بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱
شرکت کارگزاری نهایت نگر گزارش می دهد:

کاهش مجدد نرخ اوره/ پیش بینی ها برای افزایش قیمت

ظرفیت اسمی سالیانه شرکت 660,000 تن اوره می باشد که معادل 15 درصد کل ظرفیت تولید این محصول در کشور است. نیاز داخل به اوره حدود ۲ میلیون تن در سال است و مازاد تولید نیز به خارج از کشور صادر می شود .
کد خبر : ۱۶۸۴۹۸
*معرفی شرکت

شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه(سهامی عام) بصورت شرکت سهامی عام تأسیس و در فروردین ماه 1375 در اداره ثبت شرکت های استان کرمانشاه به ثبت رسید. این شرکت در دی ماه 1386 بصورت آزمایشی مورد بهره برداری قرار گرفت و در سال 1390 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد.

این شرکت در صنعت تولید اوره و آمونیاک فعالیت می نماید. اوره پر مصرف ترین محصول نیتروژن دار است به گونه ای که در فرایند تولید آن، بیش از نیمی از آمونیاک تولید شده به مصرف می رسد. اوره جامد به خاطر اینکه محتوی مقادیر زیادی نیتروژن است به عنوان کود کشاورزی شهرت فراوانی دارد. حمل و انبار و استفاده آسان اوره در کنار قابلیت ترکیب آن با دیگر کودهای جامد، آن را به پرکاربردترین نوع کود در جهان تبدیل کرده است

بنابر گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، ظرفیت اسمی سالیانه شرکت 660,000 تن اوره می باشد که معادل 15 درصد کل ظرفیت تولید این محصول در کشور است. نیاز داخل به اوره حدود ۲ میلیون تن در سال است که با همکاری وزارت جهاد و کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار می گیرد و مازاد تولید نیز به خارج از کشور صادر می شود .

کشورهای چین، هند و برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی به دلیل رشد تولید محصولات کشاورزی نیازشان به اوره در حال افزایش است و مجتمع های پتروشیمی تولید کننده اوره و آمونیاک کشورمان به دلیل کیفیت و قیمت مناسب با افزایش تقاضا های خارجی برای خرید مواجه هستند. امکان سوآپ میان مجتمع های تولید کننده اوره و امونیاک کشور وجود دارد. ظرفیت کنونی تولید اوره و آمونیاک کشور حدود ۴ میلیون و چهارصد هزار تن است که با تولیدی شدن فاز سوم مجتمع پتروشیمی شیراز این ظرفیت درحدود یک میلیون تن افزایش می یابد. با تامین کامل نیاز ۲ میلیون تنی داخل به اوره و آمونیاک، مازاد این محصولات تولیدی صادر می شود بنابراین می توان گفت امسال افزون بر تولیدی شدن فاز سوم پتروشیمی شیراز، طرح توسعه پتروشیمی پردیس نیز با حدود یک میلیون تن ظرفیت وارد مدار تولید خواهد شد و انتظار داریم تا پایان سال ۱۳۹۵ تولید اوره و آمونیاک کشور به بیش از ۶٫۵ میلیون تن برسد.

*سهامداران

کاهش مجدد نرخ اوره/ پیش بینی ها برای افزایش قیمت

*ترکیب مواد اولیه و محصولات شرکت

کاهش مجدد نرخ اوره/ پیش بینی ها برای افزایش قیمت

ترکیب مواد اولیه فوق بر اساس مبلغ می باشد ، ترکیب گازها به لحاظ مقداری مطابق استاندارد برای گاز خوراک 57% و برای مصرف سوخت 43% می باشد.

*تامین مواد اولیه

بدیهی است که خرید گاز به صورت داخلی و با نرخ های مشخص و اعلامی صورت می پذیرد. نرخ خرید گاز خوراک بر اساس فرمول اعلامی بر اساس دلار(تسعیر با ارز مبادله ای) و نرخ خرید سوخت مصرفی بر اساس ریال مشخص گردیده است.

*بازار فروش محصولات

شرکت پس از تامین نیاز داخل ، می تواند مازاد را صادر نماید.

