. گرچه تمامی این ها در حد شایعه و شنیده است و باید دید در واقعیت چه اتفاقی خواهد افتاد.

در سوی دیگر، امروز سیف طرح اصلاح نظام بانکی پیرامون کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات را به بانک ها ابلاغ کرد تا از این پس شاهد کاهش این نرخ ها در شبکه بانکی باشیم. گرچه چندان انتظار نمی رود این ابلاغیه به صورت واقعی به اجرا در آید. بلکه به نظر می رسد باز هم اجرای آن به صورت سطحی و نمایش گونه باشد تا همچنان سپرده های با حجم موجودی بالا با دور زدن بانک ها سودهای بالاتر از نرخ مصوب را دریافت کنند و وام گیرندگان نیز با شگردهای بانکداران بهره های بیشتری را نسبت به آنچه که باید، بپردازند.

اینجاست که باید برای اجرای واقعی این ابلاغیه بگوییم: "زهی خیال باطل"


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
GERMANY
يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴
پرداخت وام دربانک : 10تا 15% را مسدود وپیش خود نگهمیدارند : بهره را کم نکردند . واقعا بانک اسلامی داریم یا خودمان را ...........
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۷
جمله ی(زهی خیال باطل)روخوب اومدی-ایول
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۴
ما یکی از پیمانکار های نفت و گاز هستیم امروز بانک سپه برای پروژه آزادگان جنوبی LC باز کرد بانک خارجی هم از طرف ما Eih معرفی شد
تا حالا تو این 6 ماه حدود 500 هزار یورو ترانسفر شده از طریق بانک تجارت
حالا بفرمایید سوییفت باز نشده