بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ دی ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۱
کد خبر : ۱۷۰۳۱

خبرگزاري فارس: عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: مجلس هيچ توافقي مبني بر حذف يارانه‌هاي نقدي با دولت نداشته است.

محمد كريم شهرزاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس (توانا) ضمن تكذيب اخبار منتشر شده مبني بر حذف يارانه نقدي با توافق دولت و مجلس، اظهار داشت: در حال حاضر مجلس منتظر ارائه لوايح اصلاحيه بودجه 87، بودجه 88 و نيز طرح تحول اقتصادي توسط دولت است.
وي تصريح كرد: لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها بايد با قيد فوريت قبل از تصويب لايحه بودجه 88 در مجلس بررسي شود چرا كه بايد تاثير طرح تحول بر بودجه مشخص شود.
شهرزاد افزود: ممكن است مجموعه دولت، مجلس و كميسيون مربوطه در يك جمع بندي به توافق رسيده باشند كه به موجب آن دولت محتواي لايحه را تغيير دهد و يا آن را لحاظ نكند ولي نكته مهم اين است كه در اين زمينه هنوز بحثي مطرح نشده وهر نوع توافقي در اين راستا رسمي و قانوني نيست.
اين عضو كميسيون برنامه و بودجه در ادامه تصريح كرد: اگر قرار باشد اثرات طرح تحول را بودجه 88 شاهد باشيم، تكليف بايد قبل از تقديم بودجه 88 به مجلس روشن شود ضمن اينكه تأثير قيمت نفت برمحتواي لايحه انكار ناپذير است، زيرا اعداد و ارقامي كه بر اساس قيمت نفت با نرخ بالا محاسبه شده بود به نحوه تنظيم بودجه سال 88 بستگي دارد و كسري آن آثار و تبعاتي در پي خواهد داشت.
وي ضمن اشاره به رابطه ارگانيك بين هر كدام از بخش‌هاي مختلف طرح تحول اقتصادي خاطرنشان كرد: از آنجا كه تمام بخش‌هاي طرح تحول از يك مجموعه واحد نشأت مي‌گيرد، اجراي يك بخش بدون توجه به بخشهاي ديگر امكان پذير نخواهد بود. لذا بايد كل طرح را در قالب يك طرح واحد قلمداد و اجرا كرد.
اين عضو كميسيون برنامه و بودجه از تمركز مجموعه كارشناسان، اقتصاددانان و رسانه‌ها بر مبحث يارانه‌ها ابراز تأسف كرد و گفت: مسائل جاري اقتصاد كشور بايد به عنوان مسائل ملي مورد توجه قرار گيرد و جهت تحقق اين امر، بايد تمام جريان‌ها، گروه‌ها، قواي سه گانه و همه نهادها با همكاري، وحدت رويه و با تكيه به كار‌ كارشناسي، به مسائل توجه كنند.
وي تصريح كرد: البته در اين مسير تقدم و تأخر هر كدام از بخش‌هاي مختلف طرح تحول حائز اهميت است و نياز به بررسي دقيق و كارشناسي دارد.
وي در ادامه تشريح كرد: مجلس در حال حاضر درگير اصلاحيه بودجه 87، لايحه بودجه88، برنامه پنج ساله و آماده‌سازي ساختارها براي اجراي اصل 44 قانون اساسي است .
اين عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: بهتر است دولت رسيدگي به وضعيت دستگاه‌هايي كه وظيفه خدمات رساني در اجتماع را بر عهده دارند و با كمبود اعتبارات مواجه هستند را در دستور كار خود قرار دهد.
نماينده مردم اصفهان در خصوص زمان مناسب جهت ارائه لايحه طرح تحول گفت: دولت بايد لايحه طرح تحول را در قالب فوريت قبل از لايحه بودجه 88 ارائه دهد، كه در صورت تأييد فوريت آن كميسيون مربوطه خارج از نوبت به آن رسيدگي و تكليف آنرا مشخص خواهد كرد.
وي بودجه سال 88 را حائز اهميت ويژه‌اي دانست و گفت: در فضاي فعلي نفت تبديل به ابزاري براي تهديد اقتصاد كشور شده و بايد با مديريت و با تبيين ساز و كار مناسب ، آيين نامه‌هاي اجرايي صحيح، جلب مشاركت مردمي و اطلاع رساني مناسب، شرايط پيش آمده را تبديل به فرصت كنيم.
اين عضو كميسيون معتقد است كه دولت اصلاحيه بودجه را بايد با دو فوريت ارائه دهد تا دستگاه‌ها به لحاظ ارائه خدمات دچار مشكل نشوند.
وي هدفمند كردن يارانه‌ها را منوط به شفاف شدن تكليف گروه‌هاي هدف، سازمان‌هاي حمايتي و تأثيراتي كه در توليد و بخش‌هاي اقتصادي خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر