بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ دی ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۹
اين شاخص به نوعي نشانگر وضعيت كلي اقتصاد دنيا مي باشد و به نظر مي رسد اگر شرايط اقتصادي دنيا در سال آينده تغيير ننمايد . شركتهاي كشتيراني و تايد واتر نيز با افت شديد درآمد رو به رو خواهند شد .
کد خبر : ۱۶۸۸۷

با آغاز بحران مالي در دنيا و كاهش تقاضا محصولات مختلف شاهد كاهش قيمت جهاني فلزات و ساير اقلام هستيم از سوي ديگر كاهش حجم فعاليت هاي اقتصادي و تجاري موجب كاهش شديد حجم مبادلات گشته است كه اين موضوع نيز در نهايت منجر به افت شاخص هاي معتبر حمل و نقل مانند شاخص حمل و نقل دريايي بالتيك شده است .

به گزارش بورس نيوز ؛ در كشور ما نيز شركت هاي كشتيراني جمهوري اسلامي و تايد واتر از جمله شركتهايي هستند كه در زمينه حمل و نقل دريايي و كانتينري و همچنين خدمات بندري مشغول به فعاليت مي باشند سهام اين دو شركت بخصوص كشتي راني جمهوري اسلامي كه در ابتداي سال جاري د ر بورس پذيرفته شده بود و مورد توجه نيز قرار گرفته بود روند نزولي به خود گرفت.

خزلي خرازي دبير كل كانون كارگزاران و كارشناس بازار سرمايه با اشاره به مطالب فوق در خصوص وضعيت اين دو شركت به خبر نگار بورس نيوز گفت : به طور حتم كاهش مبادلات تجاري موجب افت درآمد شركت كشتيراني و به تبع آن شركت تايد واتر خواهد شد از سوي ديگر اين شاخص به نوعي نشانگر وضعيت كلي اقتصاد دنيا مي باشد و به نظر مي رسد اگر شرايط اقتصادي دنيا در سال آينده تغيير ننمايد . شركتهاي كشتيراني و تايد واتر نيز با افت شديد درآمد رو به رو خواهند شد .

قاسم نژاد يكي ديگر از كارشناسان بازار سرمايه نيز در اين خصوص به خبر نگار بورس نيوز گفت :

شاخص بالتيك بطور مستقيم بر عملكرد شركت كشتيراني جمهوري اسلامي تأثير گذار است زيرا عمده فعاليت اين شركت در زمينه حمل و نقل فله اي است و ما شدت تأثير افت اين شخص بر عملكرد تايدواتر كمتر مي باشد يا به نوعي تأثير غير مستقيم خواهد داشت زيرا شركت تايد واتر در زمينه حمل و نقل كانتينري مشغول به فعاليت است.

قاسم نژاد تصريح كرد : كاهش حجم عمليات مبادلات تجاري موجب كاهش درآمدهاي اين دو شركت خواهد شد وي در بخش ديگري در گفتگوي خود با خبرنگار بورس نيوز مشكل اصلي تايدواتر را در حال حاضر افزايش هزينه هاي بهاي تمام شده ارايه خدمات دانست و افزود : سازمان بنادر كشتيراني با افزايش نرخ تعرفه و اجاره بهاي انبارهاي خود موجب تحميل هزينه به اين شركت شده است وي چشم انداز اين شركت را منوط به حل بحران مالي در دنيا دانست .

در پايان لازم به ذكر است حجم فعاليت شركت تايد واتر از سال 1384 سال 1386 افزايشي بوده است اين در حالي است كه حجم عمليات اين شركت در سال جاري با افت قابل ملاحظه اي رو به رو مي باشد . حجم عمليات اين شركت در جدول زير نمايان مي باشد . همچنين بازدهي سهام اين شركت در 3 ماه گذشته منفي گزارش شده است .
 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر