بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
کد خبر : ۱۶۶۰۱۷

به گزارش بانکداران ۲۴ (Banker)، این در حالی است که مردم ترکیه در اوضاع ناآرام این کشور، برای برداشت پول‌های خود جلو عابربانک‌ها صف بسته بودند. همچنین در بازار ایران دلار امریکا ۳۵۱۱تومان، یورو ۳۹۱۷تومان، یوآن چین ۵۴۱ تومان و پوند انگلستان ۴۷۰۵ تومان فروخته می‌شود.
به گزارش «تعادل» فعالان بازار طلا و ارز معتقدند کودتای نافرجام ترکیه تاکنون تاثیر قابل توجهی بر بازارها و معاملات طلا و ارز به دنبال نداشته است. به‌طوری که در معاملات دیروز، یک گرم طلای 18 عیار نیز 111هزار و 488 تومان دادوستد شد. نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز با 10دلار و 10 سنت افزایش قیمت نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته، یک هزار و 338 دلار و 10سنت اعلام شده است.
سکه تمام طرح جدید یک میلیون و ۹۵ هزار تومان فروخته می‌شود. نیم سکه بدون تغییر قیمت551 هزار تومان و ربع سکه طلای بهار آزادی با 30 هزار ریال کاهش نسبت به پنج‌شنبه گذشته به ترتیب، 286 هزار تومان فروخته شد.
رییس اتحادیه طلا و جواهر به کاهش ۲درصدی قیمت جهانی طلا در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: کودتای نافرجام ترکیه تاکنون تاثیر قابل توجهی بر بازارها و معاملات طلا و ارز به دنبال نداشته است.
محمد کشتی‌آرای با اشاره به آخرین وضعیت بازار طلا افزود: هفته گذشته شاهد روند نزولی قیمت جهانی هر اونس طلا بودیم، به‌طوری که با تثبیت مساله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا قیمت آن دو درصد کاهش داشت. به گفته وی، قیمت اونس جهانی طلا در پایان هفته گذشته میلادی در مقایسه با ابتدای هفته 25 دلار کاهش داشت و همین مساله بازار داخلی طلا را متاثر و قیمت سکه 250 هزار ریال افت کرد.
رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به کودتای نافرجام شب گذشته در کشور ترکیه خاطرنشان کرد: شرایط سیاسی و اقتصادی ترکیه تا این لحظه تاثیری در بازارها و معاملات به دنبال نداشته، اما تاثیر جزیی بر بازار ارز داشته که البته هنوز به بازار داخلی منتقل نشده است. دیروز نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز با 10 دلار و 10سنت افزایش قیمت نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته (پنج‌شنبه 24 تیرماه)، یک هزار و 338 دلار و 10سنت اعلام شده است. همچنین صرافان در معاملات امروز بازار آزاد، هر قطعه سکه طلای بهار آزادی طرح جدید را با افزایش 38هزار ریالی، 10میلیون و 960 هزار ریال داد وستد کردند. محمد کشتی‌آرای در پاسخ به اینکه آیا اتفاقات جمعه شب در ترکیه روی قیمت طلای جهانی اثرگذار بوده است؟ اظهار کرد: در حال حاضر بازارهای جهانی تعطیل هستند و تنها بورس نیویورک است که در حال فعالیت بوده و تا ساعاتی دیگر تعطیل خواهد شد. وی افزود: قیمت جهانی هر اونس طلا در هفته گذشته کاهش یافت و امروز(دیروز) معادل ۱۳۳۷ دلار قیمت داشت. اونس جهانی طلا نیز برای معاملات در بازار نیویورک بیش از ۱۳۳۸ دلار داد و ستد می‌شود. رییس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به اینکه قیمت جهانی طلا هنوز تحت تاثیر تحولات ترکیه قرار نگرفته است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه وضعیت ترکیه در حال حاضر تثبیت شده نیست در این رابطه نمی‌توان اظهارنظر مشخصی ارائه کرد. ولی آنچه قطعیت دارد، این است که هر نوع تحول سیاسی روی شرایط اقتصادی منطقه اثرگذار خواهد بود و با توجه به اهمیت ترکیه در اروپا باید منتظر بمانیم و ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد.
جمعه شب ارتش ترکیه اعلام کرد که علیه دولت رجب طیب اردوغان کودتا کرده و کنترل شهرهای اصلی استانبول، آنکارا و همچنین مناطق مختلف از جمله رادیو و تلویزیون دولتی، فرودگاه و پارلمان را تحت کنترل خود گرفته‌ است. اما ساعاتی بعد با حضور مردم و حامیان اردوغان، کودتای ارتش ترکیه ناکام ماند و تا این لحظه تعداد زیادی از کسانی که در کودتا نقش داشتند توسط دولت بازداشت شده‌اند. در این میان مرزهای هوایی و زمینی ایران و ترکیه فعلا بسته است و پروازهای ایران برای بازگرداندن مسافران ایرانی به صورت یک‌طرفه انجام می‌شود. همچنین صادرات ایران به ترکیه در پی اتفاقات و کودتای شب گذشته، به دلیل حفظ امنیت کامیون‌ها و امنیت بار، متوقف شده و مرزهای زمینی و هوایی با ترکیه تا رسیدن به وضعیت ثبات بسته خواهد بود. قاعدتا ترانزیت کالا بین ایران وترکیه نیز متوقف شده است.

