بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵
اين دوره از نمايشگاه هم در حالي به پايان رسيد كه لازم است از همين امروز براي سال آينده به صورت جدي برنامه ريزي كرده و براي رفع نواقص موجود اقدام كنيم.
کد خبر : ۱۶۵۹۷۷
نویسنده :
کیوان فر

از كجا بورس بخريم؟؟ الان بورس چنده؟؟ اين ها همان سوالاتي هستند كه ساليان سال در جريان حضور برخي افراد ناآشنا به بازار سهام در نمايشگاه هاي بورس از غرفه داران پرسيده مي شود. نهمين نمايشگاه بورس اما در حالي با برگزاري مراسم اختتاميه و رونمايي از نشان سمبليك نمايشگاه دهم پايان يافت كه در اين دوره چنين سوالاتي كمتر از زبان بازديد كنندگان شنيده مي شد.

به گزارش بورس نيوز، اين دوره از نمايشگاه هم در حالي به پايان رسيد كه لازم است از همين امروز براي سال آينده به صورت جدي برنامه ريزي كرده و براي رفع نواقص موجود اقدام كنيم.

در اين دوره برنامه هاي ارزشمند و جديدي به اجرا در آمد كه جاي تقدير و تشكر دارد؛ از جمله رونمايي از درگاه الكترونيكي سهامداران، تجليل از پيشكسوتان بازار سرمايه، رونمايي از كتاب هاي برگزيده جديد تأليف شده، برخي سامانه هاي كاربردي از جمله سامانه محاسبه سود سهام توسط شركت كارگزاري مبين سرمايه، نسخه تحت وب رهاورد نوين، حضور كودكان و فرهنگ سازي و آشنايي آنها با مفاهيم بورس، بانك و بيمه، تجليل از برترين هاي آزمون هاي گواهينامه هاي حرفه اي بازار سرمايه و نيز تقدير از خبرنگاران و اصحاب رسانه كه در جاي خود اقدامات خوبي است.

ايرادات نمايشگاه نهم

نكته مهم اينجاست كه براي رسيدن به نقطه مطلوب توجه به ايرادات و مشكلات بيش از اقدامات انجام شده حايز اهميت است. چرا كه با تلاش براي رفع آنها مسلماً مي توان به نتيجه دلخواه دست يافت. در اين دوره از نمايشگاه بورس هم ايراداتي مشاهده شد كه بد نيست به آنها اشاره كنيم و درصدد رفع آنها باشيم.

چرا كه به هر ترتيب اگر واقع بينانه نگاه كنيم اين نمايشگاه چندان كه بايد و شايد نتوانسته خروجي و نتيجه دلخواه را در بر داشته باشد و مي توان گفت به محلي تبديل شده براي نمايش زرق و برق ها و برگزاري دورهمي هاي دوستانه و انداختن عكس هاي يادگاري و به نوعي ديد و بازديدهاي فعالان بازار سرمايه.

اما در مقابل براي برگزاري اين نمايشگاه نه نشاني از انجام فعاليت هاي قابل توجه و البته اثرگذار در زمينه فرهنگ سازي در سطح جامعه مشاهده شد و نه خبري از افزايش تعداد بازديد كنندگان از نمايشگاه اين دوره نسبت به سال هاي قبل بود. آنچنان كه نمايشگاه امسال به دلايلي كه در ادامه به آنها اشاره مي شود، چندان با استقبال پرشور مردم و سرمايه گذاران و فعالان بازار رو به رو نبود.

البته بودند برخي غرفه ها كه برنامه هاي جديد و جذابي را براي بازديدكنندگان در نظر گرفته بودند كه يكي از بهترين نمونه هاي آن را مي توان غرفه بورس كاپ دانست. غرفه اي كه امكان خريد و فروش مجازي را براي افراد فراهم مي كرد تا در قالب مسابقه اي جالب، سرمايه گذاري كه بالاترين ميزان بازدهي را در شرايطي برابر نسبت به ديگر شركت كنندگان كسب كند، انتخاب شود. اما تقريباً ساير غرفه ها چندان جذابيتي را براي بازديدكنندگان فراهم نكرده بودند.

تيرماه بدترين زمان براي نمايشگاه بورس

ايراد اصلي كه اكثر قريب به اتفاق مسئولين، غرفه داران و البته بازديدكنندگان به آن اشاره مي كردند زمان نامناسب برگزاري نمايشگاه بود كه به دليل تقارن با فصل برگزاري مجامع شركت ها به ويژه در ترافيك روزهاي پاياني تيرماه برخي شركت ها را به دردسر انداخته بود؛ آن هم در شرايطي كه شركت ها به دنبال تهيه گزارش هاي عملكرد ميان دوره اي نيز هستند.

از سوي ديگر آنكه نمايشگاه از روز يكشنبه تا چهارشنبه برپا شده بود و بسياري از فعالان بازار و كارگزاران درگير معاملات روزانه بودند. حال آنكه بهتر بود زمان برگزاري نمايشگاه طوري تعيين مي شد كه علاقه مندان بتوانند حداقل در دو روز پاياني هفته و بدون دغدغه معاملات روزانه از نمايشگاه بازديد كنند.

برگزاري نمايشگاه نهم در سكوت

ايراد بعدي اينكه برنامه ريزي ها و فعاليت هاي تبليغاتي براي برگزاري اين نمايشگاه جهت جذب بازديدكنندگان به اندازه كافي نبود كه بتواند پاي مردم عادي و افراد مختلف جامعه را به اين نمايشگاه باز كند. زيرا قبل از برگزاري نمايشگاه نه از تبليغات در رسانه هاي جمعي و تيزرهاي تلويزيوني جذاب خبري بود و نه تبليغات در ساير رسانه ها و به نوعي اين دوره نمايشگاه در سكوت برگزار شد تا تنها به يك گردهمايي خصوصي براي خود فعالان بازار سرمايه تبديل شود. گواه اين مدعا را مي توان در تعداد بازديدكنندگان و ميزان استقبال از نمايشگاه يافت و اين پرسش را مطرح كرد كه آيا در اين دوره نسبت به سال هاي قبل تعداد بازديدكنندگان تغيير زيادي داشته؟ آن هم در شرايطي كه پس از اجرايي شدن برجام نگاه سرمايه گذاران به ويژه سرمايه گذاران داخلي به بورس معطوف شده و طي اين مدت ديگر بازارها قدرتي براي عرض اندام پيدا نكرده اند.

همچنين مي توان گفت اگر برگزاري چنين نمايشگاهي واقعاً بتواند در سطح جامعه اثر گذار باشد بايستي پس از آن شاهد افزايش حجم و ارزش معاملات همزمان با افزايش تعداد كدهاي سهامداري فعال باشيم. حال آنكه پس از برگزاري اين گردهمايي كه اتفاقاً چند سالي است به صورت بين المللي نيز برگزار مي شود، تغيير محسوسي در اين متغيرهاي مهم نمايان نشده است.

چرا خبري از دستاوردهاي جديد نيست؟!

ايراد ديگر به برگزاري اين نمايشگاه اين است كه چرا شركت ها چندان تلاش نمي كنند در اين دوره به ارايه دستاوردها و معرفي محصولات جديد خود بپردازند. اين در حالي است كه اگر دستاوردها به درستي ارايه شود، مسلماً با افزايش آشنايي و اطلاعات افراد، در نهايت بازار سرمايه توسعه خواهد يافت و در طرف ديگر به درآمد شركت كنندگان هم افزوده خواهد شد.

همچنين غرفه داران حداقل بايستي در اين نمايشگاه فرصتي را فراهم كنند براي برقراري ارتباط هر چه بهتر سهامداران و سرمايه گذاران با مديران شركت ها تا افراد بتوانند از اين طريق مشكلات خود را در حوزه سهامداري و سرمايه گذاري رفع كنند و به جواب پرسش هاي خود دست يابند. پرسش هايي كه در طول سال و طي تماس هاي متعدد با امور سهام و واحد مالي شركت ها همواره بي پاسخ مي مانند و چه بسا سهامدار با پابرجايي اين مشكلات سال ها دست به گريبان است.

به عبارت بهتر، برپايي اين غرفه ها بايستي منجر به پاسخگويي باشد و افرادي در آن حضور يابند كه از تسلط كافي و البته اجازه پاسخگويي به مخاطبان برخوردار باشند؛ نه صرفاً تني چند از پرسنل شركت كه تنها براي خالي نماندن غرفه ها حاضر هستند و هيچ اطلاعاتي براي رسيدگي به خواسته ها و پاسخ به پرسش هاي بازديدكنندگان ندارند.

عكس يادگاري گرفتيد؛ ولي تحليل و نظرات كارشناسي كو؟!

شايد كوچكترين خروجي نمايشگاه بورس اين باشد كه غرفه داران و تحليلگران براي مخاطبان تحليلي نسبت به آينده ارايه كنند. البته كارگاه هاي آموزشي و نشست هايي هم برگزار شد، اما نكته اصلي اينجاست كه اين برنامه هاي چند روزه نمي تواند چندان به توسعه بازار كمك كند، بلكه بايستي اين روند در طول سال تداوم داشته باشد.

اما طي اين گردهمايي كدام طرح و برنامه اي براي يك بازه يكساله تا دوره بعدي نمايشگاه جهت كمك به توسعه بازار رونمايي مي شود تا در سال بعد ميزان دستيابي به آن مورد ارزيابي قرار گيرد؟!

به عبارت بهتر مي توان گفت نمايشگاه بورس براي بسياري از شركت كنندگان تنها زماني است براي به نمايش گذاشتن هنر رنگ و زرق و برق غرفه ها و به رخ كشيدن خود براي شركت هاي رقيب، برگزاري دورهمي هاي دوستانه و گرفتن عكس هاي يادگاري.

غرفه هاي پراكنده؛ بازديدكنندگان سر در گم!!

موضوع ديگري كه هر سال نسبت به آن ايراد وارد شده اما تاكنون مرتفع نشده است، عدم تمركز غرفه ها بر حسب تخصص و نوع فعاليت آنهاست. زيرا باز هم همانند سال هاي گذشته پراكندگي در سالن ها و غرفه ها موج مي زد. بطوريكه براي فردي كه به دنبال آشنايي با خدمات جديد كارگزاران و يا سبدگردان ها است، گشتن در تمام سالن ها و يافتن همه شركت هاي فعال اين گروه كار بسيار خسته كننده اي است. اما اگر اين تمركز حفظ شود براي افراد هم راحت تر خواهد بود تا بتواند مقايسه بهتري بين خدمات هر مجموعه با ساير رقباي فعال در همان حوزه انجام دهد. اما به عنوان مثال اگر فردي تنها مي خواهد به سراغ ناشران بورسي برود، بايد يك به يك به سالن هاي مختلف سر بزند.

مشكل پابرجاي سيستم تهويه سالن ها

از پراكندگي مجموعه هاي مرتبط با هم در سالن هاي مختلف هم كه بگذريم، تهويه و سيستم سرمايشي سالن ها بود كه هر بازديدكننده و البته غرفه داران را آزار مي داد. ايرادي كه در سنوات قبل نيز وجود داشت اما باز هم در سال جاري رفع نشده بود.

رسانه ها باز هم مظلوم واقع شدند

در نمايشگاه نهم باز هم رسانه ها از بقيه شركت كنندگان مظلوم تر بودند تا جايگاه هاي نه چندان مناسب به آنها اختصاص يابد. اين در حالي است كه انتظار مي رفت به رسانه ها غرفه رايگان و در جايگاه هايي مناسب آنها اختصاص يابد.

سخنراني نه؛ پاسخگو باشيد

و اما موضوع بعدي كه مسئولين بايد به آن توجه كنند اين است كه سهامدار و سرمايه گذار به دنبال طرح مشكلات خود است و گوشي شنوا مي خواهد و شايد به جاي سخنراني هاي طولاني و مستمر آنها، برگزاري جلسات پرسش و پاسخ بين مسئولان و بازديدكنندگان موثرتر است. اما جالب اينكه در نمايشگاه بورس باز هم به جاي شنيدن صداي سهامدار، باز هم اين مسئولين بودند كه سخنراني كردند؛ آن هم پيرامون آمارها و گزارشاتي كه بارها و بارها آنها را در تلويزيون و رسانه ها مي بينيم و مي خوانيم. در حاليكه شايسته اين بود كه زماني به طرح معضلات آنها با مسئولين اختصاص داده مي شد.

نمايشگاهي براي فرهنگ سازي يا هزينه سازي؟!

آيا هدف اصلي از برگزاري چنين نمايشگاهي فرهنگ سازي است؟ پس چرا بعد از پايان آن اتفاقي در تعداد كدهاي سهامداري فعال مشاهده نمي شود؟ اين در حالي است كه هزينه هاي هنگفت و سرسام آوري خرج برپايي تك تك غرفه ها مي شود كه البته عمده آن به جيب شركت نمايشگاه هاي بين المللي سرازير مي شود و هيچ منفعتي براي جامعه سهامداري ندارد. اما اگر قرار است اين نمايشگاه ها خروجي خاصي براي توسعه فرهنگ سرمايه گذاري مولد ندارد، آيا بهتر نيست اين هزينه ها را صرف فرهنگ سازي مستقيم در سطح جامعه و براي آشنايي بيشتر مردم جامعه با بازار سرمايه و بورس كنيم؟! هزينه هايي كه به عنوان مثال براي براي برپايي غرفه يك كارگزاري معادل كارمزد دريافتي معاملات يكساله اش از سرمايه گذاران است و شنيده شده بسياري از مجموعه ها به دليل بالا بودن مبلغ اين هزينه ها از حضور در اين دوره از نمايشگاه بورس امتناع كرده بودند.

از خارجي ها چه خبر؟

امسال اما در حالي كه انتظار حضوري پررنگ از سرمايه گذاران و شركت هاي خارجي را داشتيم، اما اين امر چندان در سالن ها چشمگير نبود. حال آنكه يكي از دلايل عدم برپايي نمايشگاه در سال گذشته اين بود كه با برگزاري نمايشگاه بعد از حصول توافق در مذاكرات ايران با گروه 1+5 و با اجرايي شدن برجام بتوانيم فرصتي براي حضور چشمگير سرمايه گذاران خارجي فراهم كنيم تا با بازار سرمايه ايران آشنا شوند. اما گويا در اين زمينه هم دستاورد خاصي نداشتيم و تنها به امضاي چند تفاهم نامه با بورس هاي خارجي در چند كشور انگشت شمار بسنده كرديم. اما در اين رابطه هم از حرف تا عمل فاصله بسيار است و بايد منتظر كارهاي اجرايي و تحولات واقعي در بازار باشيم.

وزيران كجاييد؛ عزيزان كجاييد؟!

همچنين، يكي ديگر از نكات مهم اين است كه بازار سرمايه و بورس همواره به عنوان بزرگترين مكان براي تأمين مالي صنايع مختلف است و شايد همين امر اهميت نمايشگاه تخصصي بورس را نشان مي دهد و از همين رو، لازم به نظر مي رسيد كه وزراي صنعت و معدن، نفت، نيرو، كار و امور اجتماعي و ارتباطات و ساير مقامات ارشد در كنار وزير اقتصاد از اين گردهمايي بازديد كرده و به درد دل سهامداران شركت هاي فعال در صنعت و نهادهاي مرتبط با وزارتخانه متبوع خود گوش كنند. اما جاي خالي همه آنها در اين نمايشگاه به وضوح مشخص بود و اميدواريم در دوره هاي بعدي شاهد بازديد اين مقامات از نمايشگاه باشيم.

لطفاً باد به غبغب نيندازيد، به وعده ها عمل كنيد

كوتاه سخن اينكه، مشكلات را دريابيم و با بيان مكرر موفقيت هاي گذرا و كوتاه مدت خود طي زمان برگزاري نمايشگاه، باد به غبغب خود نيندازيم و فكر نكنيم كار شاقي كرده ايم. گرچه هر سال به بسياري از اين ايرادات اشاره مي شود، اما هيچگاه رفع نشده است؛ اما باز هم در اين گزارش سعي كرديم به برخي از آنها اشاره كنيم.

در پايان اينكه، در اين فرصت يكساله اي كه تا زمان برگزاري نمايشگاه دهم داريم، تلاش كنيم وعده هايي را كه در دوره اخير داده ايم، محقق كنيم و ايرادات را رفع نماييم تا فرهنگ سهامداري با اطمينان خاطر بيشتري در جامعه رواج پيدا كند.



جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵
نمایشگاه بورس هیچ دستاوردی ندارد فقط خرج الکی است
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵
به نظرم شما درباره نمایشگاه بورس ترکیبی از واقعیت‌ها و مطالب نادرست را عنوان کرده‌اید. به عنوان یک غرفه‌دار که چندین روز را در نمایشگاه سپری کرده‌ام و اطلاعات نسبتا زیادی هم به دست آورده‌ام و چند دوره هم هست که شرکت می‌کنم، لطفا به موارد زیر توجه کنید:

1- استقبال مردم از نمایشگاه کم نبود. سال‌های قبل هم همین قدر در نمایشگاه حاضر می‌شدند و تعداد علاقه‌مندان هم تفاوت خیلی زیادی نسبت به گذشته نداشته است.

2- تیرماه بدترین زمان است. هم گرم است هم فصل مجامع و هم نبود پنجشنبه و جمعه ضعفی است ولی جابجایی زمان نمایشگاه ناخواسته است. هر نمایشگاهی به ماه رمضان برخورد کند به بعد از آن منتقل می‌شود اما نبود پنجشنبه و جمعه ناشی از ضعف سازمان بورس است.

3- مشکل سیستم تهویه را من شخصا پیگیری کردم. واقعیت این است که تا وقتی در نمایشگاه بین‌المللی نمایشگاه برگزار کنیم و مدیریتی دولتی در راس آن باشد، مساله تهویه و برخوردهای نامناسب و بی‌نظمی انتظامات نمایشگاه حل نمی‌شود. ما نتوانستیم برای مدیرعامل خودمان فقط برای یک روز مجوز ورود کامل با خودرو را بگیریم که تا درب سالن بیایند. نمی‌گویم باید مجوز را می‌دادند ولی وقتی افرادی را می‌دیدیم که سمت خاصی نداشتند ولی به راحتی تردد می‌کردند، مشخص بود که رویه خاصی وجود ندارد.

4- درباره بی‌نظمی غرفه‌ها و عدم حضور مسؤولان پاسخگو کاملا درست نوشته‌اید. آفرین بر شما. متاسفانه فرهنگ پاسخگویی هنوز خیلی عقب است.

5- درباره حضور خارجی‌ها من از مجری سؤال کردم و ایشان گفت اگر خارجی‌ها در قالب غرفه داری حاضر شوند، نمی توانند خدمات خوبی ارائه دهند و حضورشان صوری خواهد بود. برای همین خارجی‌ها به سه همایش با موضوعات نمایشگاه یعنی بورس، بانک و بیمه دعوت شده‌اند. ما چون خودمان بورسی هستیم، در همایش بخش بورس که روز دوم نمایشگاه بود، شرکت کردیم. خوب بود.

6- از هزینه‌ها گل گفتید. متاسفانه مد شده غرفه‌های زیبا درست می‌کنند ولی محتوای خاصی وجود ندارد. وقتی یکی در صنعتی این کار را بکند، آن دیگری هم برای کم نیاوردن یا چشم و هم چشمی این کار را می کند. پیشنهاد من این است که در این زمینه محدودیتی قائل شوند. شاید نشود درباره سقف هزینه محدودیت ایجاد کرد ولی درباره متراژ هر غرفه که می‌شود. این طوری هزینه کمتر می‌شود.

7- درباره جایگاه رسانه‌ها نوشتار شما گویا نیست. من در سالن 35 غرفه‌های دنیای اقتصاد و بورس24 را دیدیم که خیلی فعال بودند. (زمانی که من دیدم، تقریبا جای سوزن انداختن نبود). حالا نمی‌دانم یا شما کاهلی کرده‌اید یا آنها زرنگی. بعضی رسانه‌ها را هم اتفاقی در سالن 44 یا 41 دیدم که گرچه ظاهر معمولی داشتند ولی گویا کسی هم داخل آنها نبود. منظورم این است که اگر قرار باشد، رسانه‌ها غرفه داشته باشند باید مثل آن دو تا پر و پیمان باشد.

در هر صورت نقد جالبی کرده بودید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲
سلام بورس نیوز میدانید که با ایتالیا قرارداد ساخت اتوبان در غرب کشور از بندر امام تا مرز بازرکان بسته شده این قرارداد یاداور قرارداد راه اهن ایران است و خطرات زیست محطی تاریخی وفرهنکی ووو زیادی دارد وبرای کشو ایان اولویت نداد واکنون معنا ندارد ولی نیاز اکنون ایران راه اهن شرق ایران است از جاه بهار تا تایباد وبرای ایران منافع بسیاری دارد وباعث ایجاد توازن وووو مسائل مثبت فراوانی برای ایران است وبه عقیده اینجانب قرارداد ایتالیائیها واتوبان غرب کاملا مشکوک ومضر است تازمانی که راه اهن شرق راه نیفتاده است این اتوبان غرب مضراست