کاهش مجدد نرخ اوره/ پیش بینی ها برای افزایش قیمت

نمودار مقایسه ای سود آوری شرکت

کاهش مجدد نرخ اوره/ پیش بینی ها برای افزایش قیمت

دلیل افزایش سوداوری شرکت در سال 91، افزایش چشم گیر نرخ ارز بوده است به طوریکه برای کرمانشاه نرخ دلار در سال 91 معادل 20000 ریال بوده است. این موضوع در حالیست که نرخ جهانی اوره نیز در سال 91 ، حدود 430 دلار بوده است. از سال 91 نرخ جهانی اوره روندی کاهشی و نرخ ارز روندی افزایشی داشته و همین موضوع باعث تغییر در سوداوری شرکت بوده است.

کاهش مجدد نرخ اوره/ پیش بینی ها برای افزایش قیمت

نسبتهای مالی

کاهش مجدد نرخ اوره/ پیش بینی ها برای افزایش قیمت


*طرح توسعه

شرکت در حال سرمایه گذاری در فاز 2 مجتمع خود می باشد، تولیدات فاز دوم مجتمع پتروشیمی کرمانشاه روزانه دو هزار تن اوره و 1200 تن آمونیاک می باشد . بنابراین با بهره برداری از این فاز تولیدات شرکت 2 برابر خواهد شد. نیمی از فروش محصولات به صورت صادرات به کشور های عراق (به طور زمینی) و هند و برزیل (به صورت دریایی) می باشد.

شروع این طرح در سال 92 و زمانبندی اجرای طرح 4 ساله بوده که با توجه به کمبود نقدینگی و طبق اخرین اخبار بهره برداری از این پروژه برای سال 98 می باشد.

*پیش بینی سود سال 1395

کاهش مجدد نرخ اوره/ پیش بینی ها برای افزایش قیمت

*با توجه به اینکه امسال مشکل تامین خوراک(گاز) همانند سال های گذشته نمی باشد به نظر می رسد شرکت از بابت تولید با تمام ظرفیت خود مشکلی نداشته باشد. در تحلیل فوق مقدار تولید و فروش محصول معادل 107% ظرفیت اسمی خود و مطابق بودجه شرکت لحاظ شده است.

*بالای 95% از تولیدات آمونیاک صرف تولید اوره می گردد و هر تن اوره از حدود 1.75 تن آمونیاک تولید می گردد.

کاهش مجدد نرخ اوره/ پیش بینی ها برای افزایش قیمت

*در تحلیل فوق نرخ اوره صادارتی برای باقی مانده سال 190 دلار ( هر دلار 35000 ریال ) . این درحالیست که ترخ اوره صادراتی برای سال گذشته 280 دلار بوده است.

*همچنین نسبت فروش اوره صادراتی 65% ، فروش اوره داخلی 35% ( 80% به سازمان خدمات حمایتی کشاورزی و 20% در بورس کالا)

*سایر مفروضات

  • نرخ گاز خوراک معادل 8 سنت به ازای هر متر مکعب (31000 ریال به ازای هر دلار)
  • نرخ گاز مصرفی 1,465 ریال به ازای هر متر مکعب
  • بخشی از تسهیلات و وجه نقد شرکت صرف تکمیل فاز دوم

پیش بینی سود


کاهش مجدد نرخ اوره/ پیش بینی ها برای افزایش قیمت

*نتیجه گیری

با توجه به مفروضات کارشناسی که درآن نرخ اوره صادراتی معادل 190 دلار برای 9 ماه باقی مانده سال در نظر گرفته شده است ،سود هر سهم برای سال 95 معادل 480 ریال پیش بینی میگردد.

*ملاحظات

1. با توجه به اینکه تحلیل ها نشان می دهند که قیمت اوره جهانی در محدود کف قیمتی خود قراردارد و از طرف دیگر، اخباری مبنی بر تک نرخی شدن ارز به گوش می رسد می توان حساسیت سود هر سهم را بر مبنای نرخ اوره جهانی(دلار) و ارز مبادله ای که بر قسمت بهای تمام شد تاثیر گذار می باشد نشان داد.

کاهش مجدد نرخ اوره/ پیش بینی ها برای افزایش قیمت

2. لازم به توضیح است که معافیت 100% مالیاتی شرکت از سال 87 لغایت 26 مهر ماه 97 می باشد.

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/analysis/latest

تحلیلگر : مریم نصر

اشتراک گذاری :
ارسال نظر