بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
سهام شرکت کنتورسازی ایران 13 شهریور ماه سال جاری توسط نهاد ناظر به دلیل ابهاماتی که در اطلاعات ارائه شده داشت، متوقف شد و تاکنون نیز نه شفاف سازی در این رابطه صورت گرفته و نه نماد معاملاتی آن به تابلوی معاملات بازگشته است.
کد خبر : ۱۷۰۸۸۳
نویسنده :
یارمحمدی

شرکت کنتورسازی ایران این روزها با حرف و حدیث های فراوان سهامداران خود را با ابهامات بسیاری در رابطه با سودآوری و فعالیت های شرکت مواجه کرده است.

به گزارش بورس نیوز، همانطور که اغلب فعالان بازار سرمایه اطلاع دارند، شرکت کنتورسازی ایران که دی ماه سال 94 در قیمت 2107 تومان به دلیل تعدیل با اهمیت و اعلام سود 1500 تومانی متوقف شد، در اسفند ماه با رشد 240 درصدی در قیمت 7172 تومان بر اساس استعلاماتی که سازمان بورس از این شرکت داشت، توسط نهاد ناظر به تابلوی معاملات بازگشت و طی چند روز کاری بعد به محدوده 8 هزار تومان نیز افزایش یافت.

بر این اساس از بحث های اصلی که در رابطه با این مجموعه مطرح است موضوع قرارداد فروش صندوق های فروشگاهی به اتاق اصناف، تأثیری که به سودآوری هر سهم آکنتور دارد و معوقات سود تقسیمی سهام آن طی چند سال گذشته می باشد که موجب قوت گرفتن حرف و حدیث های متناقض و بسیاری در خصوص گشته است.

پیرو همین امر سهام شرکت کنتورسازی ایران 13 شهریور ماه سال جاری توسط نهاد ناظر به دلیل ابهاماتی که در اطلاعات ارائه شده داشت، متوقف شد و تاکنون نیز نه شفاف سازی در این رابطه صورت گرفته و نه نماد معاملاتی آن به تابلوی معاملات بازگشته است، طبق اطلاعات موجود سازمان بورس از این شرکت در خصوص ابهاماتی که پیرامون سود هر سهم آن مطرح می باشد، درخواست ارائه شفاف سازی کرده است و از "آکنتور" خواسته تا در رابطه با نحوه تأمین مالی انجام پروژه صندوق های فروشگاهی توسط شرکت و برنامه های این مجموعه و عدم ارائه مذاکره در خصوص شروع تولید و امکان سنجی تولید تعداد 201 هزار صندوق و 500 صندوقی که در سال 95 باید تحویل دهد اطلاعات کافی در اختیار آن سازمان قرار دهد تا با رفع این موارد بازگشایی نماد شرکت صورت گیرد که متأسفانه تاکنون این مجموعه در این رابطه شفاف سازی ارائه نکرده است.

از طرفی اتاق اصناف که یک طرف این موضوع می باشد نیز طی چند ماه اخیر با انجام مصاحبه های ضد و نقیض سهامداران "آکنتور" را در ابهام بیشتری نسبت به گذشته فرو برده است. به این ترتیب که در مصاحبه یکی از مسئولین اتاق اصناف از شرکت کنتورسازی ایران به عنوان تأمین کننده صندوق های فروشگاهی یاد شده و در مصاحبه ای دیگر تنها عنوان کرده اند که نام شرکت کنتورسازی ایران در فهرست شرکت کنندگان مناقصه قرار دارد و هنوز پاکات این مناقصه بازگشایی نشده تا برنده آن مشخص و قرارداد منعقد گردد. در حالی که اتاق اصناف یکی از ارکانی بود که می توانست به ابهامات و حرف و حدیث های پیرامون این موضوع به راحتی پایان دهد و نتیجه مناقصه، صندوق هایی که تاکنون تحویل گرفته شرکت طرف قرارداد و جزئیات قرارداد مذکور را به روشنی در اختیار عموم سهامداران این مجموعه و فعالان بازار سرمایه قرار دهد.

البته طرف سومی که باعث بیشتر شدن ابهامات شده، سازمان بورس که باید در نقش حامی حقوق سهامداران و نهاد ناظر بر بازار بورس باشد، است. این سازمان علیرغم آنکه حسابرس صورت های مالی کنتورسازی ایران را از فهرست حسابرسان معتمد خود خارج و درخواست انجام شفاف سازی از این مجموعه کرد اما با توقف نماد "آکنتور" موجب شده تا سرمایه سهامداران بلوکه شود و نظارتی بر صورت های مالی این شرکت و سودهای شناسایی شده نداشته است. علاوه بر این در شرایطی که در خصوص سود هر سهم این مجموعه ابهام وجود داشته در قیمت حدود 7 هزار تومان اقدام به بازگشایی این نماد کرده است.

در همین راستا بورس نیوز در یکی از بزرگترین گروه های تلگرامی خود در راستای حمایت از سهامداران خرد، تبادل نظری در خصوص سهام شرکت کنتورسازی انجام داد تا سهامداران نقطه نظرات و درخواست های خود را در رابطه با این موضوع اعلام کنند تا از طریق این رسانه به گوش مسئولین برسد.

در این نظرسنجی و تبادل نظر برخی سهامداران بروز این مشکل را ناشی از عدم انجام صحیح وظیفه توسط سازمان بورس، اتاق اصناف و در آخر شرکت دانستند و بعد از بازنگری این مسأله برخی از کارشناسان این موضوع را به ماشینی تشبیه کردند که هر چرخ آن به یک سمت می رود، چرخ سازمان بورس، حسابرس معتمد، اتاق اصناف، شرکت و سهامدار هر کدام راه خود را می رود و هر کدام از آنها در این بحث به اندازه ای مقصر هستند.

در این میان عده از کارشناسان و تحلیلگران مقصر اول را شرکت کنتورسازی ایران با توجه به سابقه معظم این مجموعه در عدم پرداخت سود نقدی هر سهم و تحریف و دستکاری در اسناد و مدارک دانستند و مقصر دوم حسابرس شرکت به دلیل عدم توجه به مشاهده عینی کالا و استعلام مدارک و موارد این چنینی و در نهایت سازمان بورس را به دلیل اهمال در وظایف و باز کردن نماد معاملاتی در قیمت های بسیار بالا مقصر سوم خواندند.

در پایان به ارائه راهکارهایی برای مقابله با این مسأله پرداخته شد که از جمله این موارد می توان گفت که سازمان بورس، شرکت باران، دادگستری و اتاق اصناف با همکاری یکدیگر درصد بالایی از پروژه را به این شرکت اعطا کنند تا از ضرر سهامداران خرد جلوگیری شود.

همچنین الزام سهامدار عمده شرکت به خرید سهام فروخته شده نیز به عنوان یکی از راه حل های موجود پیشنهاد شد. چرا که این مسأله نه تنها در شرکت کنتورسازی ایران بلکه در شرکت هایی با ابعاد کوچک نیز ایجاد شده است و بعید نیست از این به بعد نیز پیش بیاید که راه حل این مشکل، برخورد قاطعانه با متخلفان بعد از بررسی موضوع می باشد و نه سهامداران خرد مجموعه. در همین راستا پیشنهاد ارائه متن شکواییه به سازمان بورس از طرف همه سهامداران و درخواست جبران زیان نیز مطرح شد تا جلوی بلوکه شدن سرمایه سهامداران گرفته شود و با روشن شدن موضوع از طرف قوه قضاییه از محل دارایی های سهامدار عمده خسارت سهامداران خرد جبران شود تا علاوه بر شرکت کنتورسازی ایران دیگر شرکت های کوچک و بزرگ نیز اطلاعات غلط در اختیار سهامداران قرار ندهند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حقیقی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵
متهم ردیف اول سازمان است وبس . این معامله تدلیس -غیرشرعی و حرام است .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵
بدلیل تهیه گزارشات غیر شفاف و اعلام سود های غیر واقعی ناشی از عدم تحقق درامد وعدم پرداخت مطالبات سهامداران از سال 92مقصر اصلی مدیریت شرکت و مقصران بعدی حسابرس بدلیل تایید صورت ها وسازمان بجهت بازگشایی نجومی نماد در پایان 94علیرغم تمامی ایرادات ونواقص میباشد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳
سازمان بورس نیاز به ناظرینی کار بلد ودر ستکار داره تا مو را ازماست بیرون بکشند خیلی از سهمها در ست اطلاع رسانی نمیکنند کسی هم نظارت نداره چه خبره ؟؟؟!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳
معدنی ها این قیمتهاشون نیست ؟؟؟خیلی بالاتر از این حرفها باید نرخ بگیرند مخصوصا فسرب چه خبر تو بورس
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴
متهم ردیف اول سازمان که نمادو باز کرده
mojtaba
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵
آقا ما زندگیمون تو سهم آکنتوره.مسئولین با این کارهاشون ما سهامدارا رو بیچاره میکنن. چرا هیچ کس به داد ما نمیرسه؟؟ آآآآآآیییی مسئولای کنتور سازی تو رو به ناموستون قسم یکم مرد باشید.
تحلیلگر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶
سازمان بورس سابقه درخشانی در زمینه بسته نگاه داشتن نماد ها دارد. خیلی عجیب بود که ناگهان ترک عادت کرده و خیلی سریع نماد شرکت کنتور سازی را بازگشایی کرد. درصورتی که منطق حکم می کرد با توجه به ابهامات زیادی که در خصوص قرارداد این شرکت وجود داشت سازمان حداقل تا زمان ارائه گزارش عملکرد واقعی سه ماهه شرکت صبر می کرد. ( هر چند که گزارش های سه ماهه نیز با جریان وجود نقدی شرکت گویای وضعیت مبهم فروش شرکت بود)
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴
سازمان بورس نماد را باز كند شركتهای این چنینی بسیار پرریسك هستند ضررو و زیان احتمالی برعهده خود سهامدار است چرا نماد را بسته نگه می دارید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
مقصر اصلی مدیریت شرکت است فقط که با اطلاعات جعلی و دروغ موجب اشتباه حسابرس و بورس شده و باید هرچه زودتر جبران خسارت نماید
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
###################
سلام به چی قسم بخوریم که مقصر اصلی در این قضیه اول سازمان بورس است. شاید یک شرکت بخواهد در صورتهای مالی دستکاری و عده ای با تهدید و تطمیع حسابرس را وادار به تایید آن صورتهای مالی نماید. آیا سازمان بورس نباید در زمینه موضوع تحقیق کافی مینمود. چرا سازمان بورس هنوز جواب استعلامات را نگرفته و بررسی نکرده مبادرت به بازگشایی نماد نموده است؟

از آنجایی که اینجانب تا زمان انتشار صورتهای مالی حسابرسی شده سال 94 صبر کرده و وارد سهم نشدم و پس از گزارش حسابرسی شده و اطمینان از قطعیت پوشش سود نسبت به خرید سهم اقدام نمودم، لذا از دید اینجانب که سهام را بعد از حسابرسی خریده ام ابتدا سازمان بورس مقصر است.سپس حسابرس و مدیران شرکت کنتورسازی. حال اینکه سازمان بورس که قاعدتا میبایست حامی سهامداران باشد میخواهد ضرر و زیان احتمالی امثال من را از چه طریقی جبران کند مشکل خودش است.

پیشنهاد:
لذا پیشنهاد اینجانب به سهامداران این است که چنانچه سازمان بورس در پیگیریهای خود برای احقاق حقوق سهامداران جزء کوتاهی کند و ضرر و زیانی متوجه سهامداران گردد، با انتخاب هیات پیگیری، وکیلی واحد گرفته تا از مسببان امر شکایت و احقاق حق گردد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
سازمان بورس اگه تقصیر کار اصلی نباشه حداقل به خاطر سهل انگاریش شریک جرمه
کشته شده توسط کنتور سازی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
تمامی معاملات باید ابطال شود
خسارت اشتباه سازمان و کلاه برداری عده ای رو نباید ما سهامداری خرد بدیم
ناشناس
ROMANIA
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷
مقصرش سفته بازان هستند که قیمت سهم آکنتور چند سال پیش 64 تومان بوده را تا 8000 تومان بالا بردن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵
ممنون از خبر بورس به خاطر پیگیری سهم اکنتور به عنوان اولین خبر گذاری
متنفر از دروغگویان
GERMANY
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰
آکنتور
یک شرکت به معنای واقعی کلاه بردار

هنوز مطالبات مجمع 92 و 93 ما رو نداده
هیچ تماسی را از سوی امور سهام پاسخ نمیدن
سکوت معنادار سازمان در برابر این همه تخلف و دروغ و فریب
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
ایا نباید هیُت مدیره شرکت را به جرم خیانت در امانت تحت تعقیب قرار داد .تا درسی برای سایر شرکت ها نیزباشد اندوخته سهامداران خرد در دست شرکت یاد شده امانت میباشد
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳
بعد 13 سال که تو بورس فعالیت دارم میکنم توی اکنتور دارم بدبخت میشم

از خدا بترسین سازمان چرا اجازه بازگشایی این سهم دادیی خدایش چه جواب داری بدی از اخرت خودتون نمیترسین
الق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۸
عصر روز گذشته مطلبی باین مضمون که ما سهام را ازبازار بورس خریدیم سهام پدیده شاندیز که نخریدیم بعلاوه با مشاهده حقوق صاحبان سهام وارزش ویژه در صورت های مالی اقدام به خرید کرذیم نمی باید تصور تبانی ودستکاری میداشتیم بنابراین مسولین بازار باید خسارات خریداران رابپردازند. متاسفانه درج نظرم را نمی بینم
حسن
UNITED STATES
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۷
با اعتماد به سازمان بورس ،سهام را با قیمت بسیار بالاتر از قیمت واقعی خریدیم. سازمان بورس باید پاسخگو باشد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳
کنتورهای برق دیجیتالی سه زمانه برای مشترکان پرمصرف برق خانگی نصب شود, خصوصا در خیابان شهید قدوسی اراک که میزان برق بالاتر از ۵۰ هزار تومان در ماه است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
استفاده از کنتورهای برق دیجیتالی به جای آنالوگ باعث مدیریت مصرف برق خانگی و صرفه جویی در مصرف برق میشود
امیر رسائیان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۲
اگر سازمان بورس از سهامداران خرد شرکت کنتورسازی ایران حمایت نکند و ضرر و زیان سهامدارانی که تمام سرمایه زندگی خود را در این سهم گذارده اند جبران نشود، به طور کلی اعتماد به بورس ایران از بین می رود و دیگر محل امن و مطمئنی برای سرمایه گذاری چه توسط سرمایه گذاران داخلی و چه برای سرمایه گذاران خارجی نخواهد بود. بنده به نوبه خود سازمان بورس را مقصرترین شخصیت حقوقی مشکل به وجود آمده می دانم.
کریم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴
همه جای دنیا مردم رو تشویق به سرمایه گذاری در بورس میکنند ولی در مملکت ما فقط حرف اقتصاد مقاومتی رو میزنن در صورتی که چیزی از اقتصاد نمیدونن .
نمونه بارزش همین سهم کنتور سازی که ما سهامداران با اعتماد به گزارشات شرکت و تایید سازمان اقدام به خریم کردیم حالا خیلی راحت میگن امیدتون به خدا باشه ما دروغ گفتیم .
کریم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸
چرا دارین مردم رو با بی مدیریتی بدبخت میکنید چرا به مردم سرزمین خود مانند بیگانه نگاه میکنید . مگه پول ما دزدی بوده که اینقدر راحت هاپولی می کنید .
پدیده شاندیز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۸
سلام
دو سال قبل دوستان بورسی به سهامداران مظلوم و بیگناه پدیده شاندیز که زندگیشون رو به خاطر اعتماد به نظام ، نمایندگان مجلس و صدا و سیما در اختیار این شرکت قرار داده بودند خیلی نیش و کنایه میزدند که کدوم آدم عاقلی پولس رو میذاره پدیده و.... و پیشنهاد اونها این بود که چرا پولتون رو نمیگذارید بورس ، بورس حساب کتاب داره ، شفافیت داره ، رانت نداره و ... !!!! اما امروز .... من نیومدم مثل اونا نیش و کنایه بزنم و نمک روی زخم بپاشم ...خواستم بگم دوستان عزیز من مشکل از جای دیگه است ، متاسفانه در کشور ما بورس هم شده رانت و ویژه خواری عرضه اولیه ها ، شده نماد بسته به مدت نامعلوم ، شده بازی حقوقی ، شده عدم شفافیت و نبود نظارت در نهایت میخوان پول رو از حقیقی های بیچاره به جیب حقوقی و ... سرازیر کنند و آن چیز که به جایی نرسد فریاد است ....امیدوارم بیدار بشیم و به مسئولینی که درخواب هستند گوشزد کنیم که سهامداران پدیده و آکنتور هیچ تقصیری ندارند...والسلام ...
پیمان محمدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۷
در مملکت ما رانت و فساد بیداد میکنه این دیگه نوین ترین شیوه در مملکت ما بود که
فرزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۱
اونی که خربزه میخوره قید سرمایه اش رو هم باید بزنه.
اونایی که توی جریانات گردابی بورس دچار جوزدگی میشن باید بدونن خرید پرریسک سهام آخر و عاقبتش همینه. امیدوارم همه به پول خودشون برسن و کسی ضرر نکنه اما این درس عبرتی باشه برای آینده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
خواهش مى كنم اين در و دكانها را تمام كنيد
همش زير سر همين اقا زادههاست و اون مقاماتى كه اونها را حمايت ميكنند