بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸
معاون پیشین اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی بررسي كرد:

امكان افزايش عوايد بانك ها از آزادسازي نرخ ارز

براساس این بخشنامه، بانک ها می توانند درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی اشخاص حقیقی و حقوقی و ارز ورودی به کشور از طریق نمایندگی های دیپلماتیک مقیم ایران و سرمایه گذاران خارجی را به نرخ آزاد خریداری کنند.
کد خبر : ۱۶۶۷۸۸
نویسنده :
کیوان فر

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با استناد به قانون پولی و بانکی کشور مصوب 18 تیرماه 1351 و همچنین ماده (81) قانون برنامه پنجم توسعه، «دستورالعمل و ضوابط اجرایی خرید و فروش ارز به نرخ آزاد» را به بانک های عامل ابلاغ کرد.

به گزارش بورس نيوز، این دستورالعمل درصدد است عملیات ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی را به کانال بانکی هدایت و ریسک عملیاتی فعالان اقتصادی را کاهش دهد.

براساس این بخشنامه، بانک ها می توانند درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی اشخاص حقیقی و حقوقی و ارز ورودی به کشور از طریق نمایندگی های دیپلماتیک مقیم ایران و سرمایه گذاران خارجی را به نرخ آزاد خریداری کنند.

براساس ترتیبات جدید، بانک ها می توانند ارزهای خریداری شده موضوع این دستورالعمل را در چارچوب مجموعه مقررات ارزی و یا از طریق صرافی های معتبر به فروش برسانند، ضمن اینکه فروش ارز خریداری شده به سایر بانک ها و صرافی ها نیز مجاز است و نرخ خرید و فروش ارز بر اساس توافق بانک و مشتری تعیین خواهد شد.

از همين رو، پيرامون تأثیر اين دستورالعمل بر درآمدزایی و سودآوری بانک ها به گفتگو با صديقه رهبر معاون پیشین اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی پرداختيم كه شرح اين گفتگو در ادامه آمده است.

وي پيرامون نكات مهم اين دستورالعمل اظهار داشت: در ابتدا بهتر است نگاهی به کلیت بخشنامه داشته باشیم. دستورالعمل صادره برای صدور مجوز خرید و فروش ارز توسط بانک ها، مشابه همان دستورالعملی است که سال گذشته برای معاملات ارز توسط صرافی ها ابلاغ شده است. با این تفاوت که ارز قابل معامله به نرخ آزاد، به طور مشخص احصا شده، مواردی مثل درآمد های ارزی حاصل از صادرات غیر نفتی اشخاص حقیقی وحقوقی،ارز حاصل از صادرات و ارز ورودی به کشور از طریق نمایندگی های دیپلماتیک مقیم ایران و سرمایه گذاران خارجی را شامل می شود.

وي ادامه داد: ثبت نرخ معاملات در سامانه ها و استفاده از این اطلاعات برای آگاهی بانک مرکزی از میانگین نرخ معاملات در هر روز از دیگر نکات مهمی است که در هر دو بخشنامه مورد توجه قرار گرفته است. البته، بخشنامه اخیر از ویژگی هایی هم برخوردار است. از جمله این که، بانک هایی مجاز به انجام این گونه فعالیت های ارزی با نرخ بازار آزاد شده اند که مجوز مرحله سوم فعالیت عملیات ارزی را دریافت کرده و نیز عضو بازار بین بانکی باشند. فروش ارز بین بانک و مشتری به صورت توافقی است. ولی نرخ بازار رسمی و نرخ بازار بین بانکی محدوده ای است که در فاصله آن این توافق شکل می گیرد. جدای از خرید و فروش توافقی ارز بین بانک ها و مشتریان، چنین به نظر می رسد كه معاملات بین یک بانک با بانک دیگر باید در بازار بین بانکی انجام شود. در چنین شرایطي، یک خوانش می تواند این باشد که نرخ های بازار بین بانکی باید به همین نرخ های توافقی بین بانک ها تغییر داده شود.این رویداد را به نوعی باید افزایش نرخ در بازار بین بانکی قلمداد نمود که در مرحله اول می تواند هزینه تامین مالی از این بازار را برای بانک های دارای کمبود ارز، افزایش دهد.

اين كارشناس بازنشسته بانك مركزي تأكيد كرد: بنابراین، آنچه در این بین اهمیت می یابد حفظ ثبات این بازار و ایجاد بسترهایی برای تسهیل جریانات ورودی ارز بر اساس تعریف مندرج در بخشنامه و نیز توانایی بانک مرکزی برای فرونشاندن ناپایداری های احتمالی بازار در صورت بروز هرگونه بی ثباتی در آن است.

وي در خصوص آثار و نتايج اجراي اين دستورالعمل بر بانك ها گفت: از نظر عواید این فعالیت گفتنی است، خرید و فروش ارز یکی از منابع درآمدی خوب بانک ها محسوب می شود، شاید تعدادی از بانک ها ترجیح دهند که این کار توسط صرافی های زیرمجموعه شان انجام شود. در این صورت هرگونه سود و یا زیان حاصل از این عملیات عاید صرافی وابسته به بانک خواهد شد. مگر این که مستقیم توسط شعب ارزی بانک ها انجام شود. در مورد ارايه خدماتی مانند گشایش اعتبار اسنادی، شرایط متفاوت خواهد بود؛ به این ترتیب که طبیعی است این انتظار وجود داشته باشد که بانک از افزایش کارمزد آن بهره مند شده، اثر مثبتی بر سودآوریش به وجود آید. ولی باید توجه داشت، فعالیت های ارزی در کشور ما علاوه بر ریسک های معمول که ناشی از نوسانات نرخ ارز است، از ریسک سیاستی قابل توجهی برخوردار است. نمونه بارز آن چرخش های سیاستگذاران در سال های پیش و تحمیل هزینه های سنگین به بنگاه ها از طریق تغییر مفاهیم متداول در این حوزه، مانند مفهوم ارز مرجع است. از این رو، شاید لازم باشد که بانک ها پیش از هر گونه اقدامی از وجود درک و برداشت یکسان با سیاست گذار، اطمینان حاصل کرده نسبت به رفع هرگونه ابهام احتمالی اقدام نمایند. به عنوان مثال زمانی که بانک مرکزی به عنوان سیاست گذار پولی برای تنظیم نرخ وارد بازار می شود، این بازار چه جایگاهی خواهد داشت؟ آیا عرضه ارز در این بازار هم انجام خواهد شد؟ یا صرفا از طریق صرافی ها ارز در بازار عرضه خواهد شد. درصورتی که بانک مرکزی در این بازار ارز بفروشد، معامله با بانک خریدار ارز چه شرایطی خواهد داشت؟ منطقا معامله باید قطعی تلقی شود. ولی تجربه سال های پیش حکایت از این دارد که بانک مرکزی این معاملات را قطعی تلقی نکرده و در زمان افزایش نرخ ارزها در بازار های غیر رسمی مابه التفاوت نرخ ها را از بانک ها مطالبه می کند.

رهبر درباره درجه منتفع شدن بنگاه های اقتصادی از این دستورالعمل به ويژه اينكه صادرکنندگان به جای سرمایه گذاری های پرریسک در خارج از کشور نزد بانک های کشور سپرده گذاری کنند، اظهار داشت: از دیدگاه بنگاه های اقتصادی صادر کننده، عایدات ارزی و سپرده گذاری این عایدات نزد بانک ها، یک سرمایه گذاری نسبتاً کم ریسک محسوب می شود )کم ریسک، نه بدون ریسک، چون در هر حال همواره این نگرانی وجود دارد که به دلیل نبود روش های هجینگ برای پوشش ریسک های آینده، بانک ها به موجب بخشنامه های بانک مرکزی از این اختیار برخوردار باشند که به جای ارز، معادل ریالی آن را به سرمایه گذار پرداخت نمایند).

وي در خاتمه سخنان خود تأكيد كرد: باید به این نکته نیز توجه داشت که جذب سپرده های ارزی، در صورتی برای بانک سود آور خواهد بود که برای آن مصرف وجود داشته باشد. بنابراین، چنانچه، به دلیل شرایط اقتصادی، بانک ها نتوانند از سپرده های ارزی گردآوری شده از طریق ارايه خدمات اعتباری، به طور موثر درآمد کسب کنند، گردآوری این سپرده ها صرفاً موجب افزایش هزینه ها، کاهش سود آوری و افزایش ریسک بازار آن ها خواهد شد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محیت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸
بو بریم برای سرمایه گذاری و خرید سهام بانکها خصوصا ملت مادر مرده؟؟؟
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
سلام-همانطورکه آقای رئیس مجلس لاریجانی اعلام کرد،دولت ومسئولان سرمایه گذاران راکلافه کرده اند.ونمی داننددرچه زمینه اقتصادی سرمایه گذاری کنند.
بانک وحتی بانک های نیمه خصوصی وخصوصی هم تحت سیطره آقازاده های پرتوقع ومسئولان خودسردولتی هرطوردوست دارندباسرمایه مردم بازی میکنند.
حقوق های نجومی برمیدارند.حیف ومیل میکنند.هزینه های کلان برای بانک می تراشند.
اختلاص های میلیاردی دربانک وشرکت هادیده
میشود. هروقت دوست داشتندنیمه شب بانک هاراخالی میکنند.
دزدی وورشکسته شرکت هاوصندوق هارابه گردن بانک ها می اندازند.
ماسرمایه گذاران وسهامداران بایدتاوان این بی تدبیری راداده ودهان زن وبچه خودرابه آسمان وبه هوای آن امیدوارکنیم.
سید مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶
با سلام :لطفا در مورد افزایش سرمایه و سیگنال خرید کهرام (توليدي‌گرانيت‌بهسرام‌ ) نیز گزارش بنویسید .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۴
رویای بانکها به واقعیت پیوست اصلاحیه بودجه تصویب شد. حالا دولت بدهی شو به بانکها میده، بانکها پولدار میشن کلی ذخایرم آزاد میشه و میتونن تعدیلهای مثبت بدن ،امسال سال بانکهاست حالا با تصویب ابن اصلاحیه و افزایش سرمایه های پیش رو بانکی مثل صادرات راحت تا 200تومن رشد میکنه
سهامدار متضرر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹
تا وقتی نودهی ها و باند شون تو بانکها هستن سهامدار سودی نخواهد برد زندگیمون نابود شد با خرید سهام بانکی خصوصا تجارت و صادرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۳
اصلاحیه بودجه تصویب شه بانکا پرواز میکنن ، یه گین 100درصدی تو بانک ملت خوابیده هر کی نخره پشیمون میشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۱
افزایش سود سر شان بخوره فقط نصف سرمایه مان را دو سال پیش برد ه اند بر گردانند
ندر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۷
راستی راستی که بانک ملت کندشو در اورده بابا یک نفر دزدی کرده نه کل بانک سهامداران را خسته کردید خدا لعنت کند مسوءلین بی تعهد را؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مهران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳
بورس نيوز لطفا بررسي نماييد.
ديروز داشتم شاخص كل را بررسي ميكردم برام جالب بود شركتي مثل تاپيكو كه شركت بزرگي هست با 90 واحد افزايش شاخص با 7 ميليون معامله تو قيمت حداكثري 207 تومان نقش داشته است ولي شركتهاي كوچك اگه 20 ميليون هم تو 5 درصد مثبت و با قيمت بالاتر هم معامله شوند هيچ تاثيري در صعود و نزول شاخص ندارند.كاملا مشخص است كه فقط شركتهاي بزرگ و آن هم گزينشي توي صعود و نزول شاخص تاثير دارن واسه همينه كه دوستان با بالارفتن شاخص هيچ تاثيري را در پرتفوي خود مشاهده نميكنن . يكسال اخير شاخص 20 درصد رشد داشته است ولي سبد سهام اكثرا 5 درصد هم رشد نداشته است دليل آن هم هميني ميباشد كه عرض كردم . دماسنج بورس ما كاملا ساختگي و سليقه اي ميباشد و مبناي دقيقي براي روند معاملات نميباشد پس زياد بهش توجه نكنين
مهران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷
شاخص امروز را بررسي نماييد پست بانك با 7 ميليون معامه هيچ نقسي در صعود شاخص نداشته است ولي فملي با 2 ميليون معامله تا الان 40 واحد شاخص را كاهش داده است كاملا تابلو ميباشد كه شاخص دستكاري ميشود.
کوروش
UNITED STATES
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹
چرا سازمان بورس از این همه کد به کد کردن حقوی هزینه ای در یافت نمیکند ؟؟؟؟؟؟؟
کوروش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴
چرا سازمان بورس از این همه کد به کد کردن حقوی هزینه ای در یافت نمیکند ؟؟؟؟؟؟؟