بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
کد خبر : ۱۶۹۷۳۱

خبرگزاری فارس: بانک تجارت تقسیم 10 درصدی سود را به مجمع پیشنهاد می‌دهد/ تعدیل منفی 32 درصدی عایدی در پایان دوره مالی 94

مجمع عادی سالیانه بانک تجارت دوشنبه هفته جاری در حالی با تاخیر 60 روزه برگزار می‌شود که هیات مدیره این بانک پیشنهاد تقسیم سود 13 ریالی را به مجمع سال مالی 94 خواهد برد، در حالی که سود واقعی محقق شده هر سهم 132 ریال است.

به گزارش خبرنگار بورسخبرگزاری فارس؛ مجمع عادی سالیانه بانک تجارت به منظور تصویب صورت‌های مالی و تقسیم سود نقدی دوره مالی 94 روز دوشنبه هفته جاری در حالی برگزار می‌شود که بنابه گزارش عملکرد هیات مدیره این بانک در بالاترین رقم تقسیم سود نقدی 13 ریالی به ازای هر سهم به مجمع سهامداران پیشنهاد خواهد شد.

این عدد نسبت به سود 132 ریالی واقعی بانک تجارت در پایان عملکرد سال مالی منتهی به اسفند ماه 1394 در مجموع از 10 درصد فراتر نمی‌رود. به عبارت بهتر بانک تجارت با توجه به وضعیت حاکم بر نقدینگی بانک حداقل سود قابل تقسیم در قانون تجارت را به مجمع پیشنهاد خواهد داد.

بر اساس این گزارش، بانک تجارت در نخستین پیش بینی خود به بازار سهام از برآورد عایدی 194 ریالی به ازای هر سهم در بودجه سال مالی94 خبر داده بود، اما در ادامه رقم آخرین پیش بینی سود هر سهم پس از کسر مالیات این بانک برای دوره مالی مذکور را 158 ریال اعلام و در نهایت 132 ریال سود واقعی به ازای هر سهم را در پایان این دوره مالی محقق کرده که نسبت به نخستین پیش بینی از تعدیل منفی 32 درصدی حکایت دارد.

هیات مدیره بانک تجارت در گزارش خود به مجمع آورده است که « پس از استقبال بانک ها از کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی از 20 درصد به 18 درصد برای سپرده‌های یک ساله و کاهش نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت کمتر از سه ماه به 10 درصد، شورای پول و اعتبار نیز کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی را به تصویب رساند.

براین اساس حداکثر نرخ سود تسهیلات عقود غیر مشارکتی از 21 درصد به 20 درصد و سقف نرخ سود تسهیلات مورد انتظار عقود مشارکتی نیز از 24 درصد به 22 درصد کاهش یافت.

با این حال طی سال 1394 نیز همانند سال های گذشته شبکه بانکی کشور با مشکلات ساختاری مواجه بود که می توان به حجم قابل توجهی از مطالبات غیر جاری در پورتفوی بانک‌ها، بالا بودن مطالبات از بخش دولتی و نبود چشم اندازی مشخص برای بازپرداخت آنها و همچنین انسداد منابع بانکی مصرف شده در بخش املاک و مستغلات اشاره کرد که در نهایت موجب بروز پدیده اعتباری در شبکه بانکی شد.»

بانک تجارت در دوره مالی 94 مبلغ 11 هزار و 727 میلیارد و 367 میلیون و 700 هزار تومان تحت عنوان سود پرداختی به سپرده گذاران پرداخت کرد که 83 درصد درامدهای مشاع بانک را برای تسویه این بخش کاسته است.

جمع درآمدهای بانک تجارت در دوره مالی 94 در حالی به بیش از 4 هزار و 602 میلیارد تومان رسیده که هزینه‌های آن بیش از 3 هزار و 764 میلیارد تومان اعلام شده است.

همچنین کفایت سرمایه بانک تجارت در سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه پارسال 7.5 درصد اعلام شده و این در حالی است که این نسبت در سال مالی قبل از آن 6.3 درصد بوده است.

این نسبت همچنان کمتر از حد تعیین شده بر اساس استاندارد بال مبنی بر دست یابی به کفایت سرمایه 8 درصدی است. در این زمینه بانک تجارت اعلام کرده که بنا دارد برای بهبود این نسبت افزایش سرمایه‌ای از محل سود انباشته و آورده نقدی سهامداران را ترتیب دهد.

کسری تعهدات اکچوئری موضوع بند 4 گزارش حسابرس و بازرس قانونی در صورت‌های مالی تلفیقی در سال مالی 94 و تعیین تکلیف آن اصلی‌ترین تکلیف مجمع بانک تجارت خواهد بود که از سوی صندوق بازنشستگی و از کار افتادگی کارکنان بانک ها به بانک تجارت تحمیل و تاکنون نتیجه ای نداشته است. تعهداتی که کیفیت محاسبات آن مشخص نبوده و معلوم نیست بر پایه کدام محاسبات واقعی از پیش بینی حقوق آینده افزایش یافته است.

در بند 4 اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی بانک تجارت آمده که « بر اساس مفاد ماده 29 اساسنامه صندوق بازنشستگی و از کار افتادگی کارکنان بانک ها ، کسری منابع صندوق مذکور می بایست توسط بانک های عضو تامین شود.»

بر اساس محاسبات اکچوئری سهم بانک تجارت از کسری منابع صندوق تا پایان سال 1394 به مبلغ 28 هزار و 43 میلیارد ریال (سال مالی قبل به مبلغ 23 هزارو 623 میلیارد ریال) با مفروضات نرخ های تنزیل 24 درصد،افزایش حقوق شاغلان به میزان 17 درصد و افزایش حقوق مستمری بگیران تا 15 درصد اعلام شده است.

حسابرس بانک عنوان کرده که بانک تجارت ضمن اعتراض به محاسبات اکچوئری مبلغ یک هزار و 67 میلیارد ریال کسری حقوق بازنشستگان سال 1394 را از منابع خود به نفع صندوق تامین و مبلغ 2 هزار و 403 میلیارد ریال ذخیره تعهدات بازنشستگی برای سال مالی 94 شناسایی کرده است.

این در حالی است که به ادعای بانک تجارت سهم تعهدات اکچوئری تا مقطع خصوصی سازی در پایان سال 1387 مشخص نیست و تعیین تعدیل‌های ضروری از این بابت برای سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس بانک تجارت میسر نیست.

به گزارش فارس برخی آگاهان معتقدند؛ واگذاری نیروگاه برق تجارت فارس از سوی بانک تجارت و شناسایی سود از این محل برای دوره زمانی 12 ساله نیز یکی از درآمدهای موهومی است که باید مورد توجه مجمع سهامداران قرار گیرد.

در صورت های مالی تلفیقی بانک تجارت سود پایه عملیاتی هر سهم 60 ریال و سود پایه غیر عملیاتی 85 ریال به ازای هر سهم محقق شده که در مجموع به سود پایه 145 ریالی به ازای هر سهم در پایان دوره مالی 94 منتهی شده است.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
عباس شفیعی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۲
واقعا بورس ایران جای تاسف داره متولی سهامدارانه ولی همین بانک تجارت سال قبل نیز 10 ریال سود تقسیم کرد که امسال بتواند سود خوبی پرداخت کند پس چی شد چرا بورس فکری نمیکند لااقل مانده سود سال قبل را بدهد کچایند حقوقهای نجومی بانک تجارت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹
فعلا که ترکش حقوقهای نجومی ، دامن درآمد کارکنان جزء بانکها را گرفته!؟؟