بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳
یک هفته، یک نگاه

قعر نشینی گروه روی

نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت بندر عباس در شرایطی طی هفته گذشته متوقف شد که این مجموعه گزارش عملکرد شش ماهه نخست سال مالی جاری خود را با اعلام تعدیل مثبت 52 درصدی سود و پوشش 59 درصدی سود برآوردی 245 ریالی ارائه نمود.
کد خبر : ۱۷۱۴۷۷
نویسنده :
جمشیدی

در هفته ای که گذشت فعالان بازار سرمایه شاهد رویدادهای با اهمیتی در گروه های مختلف همچون خودرو، پالایشی، ذغالسنگ و مخابرات بودند. اتفاقات مهم و اثر گذاری که هر یک به نوبه خود روند معاملات سهام شرکت های فعال در گروه را دستخوش تغییراتی کردند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، افزایش قیمت ارز، رشد بهای جهانی نفت تا محدوده 57 دلار، روند قیمت جهانی فلزات اساسی همچون مس و روی، توافق شرکت های ذغالسنگ با شرکت ذوب آهن اصفهان بر سر قیمت فروش ذغالسنگ، اعلام عدم افزایش قیمت فروش سیمان و در نهایت اطلاع رسانی رسمی شرکت ایران خودرو در خصوص برنامه هایش جهت واگذاری بلوک سهام بانک پارسیان از جمله مهمترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته است که در ادامه به آن پرداخته می شود.

پالایشی: نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت بندر عباس در شرایطی طی هفته گذشته متوقف شد که این مجموعه گزارش عملکرد شش ماهه نخست سال مالی جاری خود را با اعلام تعدیل مثبت 52 درصدی سود و پوشش 59 درصدی سود برآوردی 245 ریالی ارائه نمود. گزارش مناسب " شبندر" همراه با رشد بهای جهانی نفت سبب شد تا برخی از گمانه زنی ها مبنی بر احتمال تعدیل مثبت سود برآوردی سایر شرکت های پالایشی بار دیگر در میان اهالی بازار سرمایه مطرح شود که البته این موضوع نتوانست سبب افزایش تقاضا برای خرید سهام در این گروه شود و سهام شرکت های پالایشی در اغلب روزهای هفته در درصدهای منفی قیمتی معامله شدند.

ذغالسنگ: در حالی نماد معاملاتی شرکت های فعال در گروه ذغالسنگ همچون "کطبس"، "کشرق" و "کپرور" متوقف شد نیزکه دلیل این امر توافق شرکت های ذغالسنگ با شرکت ذوب آهن اصفهان عنوان شده است. این توافق در حالی تبعات مثبتی را بر درآمدهای مجموعه های ذغالسنگی اعمال می کند که در مقابل سبب افزایش هزینه های تولید "ذوب" می شود و باید دید که این مجموعه چه راهکاری جهت پوشش هزینه های خود بکار می برد.

خودرو: سر انجام شرکت ایران خودرو طی چهارشنبه هفته گذشته با ارسال نامه شفاف سازی روی سامانه کدال از برنامه های خود جهت واگذاری بلوک بانک پارسیان خبر داد و در حالی با این کار به شایعات و گمانه زنی های مختلف در این خصوص در میان اهالی بازار سرمایه پایان داد که در پی آن "خودرو" و "خگستر" با افزایش تقاضا برای خرید سهام و تشکیل صف خرید مواجه شدند.

بانک ها: در هفته گذشته گمانه زنی هایی مبنی بر برگزاری جلسه ای در سازمان بورس جهت تعیین تکلیف وضعیت بانک ها و اقدام برای بازگشایی نماد معاملاتی آنها مطرح شد و طی آن از واگذاری انجام این امر به دولت در میان اهالی بازار سرمایه صحبت شد که این موضوع توسط عضو شواری عالی بورس تکذیب شد.

گروه روی نیز که طی چند وقت اخیر با افزایش تقاضا همراه بودند در پی کاهش قیمت جهانی فلزات و نزدیک شدن به زمان برگزاری جلسه جهت تعیین نرخ بهره در کشور آمریکا با فشار عرضه سهام مواجه شدند و در اغلب روزها روند نزولی را پشت سر گذاشتند. این در حالی است که کارشناسان زیادی بر پتانسیل های این گروه جهت رشد سودآوری معتقدند و سرمایه گذاری در گروه فلزات اساسی را بسیار مطمئن می دانند.

"اخابر": معامله بلوکی 50 درصدی شرکت مخابرات ایران که طی آبان ماه سال 88 به شرکت توسعه اعتماد مبین واگذار شده بود، لغو گردید و سهام این مجموعه به دولت بازگشت. سازمان خصوصی سازی علت این امر را عدم پرداخت اقساط توسط خریدار معامله عنوان کرد و از برگزاری مجدد مزایده جهت واگذاری این بلوک خبر داد.

"آکنتور": در هفته گذشته اتاق اصناف ایران طی نامه شفاف سازی از عزل مجری پروژه صندوق های مکانیزه فروشگاهی یعنی کنتور سازی ایران خبر داد. البته بسیاری از کارشناسان و سهامداران معتقدند که شفاف سازی اتاق اصناف ایران بسیار دیر انجام شده و این مجموعه می بایست در این باره جهت جلوگیری از تضییع حقوق سهامداران "آکنتور" بسیار زودتر اقدام می نمود. به هر حال اتاق اصناف طی نامه شفاف سازی خود اعلام کرد که در تاریخ 94.11.27 نسبت به عزل شرکت کنتورسازی ایران در مقام مجری پروژه صندوق های فروشگاهی اقدام نموده است.

علاوه بر همه موارد عنوان شده می بایست به این موضوع اشاره کرد که معاملات سه شنبه هفته گذشته بازار سرمایه با حدود یک ساعت تأخیر رأس ساعت 10:12 دقیقه آغاز شد و در حالی که علت بروز این اتفاق برای اهالی بازار سرمایه نامشخص باقی ماند، زمان معاملات روز مذکور تمدید نشد و طبق روال همیشگی رأس ساعت 12:30 دقیقه پایان یافت.

در خصوص تبعات منفی بروز مشکل در سامانه معاملات بورس انتقادها و اظهار نظرهای مختلفی مطرح شده که ظاهراً هیچ یکی از این موارد جهت اقدام متولیان بازار سرمایه در خصوص رفع مشکلات موجود مثمر ثمر نبوده است.

بر اساس اطلاعات موجود، شاخص کل بورس طی هفته گذشته با افت 657 پله ای به ابتدای کانال 81 هزار واحدی رسید و در این مدت بورس بازدهی منفی حدود 1.6 درصدی را محقق ساخت.

در میان صنایع مختلف نیز صنعت استخراج سایر معادن با تحقق بازدهی مثبت حدود سه درصدی تک سهم آن یعنی "کماسه" به عنوان پر بازده ترین صنعت معرفی شد. در کنار آن صنایع فرآورده های نفتی و نیز سایر حمل و نقل هر یک با کسب بازدهی مثبت کمتر از دو درصدی در جرگه پر بازده ترین صنایع قرار گرفتند.

در مقابل اما، در شرایطی که رهاورد اغلب گروه ها برای سهامدارانشان بازدهی منفی بوده گروه استخراج کانه های فلزی با کسب بازدهی منفی پنج درصدی در صدر جدول کم بازده ترین ها قرار گرفتند که به نظر می رسد این امر متأثر از افت قیمت جهانی فلزات اساسی و ورود این گروه به فاز اصلاحی کوتاه مدت اتفاق افتاده است. بعد از آن گروه های لاستیک و پلاستیک و نیز فلزات اساسی در این جایگاه قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، در خصوص سهام شرکت های فعال در بازار سرمایه نیز مجموعه هایی همچون پتروشیمی فن آوران، خاک چینی ایران، سرمایه گذاری صنعت بیمه، بهسرام و نیز کشت و صنعت پیاذر بیشترین رشد ارزش سهام را به ثبت رسانند و صدرنشین جدول پر بازده ترین سهام شرکت ها شدند.

قعر نشینی گروه روی

این در حالی است که شرکت های فرآوری مواد معدنی، تهران شیمی، صنعت روی زنگان، بیمه میهن و شیمیایی سینا، در کنار لیزینگ ایران، زرین معدن آسیا، کالسیمین و کارتن ایران در ردیف های نخست جدول کم بازده ترین های بورس و در قعر جدول پر بازده ترین ها جای گرفتند و بدین ترتیب می توان گفت عمدتاً بیشترین افت ارزش سهام در شرکت های فعال در گروه فلزی رقم خورده است.


قعر نشینی گروه روی

در پایان این گزارش می افزاید، معاملات هفته گذشته بورس در حالی پایان پذیرفت که داد و ستد بیش از چهار میلیارد و 126 میلیون سهم، ارزشی به مبلغ بیش از 11 هزار و 385 میلیارد ریال را در بورس رقم زد و "خودرو" و "خساپا" به عنوان نقد شونده ترین سهام معرفی شدند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر