بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹
تحلیل مدیریت توسعه بازار و فروش شرکت سبد گردان هدف از یک اتفاق

مزیت های تک نرخی شدن ارز بر اقتصاد و بازار سرمایه

با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور در سطح کلان درصورتیکه نرخ ارز به درستی یکسان سازی شود، مزیت هایی در دراز مدت در پی خواهد داشت. به طوریکه می توان گفت هر چه محیط اقتصاد کلان در کشور پایدار، با ثبات و کم ریسک تر شود، دسترسی اقتصاد به ارز بیشتر و انتظارات مثبت ادامه خواهد داشت.
کد خبر : ۱۶۹۷۶۱
نویسنده :
جمشیدی

چندی پیش مشاور اقتصادی رئیس جمهور در حالی از تدوین بودجه سال آینده کشور بر مبنای ارز واحد خبر داد که به نظر می رسد این موضوع اجرایی شدن برنامه دولت و بانک مرکزی جهت یکسان سازی نرخ ارز را بیش از پیش تقویت کرده است. بدین ترتیب آنچه که از نظر اهالی بازار سرمایه از اهمیت زیادی برخوردار است، تبعات انجام برنامه مذکور بر وضعیت بازار سرمایه و بررسی این موضوع که تک نرخی شدن ارز بورس و سهامداران را در چه مسیری قرار می دهد.

در همین ارتباط، مدیریت توسعه بازار و فروش شرکت سبدگردان هدف در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور در سطح کلان درصورتیکه نرخ ارز به درستی یکسان سازی شود، مزیت هایی در دراز مدت در پی خواهد داشت. به طوریکه می توان گفت هر چه محیط اقتصاد کلان در کشور پایدار، با ثبات و کم ریسک تر شود، دسترسی اقتصاد به ارز بیشتر و انتظارات مثبت ادامه خواهد داشت.

آرش فرید زاد افزود: نرخ ارز از متغیرهای بسیار موثر در اقتصاد کلان است. از این رو، چند نرخی بودن آن نشان از واقعیت های منفی و بهم ریختگی اقتصادی است. نرخ ارز نشان دهنده قدرت پول ملی یک کشور در برابر سایر ارزها است و به همین علت از رصد تحلیلگران داخلی و خارجی پنهان نخواهد بود. هیچ کشوری نتوانسته در طولانی مدت یک سیستم ارزی چند نرخی را پابرجا نگه دارد، از این رو، در شرایط فعلی با توجه به بهره وری پایین تولید، ادامه وضعیت فعلی ارزی می تواند مزید بر علت کاهش مجدد بهره وری در تولید و مصرف و رانت گردد. هرچند که پایان دادن به نظام ارزی دو نرخی کار چندان آسانی نیست.

ارز واحد به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی و تا حد موثر بازارسرمایه می تواند بر افزایش حجموسرعت گردش معاملات تاثیرمثبت داشته باشد و از طرف دیگر تسهیل کننده ی جریان ورود سرمایه از سوی سرمایه گذاران خارجی است. البته مسلما اجرای این طرحمی‌تواند تا حدی ابعاد و آثار تورمی داشته باشداما به دلایل مختلف از جمله پوشش ریسک نوسان قیمت ارز از طریق راه اندازی بورس ارز موجب تسهیل در فرایند ورود سرمایه های خارجی خواهد شد.

وی به اثرات ناشی از یکسان سازی نرخ ارز بر اقتصاد کشور اشاره کرد و در این خصوص ابراز داشت: افزایش تقاضای محصولات تولیدی در داخل و خارج از کشور، تقویت نرخ ریال و افزایش قدرت پول ملی کشور در کوتاه مدت و بلند مدت، ثبات در سیاست های کلان اقتصادی از جمله این موارد به شمار می رود.

علاوه بر این، ورود ارز به داخل کشور و تبدیل آن به ریال با استفاده از نرخ رسمی و تسعیر درآمدهای ارزی با نرخ ارز آزاد موجب کاهش سوددهی سرمایه گذاران خارجی می گردد. بر این اساس ارز واحد موجب کاهش هزینه ها و احیای اعتماد سرمایه گذاران خارجی نسبت به ثبات اقتصادی خواهد شد و همچنین این اقدام منجر به ورود نقدینگی بیشتر به سیستم بانکی و رونق صنعت بانکداری و تعمیم این رونق به سایر صنایع و بازارهای مالی کشور می شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در شرایط فعلی فضا و شرایط لازم برای یکسان‌سازی نرخ ارز نسبت به گذشته در موقعیت بهتری قرار دارد که این امر سبب عزم دولت و بانک مرکزی برای یکسان سازی نرخ ارز شده است، ادامه داد: ثبات و هماهنگی در تصمیم گیری های مدیریتی تیم اقتصادی و سیاست خارجی، توافق هسته ای و برداشته شدن و یا تعدیل تحریم ها، کاهش نرخ تورم از 40 به کمتر از 10 درصد، کاهش نرخ سود و بهره تسهیلات بانکی و در نهایت فروش ارز توسط بانک ها از جمله عواملی به شمار می روند که بستر های لازم جهت اجرای برنامه های دولت جهت یکسان سازی نرخ ارز را فراهم کرده است.

مدیریت توسعه بازار و فروش شرکت سبد گردان هدف چشم انداز بازار سرمایه در ماه های آتی را مثبت برآورد کرد و در خصوص تبعات کلی اجرایی شدن یکسان سازی نـرخ ارز بر بورس اظهار داشت: در تمامی کشورها بـازارسـرمـایـه در مقایسه با بازار پول ریسک بیشتری در بردارد. به همین دلیل اغلب سرمایه‌گذاران در کشور وارد بازار سرمایه نمی شوند، چراکه سرمایه‌گذاری در بانک‌ از ریسک کمتری برخوردار است و از این رو به نظر می رسد رونق بورس به ثبات بازار ارز بستگی دارد. در صورتیکه نرخ ارز به درستی تعیین گردد میتوان به صورت‌های مالی شرکت های بورسی اعتماد بیشتری نمود. چراکه بخشی از سود این شرکت‌ها به نرخ ارز بستگی دارد. به طوریکه در نگاه کلی شرکت های صادرات محور با افزایش نرخ ارز سودآور و مجموعه های واردات محور با افزایش نرخ ارز و رشد هزینه های تولید سود کمتری بدست می آورند.اما با توجه به اینکه نرخ ارز یکی از عوامل موثر در نوسانات سوددهی شرکت ها محسوب می گردد بررسی این موضوع که کدام صنعت بیشترین تاثیر مثبت را از این امر می پذیرد نیاز به تحلیل و مطالعات بیشتری دارد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir


اشتراک گذاری :
ارسال نظر