بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶
با بررسی سود نقدی تقسیمی صنایع در سه ماهه اول امسال

ثروتمندترین سهامداران را بشناسیم

102 شرکت فعال در 25 صنعت بورسی بیش از 115 هزار و 137 میلیارد ریال درآمد واقعی کسب کرده اند و در نهایت سود نقدی به مبلغ بیش از 106 هزار و 343 میلیارد ریال را در مجامع تقسیم کرده اند. از این رو، صنعت مخابرات با دو شرکت فعال در آن یعنی مخابرات ایران و همراه اول در حالی درآمد واقعی حدود 48 هزار و 538 میلیارد ریال را برای عملکرد سال مالی 94 به ثبت رساند که بیش از 44 هزار و 743 میلیارد ریال از آن را میان سهامداران خود تقسیم کرده.
کد خبر : ۱۶۵۸۰۴
نویسنده :
جمشیدی

دریافت سود نقدی تقسیمی در مجامع عمومی شرکت های فعال در بازار سرمایه یکی از راه هایی است که سهامداران و سرمایه گذاران به منظور کسب بازدهی مناسب از سرمایه گذاری های خود در بورس بر می گزینند و اغلب سهامداران با دیدگاه سرمایه گذاری بلند مدت در مجامع عمومی شرکت ها حضور می یابند تا از محل تقسیم سود نقدی در مجمع عایدی قابل قبولی را بدست آورند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، تعداد زیادی از شرکت های بورسی به رسم هر ساله در خرداد و تیر ماه اقدام به برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران می کنند تا ضمن ارائه آخرین وضعیت عملیاتی شرکت و دستاوردها و فعالیت های آن طی یک سالی که گذشت، نسبت به میزان سود نقدی تقسیمی در مجمع تصمیم گیری کنند. این در حالی است که به زعم بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان بازار سرمایه موضوع میزان تقسیم سود در مجامع به عنوان یکی از جذابیت های سرمایه گذاری در بورس به دلیل رکود اقتصادی کشور در سال 94 دچار چالش شده و شرایط نابسامان اقتصادی وضعیت سودآوری اغلب صنایع و شرکت های فعال در آن ها را دستخوش تغییراتی کرده است. از این رو بسیاری از اهالی بازار سرمایه معتقدند که شرکت های بورسی در برگزاری مجامع عمومی سال مالی 94 خود حرف چندانی برای گفتن ندارند و نمی توانند رضایت سهامداران اغلب شرکت ها را جلب کنند.

بر اساس اطلاعات موجود، طی سه ماهه ابتدایی سال جاری از میان 37 صنعت فعال در بازار بورس 25 گروه شامل 102 شرکت که نماد آنها در بازار بورس معامله می شود اقدام به برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران کردند و مابقی گروه ها یعنی 12 صنعت همچون بانک، انبوه سازی، ساخت محصولات فلزی، استخراج نفت و گاز، دباغی، منسوجات، چاپ، وسایل اندازه گیری، استخراج ذغال سنگ، محصولات چوبی، استخراج سایر معادن و ساخت رادیو تاکنون اقدامی در خصوص برگزاری مجمع عمومی عادی ننموده اند.

بر این اساس، در مجموع 102 شرکت فعال در 25 صنعت بورسی بیش از 115 هزار و 137 میلیارد ریال درآمد واقعی کسب کرده اند و در نهایت سود نقدی به مبلغ بیش از 106 هزار و 343 میلیارد ریال را در مجامع تقسیم کرده اند. از این رو، صنعت مخابرات با دو شرکت فعال در آن یعنی مخابرات ایران و همراه اول در حالی درآمد واقعی حدود 48 هزار و 538 میلیارد ریال را برای عملکرد سال مالی 94 به ثبت رساند که بیش از 44 هزار و 743 میلیارد ریال از آن را میان سهامداران خود تقسیم کرده که این رقم نسبت به سایر صنایع بیشترین مبلغ محاسبه می گردد. بعد از آن صنعت شرکت های چند رشته ای صنعتی که تاکنون یک شرکت فعال در آن مجمع عمومی عادی برگزار کرده و سود نقدی میان سهامداران خود توزیع نموده، بیشترین میزان سود را از میان سایر صنایع به سهامداران خود اعطا کرده است.

چرا که گروه مذکور از تحقق درآمد 12 هزار و 780 میلیارد ریالی خود 16 هزار و 290 میلیارد ریال معادل 127 درصد از درآمد واقعی را به سهامداران خود اختصاص داده است. در کنار آن گروه تأمین برق، گاز و بخار آب با در اختیار داشتن دو شرکت فعال در آن اختصاص 66 درصد از درآمد واقعی بیش از 16 هزار و 621 میلیارد ریالی سال مالی 94 خود را به سهامداران در مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران به تصویب رسانده و در نهایت سود نقدی به مبلغ 11 هزار و 51 میلیارد ریال را میان سهامداران تقسیم نموده است.

ثروتمندترین سهامداران را بشناسیم

در کنار گروه های مذکور می توان به صنعت مواد و محصولات دارویی اشاره کرد. چرا که در حالی که 20 شرکت فعال در این گروه طی سال مالی 94 درآمد واقعی بیش از 10 هزار و 441 میلیارد ریالی را بدست آورده، حدود 9 هزار میلیارد از آن را به سهامداران خود اعطا کرده است. علاوه بر آن، گروه محصولات شیمیایی که تاکنون هشت شرکت در این صنعت مجمع عمومی عادی برگزار کرده اند 89 درصد از درآمد واقعی حدود هشت هزار میلیارد ریالی خود را به سهامداران تخصیص داده اند و دو شرکت فعال در گروه رایانه نیز 73 درصد از درآمد واقعی حدود شش هزار و 500 میلیارد ریالی سال مالی گذشته خود را میان سهامداران توزیع کردند. همچنین می توان در رتبه بندی صنایع از نظر میزان سود نقدی تقسیمی در مجامع به گروه هایی همچون سیمان، فرآورده های نفتی، محصولات غذایی و فلزات اساسی اشاره کرد و مابقی گروه ها همچون خودرو و ساخت قطعات، سرمایه گذاری ها، استخراج کانه های فلزی، سرمایه گذاری ها، حمل و نقل، خدمات فنی و مهندسی و کاشی و سرامیک قرار می گیرند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
نورد الومینیوم دیروز 4 ریال سود تفسیم کرد که کل سودش بود. وای ما چقدر ثروتمند شدیم.
بورس یعنی کوره پول سوزی.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱
وقتي ميخواهند سود بدهند البته كه سهامداران را جون به لب ميكنند
ugd
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷
بورس ایران جایی برای از بین رفتن سرمایه بزوربابلوک زنی -بلوک سازی -ماست مالی-میخوان بورسو سرپانگه دارن فک کردن مردم وسرمایه گذارخارجی حالیش نیس
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۳
سازمان بورس حداقل یه کار برای ما بکنه از زیان دیدگان بر اثر تحریم امار بگیره تا ببریم خدمت ریاست حمهور ببینیم چه فکری میکنه برامان یا خداوکیلی دره بورسشو ببنده کار ساده ای به خدا بورس نیوز جان خودت سانسور نکن