بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ دی ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۳
کد خبر : ۱۶۹۶۰
 به گزارش بورس نیوز ، بهرام غيايي، مشاور بين الملي بازار سرمايه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس با اشاره به چالشهاي پيش روي بازار سرمايه كشورمان تاكيد كرد: عليرغم دستور و تاكيد مقامهاي عالي رتبه براي تسريع مديران و مجريان در امر خصوصي سازي، همچنان شاهد كند بودن حركت واگذاري سهام شركتها هستيم.

وي با اشاره به اينكه حدود 20هزار شركت در ايران فعاليت دارند، اما تنها تعداد كمتر از 500 شركت در بورس كشور ما پذيرفته شده اند، تصريح كرد: قوانين سخت و دست و پا گير براي پذيرش شركت هاي جديد و مشوقهاي بسيار معدودي چون معافيت هاي مالياتي شركتهاي فعال در بورس پيامدهاي سوئي براي بازار خواهد داشت.

غيايي اعتماد سرمايه گذاران را شرط و عامل موفقيت هر بازار سرمايه عنوان و خاطرنشان كرد: حفظ حقوق و منافع سرمايه گذاران خرد باعث ايجاد اعتماد مي شود كه متاسفانه هيچ گاه در بازار سرمايه ايران به اين امر مهم توجه نشده است. سرمايه گذار عمده و سوداگران اقتصادي همواره از فرصتهاي استثنايي بازار استفاده و سودهاي سرشار از اين بازار بي قاعده و ناظر برخودار شده اند.

مشاور بين المللي بازار سرمايه با يادآوري اينكه مسئوليت اصلي بازار و سازمان بورس نظارت دقيق بر گردش عمليات شركت هاي پذيرفته دربورس است ، گفت : يكي از عوامل اصلي كسب موفقيت در بازار سرمايه ، استفاده از خدمات حسابرسان خبره و حرفه اي است.اين در حالي است كه متاسفانه انتخاب و استفاده از نيروهاي متخصص ، عموما توسط كميته هايي صورت مي گيرد كه مهارت لازم را دراختيار ندارند. از سوي ديگر عموم افراد مورد پذيرش نيز ، شرايط لازم حرفه اي را ندارند.

به گفته عضو حسابداران خبره انگلستان و امريكا يكي از مسئوليت هاي بازار سرمايه هر كشوري تبديل سرمايه غيرمولد به مولد از طريق ارائه مجوزهاي ورود شركتهاي جديد بورس و تسهيل در ورود سرمايه آزاد در جهت عمليات اقصادي است درحالي كه در ايران ابزار اين امر صورت نمي پذيرد.

غيايي افزود: نگاهي به گردش مالي شركت ها در بورس حاكي از آن است كه تعداد بسيار معدود و محدودي از شركت ها چرخش مالي بازار را برعهده دارند.نماد ساير شركت ها نيز يا بسته بوده يا قابليت معامله را ندارد.اين در حالي است كه اكنون حجم نقدينگي بسيار قابل ملاحظه بوده و سرمايه گذاران تنها در جستجوي بازاري ايمن براي سرمايه گذاري هستند.

وي تاكيد كرد: چهار دهه از آغاز فعاليت بورس در كشور ما مي گذرد اما بازار سرمايه كشور توان رقابت با بازار ساير كشورها را هم ندارد .

مشاور بين المللي بر پايان عمر بازار سرمايه در دنيا صحه گذارد و تاكيد كرد: عمر بازار سرمايه به پايان رسيده است . اين پديده بزرگ اقتصادي كه بعد از جنگ جهاني اول معرفي شد و اوج گسترش آن بعد از جنگ دوم بود، امروز كاربرد اقتصادي سابق را ندارد.
 
دليل عمده آن بي اعتمادي سرمايه گذاران در سطح جهاني، ورود رانت خواران عمده و سوداگران بين المللي و حاكميت آنها بر اين بازارها و دهها دليل ديگر است كه باعث شده تا گردش فعاليت اين بازارها در سطح بين المللي رو به وزال و نابودي رود. خبرگان بازار و اقتصاددانان بايد چاره اي براي ابزار هاي جديد بيانديشند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر