بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱
شرکت کارگزاری نهایت نگر گزارش می دهد:

رشد سودآوری "فرآور" در پی تحولات جهانی

شرکت فرآوری مواد معدنی 358میلیارد ريال دارایی جاری و 281میلیارد ريال بدهی جاری دارد. موجودی مواد 47درصد از دارایی های جاری را تشکیل داده همچنین 65درصد از بدهی های جاری شرکت را حساب های پرداختنی تشکیل داده است.
کد خبر : ۱۶۷۷۷۰
معرفی:

شرکت فرآوری مواد معدنی ایران در تاریخ سی مهرماه سال1370تاسیس و در مجمع عمومی فوق العاده مورخ اول دی ماه سال1379به سهامی عام تبدیل شد و همچنین در تاریخ دوم بهمن ماه سال1381در گروه ساخت فلزات اساسی به عضویت سازمان بورس اوراق بهادار تهران در آمد.

آخرین ترکیب سهامداران این شرکت با نماد "فرآور" به شکل زیر است :

رشد سودآوری

صورت های مالی اساسی:

براساس گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، شرکت فرآوری مواد معدنی با سرمایه اسمی 120میلیارد ريال در بازار اول بورس حضور دارد. این شرکت در تابلو فرعی بازار اول است و طبق قوانین باید 500میلیارد ريال سرمایه اسمی داشته باشد بنابراین "فرآور" ملزم به افزایش سرمایه تا مبلغ مورد اشاره است با این حال به دلیل عدم وجود سود انباشته و همچنین عدم وجود توجیه اقتصادی جهت انجام افزایش سرمایه از آورده نقدی، شرکت اقدامی در این راستا انجام نداده است. سال مالی این شرکت منتهی به اسفند ماه است.

الف) ترازنامه: شرکت فرآوری مواد معدنی 358میلیارد ريال دارایی جاری و 281میلیارد ريال بدهی جاری دارد. موجودی مواد 47درصد از دارایی های جاری را تشکیل داده همچنین 65درصد از بدهی های جاری شرکت را حساب های پرداختنی تشکیل داده است.

رشد سودآوری

حساب های دریافتنی شرکت عمدتا از بازرگانی توسعه صنعت روی بوده که وصول گردیده و بخش دیگر مربوط به مالیات ارزش افزوده است. موجودی مواد شرکت نیز در مقایسه با بهای تمام شده به میزان 561 میلیارد ريال (بودجه سال 95) منطقی به نظر می رسد و بخش اعظم آنرا مواد اولیه تشکیل داده است.

حساب های پرداختنی شرکت عمدتا، بدهی فرآور به شرکت توسعه معادن روی است همچنین شرکت هایی همچون اسیدسازان زنجان و زنگان به عنوان عضو گروه، سایر بستانکاران را تشکیل داده اند و این بدهی بابت مواد اولیه خریدار شده است. در مجموع ترازنامه شرکت به نحو شفافی وضعیت شرکت را گزارش کرده است.

ب) صورت جریان وجوه نقد: در سه ماه نخست سال جاری 13میلیارد ورود وجه نقد عملیاتی ثبت گردیده در حالی که سود عملیاتی شرکت نیز 8میلیارد ريال است و این رقم نسبت به دوره مشابه سال گذشته 291درصد رشد داشته است. شرکت هیچگونه تامین مالی یا بازپرداختی انجام نداده است. در مجموع شرایط به نحوی نیست که فرآور به دلیل نیاز به سرمایه در گردش یا طرح توسعه اقدام به استقراض کند همچنین سرمایه گذاری های شرکت نیز به نحوی نیست که شرکت از محل آنها سود با اهمیتی دریافت کند.

ج) صورت سود و زیان: فرآور در سال 93 و 94 به ترتیب 311ريال سود و 239ريال زیان برای هر سهم خود کسب کرده است. این شرکت برای سال جاری پیشبینی زیان 19ريالی دارد اما در سه ماه نخست به 52ريال سود برای هر سهم رسیده است. لازم به ذکر است که در گزارش های قبلی رقم پیشبینی شده برای زیان بسیار بیشتر بوده و در دو مرحله شرکت زیان پیش بینی شده خود را کاهش داده است.

فرآور برای سال جاری در نظر دارد تا 9هزار تن محصول به فروش برساند که 34درصد بیشتر از سال قبل است همچنین در سه ماهه اول 19درصد از تولید و فروش مقداری محقق شده است. نرخ های فروش شرکت در داخل و خارج بر اساس نرخ جهانی تعیین می گردد و مبنای تبدیل آن، ارز بازار آزاد است.

رشد سودآوری

در جدول فوق مقدار فروش بر اساس مقدار تولید سه ماه نخست بعلاوه موجودی اول دوره اصلاح شده همچنین نرخ فروش بر اساس میانگین شمش 2200دلاری و برابری دلار 35000ريالی تعدیل شده است.

در بخش مواد اولیه، اسیدسولفوریک مصرفی با عیار خاک مورد استفاده رابطه معکوس دارد و قیمت پودر روی و خاک خریداری شده ضریبی از نرخ شمش روی است که همه این موارد در محاسبات تحلیلی لحاظ شده است.

رشد سودآوری

بخش دستمزد در سرفصل های مختلف با 14درصد افزایش و سایر هزینه ها با افزایش 10درصد نسبت به سال 94 فرض شده اند. همچنین هزینه های متغیر در کلیه فصول مورد تحلیل بر اساس ضریبی از مقدار فروش تعدیل شده است. هزینه مالی نیز بر اساس مانده تسهیلات در ترازنامه و نرخ متوسط 18درصد برای یکسال تعدیل شده است.

نتیجه تعدیلات مورد اشاره به شرح صورت سود و زیان زیر گزارش شده است:

رشد سودآوری

با توجه به تغییرات گسترده در نرخ جهانی و همچنین ظرفیت اسمی 18هزار تنی شمش در این شرکت، جدول تحلیل حساسیت جهت استفاده های آتی به شرح زیر است:

رشد سودآوری

در واقع فرآور در صورتی که بتواند خاک به میزان کافی تامین کند و ظرفیت تولید و فروش را به ظرفیت اسمی نزدیک کند، می تواند قیمت های فعلی خود را توجیه کند اما در غیر این صورت شرکت پتانسیل کافی جهت توجیه p.e فعلی خود نخواهد داشت با این حال در یک نگاه چند ساله با فرض استفاده و خرید خاک از معدن مهدی آباد می توان به این شرکت امیدوار شد هرچند تا رسیدن به آن روز حدود 5 سال زمان لازم است. در صورتی که نرخ جهانی روی روند افزایشی خود را دنبال کند و از 2500 دلار عبور کند، فرآور به دلیل اهرمی بودن و سرمایه اسمی 120میلیون سهمی، بسیار تحت تاثیر قرار میگیرد و سود آن به شدت رشد می کند بنابراین تحولات آتی می تواند شرایط غیر قابل پیش بینی ایجاد کند.

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/analysis/latest

تحلیلگر: ولید هلالات

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
اینوستینگ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶
بر اساس گزارش 3 ماهه با میانگین روی 1900 دلاری و دلار 3450 تومانی، فرآور 52 ریال سود ساخته که به عبارتی میشه 12 ماهه حدود 20 تومان. همین یک نکته محاسبات فوق را مخدوش میکنه. تحلیل بالا کارشناسی نیست و به نظر میرسه با هدف دیگری تهیه شده است. با قیمت امروز روی جهانی و ارزش دلار به ریال، سود فرآور بیش از 100 تومان برای امسال خواهد بود. پتانسیل افزایش سرمایه، افزایش تولید و رشد قیمت جهانی هم بماند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
الان قیمتش حوالی 400تا 500هست ارزش خرید نداره