بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸
در بررسی های بورس نیوز مشخص شد:

ابلاغیه ای مبهم که دردی از سهامداران دوا نکرد

بر اساس این ابلاغیه، صندوق های در اوراق بهادار با درآمد ثابت مجاز به حداکثر 15 درصد ارزش کل دارایی های صندوق سرمایه گذاری در سهام، حق تقدم سهام گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده در بورس می باشند و سقف سپرده بانکی هر دوی این صندوق ها نیز از 70 به 60 درصد کاهش یافته است.
کد خبر : ۱۶۸۹۲۸
نویسنده :
یارمحمدی

در روزهای پایانی شهریور بود که اداره امور نهادهای مالی، اصلاحات نصاب سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری "تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت"، "در اوراق بهادار با درآمد ثابت" و همچنین حداقل شرایط بررسی درخواست تمدید فعالیت و افزایش سقف صدور واحدهای سرمایه گذاری در صندوق های مذور را به گونه ای اعلام کرد که ابهامات زیادی را برای فعالان بازار سرمایه ایجاد کرد.

به گزارش بورس نیوز، بر اساس این ابلاغیه، صندوق های در اوراق بهادار با درآمد ثابت مجاز به حداکثر 15 درصد ارزش کل دارایی های صندوق سرمایه گذاری در سهام، حق تقدم سهام گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده در بورس می باشند و سقف سپرده بانکی هر دوی این صندوق ها نیز از 70 به 60 درصد کاهش یافته است.

این موضوع در حالی به کلیه مدیران صندوق های سرمایه گذاری از طرف مدیریت نظارت بر نهادهی مالی اعلام شد که بسیاری از سرمایه گذاران و فعالان بازار سرمایه را با ابهامات زیادی همراه کرد.

بر اساس این گزارش در گذشته صندوق های تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت 90 درصد در اوراق با درآمد ثابت و 10 درصد در بازار سهام اقدام به سرمایه گذاری می کردند و اکنون سقف سرمایه گذاری در سهام، حق تقدم سهام و اوراق سپرده کالایی از 10 به 15 درصد افزایش یافته است. اما طبق گفته مسئولین و متولیان هیچ الزامی برای چگونگی این سرمایه گذاری ها و وزن آن تا سقف تعیین شده بر مدیران صندوق های مذکور نمی باشد. این امر در حالی است که زمانی که سقف سرمایه گذاری در سهام این صندوق ها 10 درصد بود تنها در سهام و حق تقدم سهام سرمایه گذاری انجام می گرفت، اما اکنون با وجود افزایش 5 درصدی این سقف، اوراق سپرده کالایی نیز به سهام و حق تقدم سهام افزوده شده و با توجه به جنس این اوراق به نظر می رسد این افزایش تنها برای سرمایه گذاری در اوراق سپرده کالایی صرف شود و در عمل تغییری در سرمایه گذاری در بازار سهام ایجاد نشود و از این محل نقدینگی به بازار بورس تزریق نگردد.

یکی دیگر ازمواردی که در متن این ابلاغیه به آن اشاره شده، کاهش سقف سرمایه گذاری در سپرده بانکی از 70 به 60 درصد می باشد که به این ترتیب صندوق هایی که در حال حاضر تا 30 درصد مازاد از حداکثر در بانک ها سپرده گذاری کرده اند، ملزم به کاهش آن تا سقف 60 درصد شوند و بنابراین تا سقف 75 درصد ارزش کل دارایی های این صندوق ها تعیین تکلیف شده است و ابهام دیگر مربوط به 25 درصد باقی مانده می باشد که مشخص نشده در اوراق مشارکت و صکوک سرمایه گذاری یا به صورت نقد نگهداری شوند.

با توجه به اینکه اغلب نگهداری دارایی های صندوق های با درآمد ثابت به صورت نقد به دلیل مقدار سودی که تضمین و پیش بینی کرده اند و به ضرر آنها بوده، احتمال سرمایه گذاری در اوراق مشارکت و صکوک را که اوراقی با درآمد ثابت هستند را افزایش می دهد.

برخی مسئولین افزایش سقف سرمایه گذاری در بازار سهام و کاهش بیش از این سپرده گذاری در بانک ها را به دلیل افزایش ریسک سرمایه گذاری افراد در صندوق های با درآمد ثابت را منطقی نمی دانند، از طرفی در یکی از بندهای این ابلاغیه الزام رعایت سقف 85 درصدی سپرده گذاری در بانک ها جهت تمدید فعالیت و یا افزایش سقف صدور واحدهای سرمایه گذاری اشاره شده که با توجه به سقف 60 درصدی ذهن فعالان بازار سرمایه و سرمایه گذاران با ابهام همراه کرده که در نهایت رعایت کدام یک از این دو سقف الزام دارد؟ و این اختلاف به چه دلیل می باشد؟

با وجود اینکه تماس های بسیاری با اداره امور نهادهای مالی صورت گرفت مسئولین این سازمان پاسخگوی خبرنگار بورس نیوز نبودند و پیگیری های ما بی نتیجه ماند. بر این اساس از متولیان درخواست داریم تا ابهامات مطرح شده در خصوص این ابلاغیه که تصور می شد تأثیر قابل توجهی بر بازار سهام داشته باشد اما بی تأثیر بود، را شفاف سازی کنند و تنها به ارائه و اعلام متن ابلاغیه بسنده نکنند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر