بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳
شرکت کارگزاری نهایت نگر گزارش می دهد:

تغییر معنادار سود ارفع در بهار شمش فولاد

این شرکت در آخرین روز معاملاتی سال 92عرضه شد و ظرفیت تولید آن رفته رفته به 800 هزار تن شمش فولاد رسید. چرخه تولید در این شرکت به این صورت است که گندله به عنوان ماده اولیه خریداری و به آهن اسفنجی تبدیل می شود که ظرفیت این واحد 860 هزار تن در سال است و دست آخر این محصول نیز به شمش تبدیل می گردد.
کد خبر : ۱۷۱۴۰۳
تاریخچه:

با توجه به سیاستهای صنعتی کشور، مبنی بر اجرای طرحهای فولادی و توسعه ظرفیتهای تولید فولاد که همواره در برنامه های توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی توجه ویژه ای بدان شده است و چشم انداز تولید فولاد کشور در سال 1404 شمسی و افق بلند مدت برای رسیدن به ظرفیت تولید 55میلیون تن فولاد ذوبی در سال، شرکت آهن و فولاد ارفع در سال 1383 بصورت شرکت سهامی خاص با هدف ایجاد کارخانجات آهن و فولادسازی با روش احیا مستقیم، انجام عملیات فولادسازی با روشهای مختلف ذوب و ریخته گری و نورد فلزات آهنی تاسیس و به ثبت رسید.

بنابر گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، این شرکت در آخرین روز معاملاتی سال 92عرضه شد و ظرفیت تولید آن رفته رفته به 800 هزار تن شمش فولاد رسید. چرخه تولید در این شرکت به این صورت است که گندله به عنوان ماده اولیه خریداری و به آهن اسفنجی تبدیل می شود که ظرفیت این واحد 860 هزار تن در سال است و دست آخر این محصول نیز به شمش تبدیل می گردد.

ترکیب سهامداران:

تغییر معنادار سود ارفع در بهار شمش فولاد

ترازنامه: شرکت فولاد ارفع به تازگی سرمایه اسمی خود را از 1999 میلیارد ريال به 2995 میلیارد ريال افزایش داده است. این شرکت براساس ترازنامه 6 ماهه 4.307میلیارد ريال دارایی جاری و 7.037 میلیارد ريال بدهی جاری دارد.

تغییر معنادار سود ارفع در بهار شمش فولاد

از مجموع دارایی های جاری، 2.168میلیارد ريال موجودی مواد و کالا، همچنین 1.253 میلیارد ريال حساب دریافتنی تجاری و 408میلیارد ريال وجه نقد است.

عمده حساب های دریافتنی به دلیل فروش شمش فولاد به صورت اعتباری به مشتریان است. در میان حساب های دریافتنی، ارقام راکد و سنواتی مشاهده نمی شود همچنین میزان حساب های دریافتنی در مقایسه با مجموع مبلغ فروش، با اهمیت تلقی نمی شود.

نیمی از موجودی مواد و کالا که بخش مهمی از دارایی های جاری شرکت را تشکیل داده عمدتا قطعات یدکی و کالای ساخته شده است. به نظر می رسد میزان موجودی مواد و کالا( بدون در نظر گرفتن قطعات یدکی) معقول بوده و نسبت به بهای تمام شده رقم با اهمیتی نیست.

از مجموع بدهی های جاری شرکت به میزان 7037 میلیارد ريال 5.785میلیارد ريال بدهی بانکی است و ارقام حساب پرداختنی نسبت به حجم خرید مواد اولیه با اهمیت تلقی نمی شود. میزان بدهی بانکی بلند مدت نیز 1.853میلیارد ريال است.

این بدهی بانکی حدود 196میلیون یورو با نرخ 7درصد است که بازپرداخت آن از سال 92 می بایستی آغاز می شد اما شرکت نسبت به بازپرداخت آن اقدام متناسبی نداشته است. میزان معوقات به 94میلیون یورو رسیده که در ترازنامه 6ماهه منتهی به شهریور ماه با نرخ هر یورو مبادلاتی 35.012ريال تسعیر شده است در حالی که همکنون هر یورو 34.266ريال در بانک مرکزی است و شرایط به نفع شرکت تغییر کرده به عبارتی هرگونه کاهش در یورو به نفع این شرکت خواهد بود.

نتیجه:

به نظر می رسد که نرخ بهره 7درصدی رقم مناسبی است که فشار هزینه ای محدودی به شرکت وارد می کند اما معوق ماندن وام ها و رشد نرخ ارز می تواند منجر به ایجاد جرائم تاخیر و زیان تسعیر ارز شود بنابراین در هر شرایطی، نرخ یورو مرکز مبادلاتی می تواند بر شرکت اثرگذار باشد و باید سهامداران نسبت به آن حساس باشند.

صورت سود وزیان: شرکت فولاد ارفع از زیر مجموعه های کچاد و سرمایه گذاری معادن فلزات است که به همین دلیل در تامین خوراک خود با مشکلی همراه نبوده و وضعیت مناسب نقدینگی سهامدار عمده نیز شرایط خوبی برای این شرکت فراهم کرده است.

فولاد ارفع در سال 93 به سود عملیاتی 777میلیارد ريالی رسید در حالی که طی سال 94 در نقطه سر به سر به لحاظ عملیاتی بود. همچنین در این دو سال به دلیل تغییرات نرخ ارز ابتدا سود تسعیر ارز و سپس زیان تسعیر ارز شناسایی کرد و نهایتا در سال 93 سود خالص به 1244میلیارد ريال رسید و در سال 94 به زیان خالص 1147میلیارد ريالی نائل آمد.

این شرکت برای سال جاری 9 ريال سود پیشبینی کرده اما در 6 ماه نخست 44ريال سود پوشش داده ضمن اینکه بخش مهمی از سود به دلیل زیان تسعیر ارز کاسته شده و در واقع با نرخ های روز یورو، سود شرکت را اگر در یک گزارش 8 ماهه فرض کنیم عددی بسیار بالاتر است چون زیان تسعیر ارز به شدت کاهش یافته و نرخ های فروش به شدت رشد کرده است.

وضعیت فروش شرکت به شرح جدول زیر برای سال 95 تعدیل و برای سال 96 پیش بینی شده است:

تغییر معنادار سود ارفع در بهار شمش فولاد

نرخ سال 95 بر اساس 8 ماه واقعی و 4 ماه نرخ 14.1میلیون ريال در تن است که واقعی بورس کالا می باشد. نرخ سال 96نیز به طور متوسط 14.1 میلیون ريال فرض شده است. همچنین مقدار فروش با توجه به واقعی 8 ماه نخست و به شکل محافظه کارانه ای تعدیل شده و در واقع یک فرض تقریبا بد بینانه است.

وضعیت مصرف به شرح زیر تعدیل شده است:

تغییر معنادار سود ارفع در بهار شمش فولاد

در تعدیل و محاسبه بهای مواد، ضرایب تبدیل تقریبا بدبینانه فرض شده و ضریب تبدیل گندله به شمش بیش از 1.64 که استاندارد آن است فرض گردیده همچنین در کلیه محاسبات میزان تغییر در موجودی انبار نیز لحاظ گردیده است. نرخ گندله نیز در همه جا 21درصد نرخ شمش فرض شده که معقول به نظر می رسد. میزان قراضه مصرفی نیز با توجه به تامین کافی گندله، با کاهش فرض شده است.

در خصوص سربار و دستمزد، به تفکیک ثابت یا متغیر بودن محاسبات صورت گرفته و با مقدار فروش مرتبط شده است همچنین برای سال 96 مبالغ هزینه ای با رشد 10 تا 14 درصدی محاسبه شده اند.

این شرکت در سال 93 به میزان 996میلیارد ريال درآمد غیرعملیاتی داشته که مدیون سود تسعیر ارز است اما در سال 94 به زیان 760میلیارد ريالی رسیده که به دلیل رشد نرخ ارز و زیان تسعیر ارز است. در سال جاری پیشبینی شده شرکت 155میلیاردريال سایر هزینه های عملیاتی داشته باشد که در 6ماهه 190میلیارد ريال محقق شده اما به دلیل کاهش نرخ یورو وضعیت سودآوری شرکت بهبود خواهد یافت و هزینه تسعیر ارزش کاهش می یابد. بنابراین برای سال جاری تنها 37میلیاردريال هزینه در این بخش فرض شده با این فرض که یورو 34500ريال باشد و برای سال بعدی چون هیچ سود بانکی فرض نگردیده(امسال 85میلیاردريال سود) بنابراین هزینه این بخش 104میلیارد ريال خواهد بود.

همچنین هزینه مالی بر اساس مانده بدهی یورویی و نرخ بهره 7درصد و بدون در نظر گرفتن جرائم احتمالی محاسبه شده است.

نهایتا صورت سود و زیان به شرح زیر قابل تحلیل است:

تغییر معنادار سود ارفع در بهار شمش فولاد

با توجه به احتمال تغییر نرخ های فروش و مقادیر، جدول تحلیل حساسیت بر اساس مقدار و نرخ فروش محاسبه شده است. کلیه محاسبات درجدول فوق، نرخ های مصرف، مقادیر مصرف و سربار را نیز تحت تاثیر قرار میدهد و تا حدود زیادی به واقعیت نزدیک است:

تغییر معنادار سود ارفع در بهار شمش فولاد

نتیجه نهایی:

مادامی که نرخ فروش شمش در سطح 14میلیون ريال در هر تن باشد، شرایط این شرکت بسیار مطلوب خواهد بود با این حال تغییرات نرخ یورو مبادلاتی می تواند هزینه تسعیر ارز بالایی به شرکت تحمیل کند هرچند که ثبات نرخ فروش یک سود با دوام ایجاد می کند اما هزینه تسعیر ارز تکرار پذیر نیست. ضمنا ارفع می تواند ظرفیت تولید را به 1.2 میلیون تن در سال برساند که به شدت سودآوری را بالا می برد.

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/analysis/latest

تحلیلگر: ولید هلالات

اشتراک گذاری :
ارسال نظر