 دلاردولتی باز هم پیش رفت
دلار دولتی به روند رو به رشد خود ادامه داد به‌طوری که بانک مرکزی روز شنبه نیز نرخ دلار را افزایشی تعیین و ۳۰۸۸تومان اعلام کرد. دلار بانکی طی یک‌سال گذشته از حدود ۲۹۵۳ تومان با رشد نزدیک به ۱۳۵ تومانی همراه بوده است.

 پیش‌بینی روند نزولی طلا در بلندمدت
قیمت جهانی طلا از دسامبر ۲۰۱۵ تاکنون حدود ۳۰ درصد افزایش داشته و قیمت نقره نیز با رشد ۵۰ درصدی همراه شده است.
به گزارش مارکت واچ، در این مدت شاخص سهام اس‌اندپی 500 امریکا با رشد 5 درصدی روبه‌رو شده است. ولی برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که روند صعودی قیمت طلا و نقره به زودی پایان خواهد یافت و سرمایه‌گذاران بین‌المللی باید منتظر پایان میهمانی باشند.
جان لافورگ رییس بخش کنترل دارایی موسسه سرمایه‌گذاری ولس فارگوی امریکا تاکید کرد: قیمت طلا و نقره و سایر کالاها به زودی روند صعودی را از دست خواهند داد و با کاهش مجددی روبه‌رو خواهد شد. وی تصریح کرد: به نظر من قیمت طلا در کوتاه‌مدت ممکن است تا 1370 دلار در هر اونس افزایش یابد و در صورت شکسته شدن این سطح احتمال آن خواهد بود که تا 1400 و 1440 دلار نیز افزایش یابد ولی در بلندمدت روند قیمت طلا و نقره نزولی خواهد شد.
این مقام ارشد اقتصادی گفت: روند صعودی قیمت کالاها به‌طور متوسط 16 سال طول می‌کشد و روند نزولی قیمت کالاهای راهبردی و مهم در جهان نیز به‌طور میانگین 20 سال است.
وی افزود: روند صعودی قیمت کالاها در بازارهای جهانی از سال 2000 میلادی آغاز شده و اکنون به نظر می‌رسد که دوران نزولی قیمت کالاهای راهبردی آغاز شده است. قیمت طلا در آگوست 2011 میلادی به بیش از 1900 دلار در هر اونس رسید و قیمت هر اونس نقره نیز به مرز 50 دلاری رسیده بود.
قیمت طلا در دسامبر 2015 میلادی به کمتر از 1050دلار و قیمت هر اونس نقره نیز به 14دلار رسیده بود. این نشانگر کاهش 45درصدی قیمت طلا و 72درصدی قیمت نقره نسبت به آگوست 2011 میلادی بوده است. وی افزود: به نظر من قیمت طلا و نقره به زودی روند نزولی دسامبر 2015 را از سر خواهد گرفت. به نظر می‌رسد، قیمت طلا در کوتاه‌مدت تخت تاثیر روند نوسانات ارزش دلار امریکا و آمارهای مهم اقتصادی منطقه یورو و امریکا قرار خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر