بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
شرایطی که در خصوص وضعیت گروه ذغال سنگ در بازارهای داخلی و خارجی رقم می خورد همچون روند جهانی قیمت ها و نیز دستور وزیر صنعت در خصوص قیمت ذغالسنگ سبب شده تا شرکت های تولید کننده بعد از گذر از دوره نامناسب پنج – شش ساله اخیر با افزایش اقبال سرمایه گذاران مواجه شوند.
کد خبر : ۱۷۰۶۴۰
نویسنده :
جمشیدی

شرکت های فعال در گروه ذغال سنگ از جمله مجموعه هایی هستند که طی چند وقت اخیر مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفتند و موجی از تقاضا برای خرید سهام را به سمت خود معطوف نمودند. به نظر می رسد این گروه به تدریج با اتفاقات و رویدادهای جدیدی مواجه شده که وضعیت کلی شرکت های تولید کننده را دستخوش تغییراتی خواهد کرد.

در همین ارتباط، مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: شرایطی که در خصوص وضعیت گروه ذغال سنگ در بازارهای داخلی و خارجی رقم می خورد همچون روند جهانی قیمت ها و نیز دستور وزیر صنعت در خصوص قیمت ذغال سنگ سبب شده تا شرکت های تولید کننده بعد از گذر از دوره نامناسب پنج شش ساله اخیر با افزایش اقبال سرمایه گذاران مواجه شوند.

علی نصیری افزود: در این شرایط اما آنچه که فعالان و صاحبان این صنعت به شدت پیگیر آن هستند، موضوع اجرای دستور وزیر صنعت در خصوص قیمت ها است که بی صبرانه منتظر هستند تا قراردادهای جدید منعقد شود و از بلاتکلیفی به طور کامل خارج شوند. بطوریکه در نهایت نرخ فروش محصولات تولیدی گروه ذغال سنگ در بازارهای داخلی در مقایسه با بازارهای خارجی برابری کند.

وی در خصوص نتایج مذاکرات انجام شده میان شرکت های ذغال سنگ با سازمان ها و شرکت های ذیربط جهت اجرای دستور وزیر صنعت اظهار داشت: مذاکرات همچنان ادامه دارد و طی هفته جاری نیز جلساتی در این خصوص انجام می پذیرد. به طوریکه به محض حصول نتیجه از این نشست ها و مذاکرات از طریق سامانه کدال اطلاع رسانی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود افزایش قیمت جهانی ذغال سنگ را رویداد مهم این صنعت برشمرد و گفت: بعد از حدود دو تا سه سال قیمت جهانی از 80 به بیش از 300 دلار افزایش یافته که این امر فرصت استثنائی است تا تولید کنندگان داخلی نیز از آن استفاده کنند. طبیعتاً تولید کنندگان این صنعت می خواهند همچون هر ذینفع دیگری از اقبال بازارهای جهانی بهره ببرند. 

به طور قطع بهبود وضعیت این صنعت با توجه به کار بر بودن و اشتغال زایی آن می تواند به رشد اقتصادی کشور کمک شایانی کند و این در حالی است که این موضوع به تغییر قیمت های داخلی همگام با نرخ های جهانی بستگی دارد. چرا که بی منطق به نظر می رسد که در شرایطی که قیمت های جهانی حدود سه برابر تغییر کرده، تولید کنندگان داخلی از این موضوع بی بهره بمانند.

نصیری در خصوص صادرات ذغالسنگ ابراز داشت: هیچ محدودیتی در این خصوص برای تولید کنندگان وجود ندارد. حال آنکه در شرایطی که برخی از تولیدکنندگان داخلی از کشورهای خارجی محصول وارد می کنند، عدم هماهنگی عجیب به نظر می رسد که بخش دیگری اقدام به صادرات محصولات کند. اما به هر حال طبیعتاً شرکت های خصوصی و مجموعه هایی که تحت امر مصرف کننده نیستند، حق خود می دانند که اقدام به صادرات محصولات کنند و هیچ محدودیتی برای این امر وجود ندارد.

وی در پایان پیرامون چشم انداز صنعت ذغالسنگ اظهار داشت: با توجه به رشد قیمت های جهانی وضعیت سودآوری این مجموعه ها نسبت به سال های گذشته بهبود یافته و در عین حال انتظار می رود تا این افزایش نرخ ها طی ماه های آتی نیز ادامه یابد و بر این اساس می توان چشم انداز مناسبی را برای این گروه متصور بود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر