بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
خوشبختانه بعد از برجام و تلاش های دولت، فضای خوبی برای صنعت خودروسازی کشور ایجاد شد و در این فضاي جديد، خودروسازی سایپا مجددا فعالیت های خارجی خود را از سر گرفته كه در اين راستا اولین قرارداد خارجي، در ماه گذشته با سیتروئن قطعی شد و به زودی کارهای اجرايي آن آغاز می شود.
کد خبر : ۱۶۶۹۱۳
نویسنده :
کیوان فر
مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا در شانزدهمین نمایشگاه خودرو در مشهد از آغاز همکاری مجدد سایپا با نیسان خبر داد و گفت: قرارداد همکاری که سایپا با شرکت نیسان داشت، به زودی فعال می شود.

به گزارش خبرنگار اعزامي بورس نيوز، مهدی جمالی طي اين دوره از نمايشگاه خودرو اظهار داشت: خوشبختانه بعد از برجام و تلاش های دولت، فضای خوبی برای صنعت خودروسازی کشور ایجاد شد و در این فضاي جديد، خودروسازی سایپا مجددا فعالیت های خارجی خود را از سر گرفته كه در اين راستا اولین قرارداد خارجي، در ماه گذشته با سیتروئن قطعی شد و به زودی کارهای اجرايي آن آغاز می شود.

مدیرعامل سایپا تصریح کرد: خوشبختانه توانستیم با طرف خارجی این تفاهم را داشته باشیم که ۵۰ درصد سهام یکی از طرح های ما را خریداری کند و مستقیما مبلغ ۵۰ درصد از كل وجه خريد سهام سایپا کاشان را واریز کند.

وی درباره انتقادات مطرح شده در خصوص واگذاری ۵۰ درصد سهام سایپا کاشان و نحوه قراردادها گفت: ما قیمت را کارشناسی کردیم و این مدل، مدلی است که برای اولین در کشور اتفاق افتاده است. اعتقاد داریم که هر خارجی که علاقمند است در ایران سرمایه گذاری کند، باید سهام شرکت را بخرد و مشارکت واقعی داشته باشد. تجربه تلخی که ما در دوران تحریم داشتیم، این بود که سرمايه گذار خارجي در کشور ما در صنعت خودروسازی یا صنايع دیگر کار را شروع می کرد، اما به محض این که تحریم می شد، شرکت را با زیان رها می کرد. در طرح جدید هر اتفاقی بیفتد، در سود و زیان مشارکت می کنیم.

مدیرعامل سایپا در پاسخ به این پرسش که مدل قرارداد از چه کشوری گرفته شده است، اظهار داشت: ما خودمان مدلایز هستیم و بلدیم قرارداد ببندیم.

جمالی افزود: قرارداد تقریباً نهایی شده، فقط روش های پرداخت پول را طراحی می کنیم.

جمالی عنوان کرد: رسما اعلام می کنم که همکاری مشترک ایویکو و زامیاد شروع شده است و قرارداد با رنو در حال پیگیری و انجام است. قراردادی هم که با شرکت نیسان داشتیم، به زودی فعال خواهد شد و قراردادهای قبلی ما که در دوره تحریم انجام شده بود، نظیر چانگان و برلیانس به توليد محصول رسیده است؛ البته تلاش می کنیم داخلی سازی آنها را به شدت پیگیری کنیم و امیدوارم توليد محصول با كيفيتي را ظرف یکی دو سال آینده داشته باشیم.

وی درباره خودروسازي کیا هم گفت: ما با کیا از قدیم همکاری داشتیم و حتی در دوره تحریم هم اين همکاری ها ادامه داشته است. امیدوارم در یکی دو هفته آینده در سفری که به کره جنوبی خواهم داشت، بتوانیم قرارداد را فعال کنیم.

مدیرعامل سایپا افزود: آنچه که در شرایط فعلی اصل است، اينكه باید حتما سرمایه گذاری و صادرات در همه قراردادها دیده شود.

جمالی درباره همکاری با ایویکو تصریح کرد: در سیاست وزارت صنعت دو اصل اساسی وجود دارد؛ یکی اینکه حتما باید سرمایه گذاری طرف خارجی اتفاق بیفتد و حتما صادرات و قطعه سازی دیده شود. این سیاست ها کاملا در شرایط قراردادها دیده خواهد شد.

وی عنوان کرد: در رابطه با ایویکو هم در حال مذاکره هستیم و حتما این شرایط را در نظر داریم.

جمالی متذکر شد: سیاست اصلی ما همچنان محصولات اقتصادی است. من این نوید را می دهم که حتما ۵۰ درصد از تولیداتمان ایرانی خواهد بود و جایگزین های خوبی را طراحی می کنیم. سال گذشته خودروي ساینا را به بازار عرضه کردیم که جایگزین خوبی برای محصولات ارزان قیمت است و تا پایان سال محصول جدیدی را عرضه خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که سایتی از سایپا به رنو واگذار خواهد شد يا خير؟؛ تصریح کرد: الان سایپا شرایط خوبی دارد و قاعدتا ما شرایط خودمان را به طرف های خارجی اعلام می کنیم و هر کسی شرایط ما را پذیرفت، با آنها قرارداد می بندیم.

جمالی درباره برنامه این خودروسازی درباره توسعه صادرات متذکر شد: توسعه صادرات سیاست های اصلی ما است. در سال گذشته قرارداد الجزایر را طراحی کردیم و قرارداد خوبی است. در آذربایجان کار مشترکی را با ایران خودرو هماهنگ کردیم. همچنين با ساحل عاج در حال مذاکره هستیم و در ادامه فعاليت هاي خارجي خود اولین محصولات سایپا به لبنان صادر شده است.

وي افزود: در قراردادهای جدید نيز پیش بینی کرده ایم ۳۰ درصد از محصولات تولیدی مشترک سایپا با شرکت های خارجی، صادر شود. بر این اساس، در همین سال اول در قرارداد حتما صادرات توسط سیتروئن انجام شود و اين مجموعه مکلف است ۳۰ درصد از محصول تولیدی سایپا کاشان را به شبکه خود عرضه کند.

جمالی درباره صادرات به عراق نيز تصریح کرد: صادرات به عراق همچنان ادامه دارد و ما در روش های مختلف صادرات می کنیم و در همین ماه گذشته بیش از هزار خودرو به عراق صادر کردیم.

مدیرعامل سایپا عنوان کرد: ما در حال مذاکره با صندوق ضمانت صادرات و بانك توسعه صادرات هستیم و بانک توسعه صادرات اين وعده را داده که ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای ما در نظر بگیرد.

در خاتمه، جمالی متذکر شد: برنامه داریم سایپا لیدر صادرات قطعه سازی شود و در این فضا اگر برویم، کار خوبی است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
فریبا
United States
سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴
شیر هی/
احمد
United States
سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸
دی چیویو؟ایمه هیچ ارامان نمن اقای جمالی دی بن برنامه یل ته نات؟ دی بسه شهردار .... هر یسه /
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳
خودتونو چند ساله کشتین که پول وارد کشور کنین ولی هنوز نتونستین. از شرکت نورد الومینبوم یاد بگیرین. 50دصد شرکتو یه خارجی خریده پولشم پارسال پرداخت کرده.
شماها فقط یلدین سهامتونو با قیمت بالا به سهامدار خرد داخلی بندازین و بعد طی 4-5 ماه قیمتشو نصف کنین.
آستیا
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸
ما نفهمیدیم بالاخره این قرارداد با سیتروئن نهایی شد یا نشد؟ یا نیمه نهایی شد یا تقریبا نهایی شد یا تقریبا نهایی خواهد شد؟ !! چرا اعتماد سهامداران و اعتبار خودتان را با اینگونه خبرهای ضد و نقیض در بازار سرمایه از بین میبرید؟ اگر نمیتوانید از طریق بانکی پول را از سیتروئن دریافت کنید چون هنوز سوئیفت برقرار نیست صراحتا به سهامداران بگویید که تکلیف خودشان را بدانند! گویا همه سیاستهای اقتصادی ما و برنامه زندگی ما گره خورده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا!!
جوان
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
انوقت ايشان بفرمايند چرا قيمت هر سهم اين شركت از يك بسته آدامس خروس نشان هم ارزونتره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷
روند بازار سهام سایپا گویای همه چیز می باشد.نیاز به به به و چه چه مدیرعاملش نیست.هیچ خبری در سایپا نیست
سعید
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱
این همه خبر خوب برای سایپا هست ولی امان از دست شاپور
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۳
موارد عنوان شده قابل تقدیر است ولی انچه یک شرکت رااحیا مینماید توان مدیریت خلاقیت ونو اوری نیروی مهندسان واعتقادوایمان کارگران به مجموعه .صرفه جویی و.........چون همانطوریکه مطلع هستید سال های سال ارتباطات با شریک خارجی وجود داشته است امید است درعمل نیز ناطر وشاهد تغییرات وتحولات منطبق با صحبت های ایشان در اینده ای نچندان دورباشیم
كلاه قرمزي
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۵
اين شركت كه اين همه گردوخاك به پا كرده چرا هر روز منفي ميشود؟!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷
حلقه مفقوده درموفقیت وپیشرفت خودروسازان ایران مدیریت کارامد وقوی میباشد این مورد در سایر صنایع نیز مشهود است امید است با پشتکار ودرایت موفقیت درگروه سایپاعینیت پیداکند.
كلاه قرمزي
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۸
ما بايد واقعيت را قبول كنيم كه در كشور مدير واقعي در صنعت نداريم يا اگر هم تعداد قليلي داشته باشيم چونكه در باند و جناح خاصي نمي باشند خانه نشين شده اند چرا سايپا و يا ايران خودرو با اين همه كمك و رانت دولتي و وام هاي كلان جور وا جور وپيش فروش هاي گوناگون هميشه كارشان لنگ است فقط و فقط بخاطر سو مديريت ميباشد.همانگونه كه همه مردم دنيا ملت ژاپن را به سخت كوشي ، دقت و دبسپلين و مديريت واقعي ميشناسند در مقطعي كارخانه نيسان با مشكلات مواجهه گرديد ولي انها تعصب را كنار گذاشتند و يك مدير لبناني تبار را استخدام كردند و او كارخانه را به معني واقعي كلمه نجات داد.مشكل كارخانه هاي ما بالاخص اين دو خودرو ساز سو مديريت است و تنها علاج كار يك مدير قوي خارجي ميباشد. همانگونه كه ما تيم ملي فوتبالمان با مربي خارجي وزنه اي شده و يا تيم پرسپوليس كه با برانكو روزهاي خوبي را سپري ميكند. درد كارخانه هاي ما سومديريت است . ما با مديران باندي وجناحي خودروساز نمي شويم همانگونه كه تا حالا نشده ايم .مدير از كره جنوبي بياوريد با اختيار تام وپنج سال بعد نتيجه انرا ببينيد .
از طرف يك دلسوز صنعت.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
پیشنهاد بسیارخوبی است مورد عنوان شده(استخدام مدیرخارجی برای خوذروسازان) در شرکت جنرال موتورزنیزازنفرات شرکت تویوتا استفاده نمودند ونتیجه مثبت وفوقالعاده بود . وشرکت بحران زده جنرال موتورز را از ورشگسیگی نجات داد.