بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
کد خبر : ۱۷۰۵۴۲

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) گفت: بیستمین همایش بین المللی شرکت های سپرده گذاری آسیا و اقیانوسیه (ACG) به میزبانی تهران برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدرضا محسنی» امروز سه شنبه در نشستی با خبرنگاران درباره این همایش اظهار داشت: این همایش در روزهای 15 تا 19 آذر در تهران برگزار می شود و شرکت های سرمایه گذاری آسیایی و اقیانوسیه در آن حضور می یابند.
اتحادیه شرکت های سپرده گذاری آسیا و اقیانوسیه از سال 1997 میلادی و با عضویت 14 شرکت سپرده گذاری تاسیس شد و اکنون 34 نهاد سپرده گذاری مرکزی، تسویه و پایاپای از کشور های چین، کره جنوبی، استرالیا، نیوزلند، ژاپن، اندونزی، مالزی، هند، بنگلادش، هنگ کنگ، قزاقستان، مالدیو، مغولستان، سنگاپور، فیلیپین، سریلانکا، تایوان، تایلند، ازبکستان و ایران در آن عضویت دارند.
مدیرعامل سمات هدف برگزاری این اجلاس را تسهیل ارتباطات و بهبود فضای کسب و کار با رویکرد جذب سرمایه گذاران خارجی عنوان کرد و یادآور شد: این نهاد از معتبرترین اتحادیه های بین المللی در حوزه ثبت، سپرده گذاری، تسویه و پایاپای به شمار می رود.
به گفته محسنی، ایران از سال 2012 به عضویت این اتحادیه در آمده است و امسال
میزبانی مجمع عمومی آن را عهده دار است، ضمن آنکه ژاپن عهده دار مسایل فنی و پاکستان عهده دار مدیریت اجرایی این همایش خواهند بود.
محسنی برگزاری این همایش را فرصتی برای معرفی بازار سرمایه و اقتصاد ایران به شرکت های خارجی ارزیابی کرد و اظهار داشت: تاکنون بیش از 90 نفر از اعضای این اتحادیه و دیگر مهمانان خارجی برای حضور در اجلاس ثبت نام کرده اند.
وی با یادآوری اینکه در این همایش اعضای کمیته اجرایی آن نیز انتخاب می شوند، برای عضویت ایران در این کمیته رایزنی هایی آغاز شده است که امیدواریم به نتیجه برسد.

** امضای یادداشت تفاهم با ژاپن و تایوان
مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی همچنین گفت: در حاشیه برگزاری این اجلاس قرار است دو تفاهم نامه همکاری بین این شرکت با کشورهای ژاپن و تایوان منعقد شود.
محسنی با بیان اینکه امضای این تفاهم نامه ها می تواند به رشد و توسعه اقتصاد کشور منجر شود، اظهار داشت: برای نمونه در جریان برگزاری نمایشگاه بانک، بورس و بیمه در ابتدای تابستان امسال، تفاهم نامه ای با یونان به امضا رسید که نتیجه آن مخالفت یونان با تداوم تحریم بانک صادرات ایران از سوی اتحادیه اروپا بود.

**دفاع از نسخه بومی سامانه پس از معاملات
مدیرعامل سمات درباره سامانه پس از معاملات نیز به خبرنگاران گفت: سامانه پس از معاملات از سال های گذشته نهایی و انجام شد و در دوره جدید تلاش کردیم با آزمایش و فرآیند اصلاح و بهینه سازی، اشکال های آن را برطرف و آماده بهره برداری کنیم.
وی تاکید کرد: بخش عمده ای از نرم افزارها که در داخل کشور تهیه شده است، به لحاظ فنی توانمندی های خوبی دارد و از این رو هیچ مذاکره ای با شرکت های خارجی برای خرید نرم افزار نداریم.
محسنی افزود: این سامانه که به همت متخصصان داخلی طراحی و عملیاتی شده است، از فروردین امسال مراحل آزمایشی را پشت سر می گذارد و هنگامی که مطمئن شویم هیچ خطایی ندارد، به سرعت وارد مرحله عملیاتی خواهد شد.
وی همچنین از صدور 726 کد سهام برای سرمایه گذاران خارجی خبر داد و گفت: تا پایان مهر ماه تعداد کل کدهای صادر شده به 9 میلیون و 27 هزار کد رسیده است.
وی با بیان اینکه 26 هزار کد سهامدار جدید صادر شده ، اظهار داشت: در این مدت بیش از 35 هزار کد حقوقی و 726 کد سهامدار خارجی صادر شده است.
مدیرعامل سمات یادآور شد: این شرکت پارسال انواع صکوک به ارزش هفت هزار و 200 میلیارد ریال منتشر کرد که این میزان در هفت ماهه امسال 24 هزار میلیارد ریال اوراق مختلف اعم از مرابحه و سایر اوراق بهادار بوده است.
به گفته محسنی ارزش انتشار اسناد خزانه اسلامی در سمات نیز پنج هزار میلیارد ریال بوده است.
وی یادآور شد، بنگاه های مختلف درخواست انتشار اوراق دارند و از این رو شرکت مدیریت دارایی مرکزی به دنبال راه هایی برای ساده تر کردن انتشار صکوک است.
محسنی درباره زمانبر بودن فرآیند دریافت کد معاملاتی برای سرمایه گذاران خارجی نیز گفت: پس از اخذ مجوز از سوی سازمان بورس اوراق بهادار تنها 48 ساعت از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی زمان برای اخذ مجوز و همین مدت زمان برای بررسی ها لازم است.

**برنامه های اتصال بازار ایران به بازارهای بین المللی
«مطهره مروج» مدیر امور ناشران شرکت سپرده گذاری مرکزی نیز در این نشست درباره برنامه های این شرکت برای اتصال بازار سرمایه ایران به بازارهای بین المللی گفت: قصد داریم با تشکیل صندوق سرمایه گذاری در لندن بخشی از این ارتباطات شکل گیرد.
وی با بیان اینکه هنوز قرارداد این همکاری منعقد نشده است، سرمایه مورد نیاز اولیه برای آن را 50 میلیون پوند برآورد کرد و افزود: قرار است مدارک مورد نیاز از طریق کارگزاری مورد نظر ارسال شود.
مروج درباره ارتباط با بورس کره جنوبی نیز اظهار داشت: اقدامات اولیه برای این ارتباط در دست انجام است و در این رابطه چندین نشست میان کارشناسان و مسئولان بورس ایران و کره برگزار شده است.
وی لازمه برقراری این نوع ارتباطات را شناخت اولیه دو کشور از شرایط بازار و فعالیت در کشور مقابل دانست.

**تلاش شرکت غدیر برای حضور در بورس لندن
«محمدسجاد سیاهکارزاده» مدیر امور بین الملل شرکت سپرده گذاری مرکزی نیز در پاسخ به سوالی درباره تلاش شرکت سرمایه گذاری غدیر برای حضور در بورس لندن گفت: تاکنون مدیران سرمایه گذاری غدیر برای این کار به سمات مراجعه نکرده اند و به نظر می رسد این شرکت قصد دارد به طور مستقیم وارد فهرست بورس لندن شود.
وی یادآور شد: پذیرش شرکت ها در بورس های دیگر شیوه های مختلفی دارد اما اگر قرار باشد به شکل سپرده گذاری سهام باشد،به گفته وی پذیرش شرکت ها در دیگر بورس ها دارای روش های مختلفی است و اگر قرار به سپرده گذاری سهام باشد، شرکت سپرده گذاری مرکزی ایفای نقش می کند.
علی حسنی مدیر فن آوری اطلاعات شرکت سپرده گذاری نیز درباره نرم افزار اطلاع رسانی به سهامداران اظهار داشت: در این نرم افزار، سبد دارایی های مالی سهامداران از طریق پلت فرم های مختلف در اختیار آنان قرار می گیرد. یکی از خدمات این سامانه دستیابی به آخرین معاملات توسط سهامداران است.
وی با بیان اینکه نرم افزار اطلاع رسانی پیامکی نیز فعال شده است، اظهار داشت: این نرم افزار یک ماه است که به بهره برداری رسیده و 30 هزار نفر در حال استفاده از آن هستند.
حسنی درباره سامانه دانش نیز گفت: هدف و برنامه سامانه دانش متمرکز کردن عملیات شرکتی در سپرده گذاری است.
وی افزود: این سامانه از دو ماه پیش به طور آزمایشی راه اندازی شده و در این مدت
3200 میلیارد ریال بازخرید اوراق و توزیع سود از طریق این سامانه انجام شده است.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱
احسنت به بورس بین المللی