بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
طی روز جاری در محل شرکت سپرده گذاری مرکزی با حضور مدیران و متولیان بازار سرمایه از معاملات اختیار معامله در بازار سرمایه کشورمان با حضور جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه رونمایی شد.
کد خبر : ۱۷۱۴۹۹
نویسنده :
یارمحمدی

طی روز جاری در محل شرکت سپرده گذاری مرکزی با حضور مدیران و متولیان بازار سرمایه از معاملات اختیار معامله در بازار سرمایه کشورمان با حضور جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، حسن امیری معاون سازمان بورس، در مراسم رونمايی از معاملات اختيار معامله در بازار سرمايه گفت: نظام اقتصادی كشور به دو بخش واقعی و مالی تقسيم می‌شود و بر اساس اين تقسيم بندی كلی بازار سرمايه يكی از اجزای اصلی سيستم مالی اقتصاد محسوب می‌شود.

وی با اشاره به لزوم توسعه بازار بدهی، بيان كرد: توسعه ابزارهای بازار بدهی شامل اوراق اجاره، مرابحه، سفارش ساخت، اسناد خزانه اسلامی، اوراق رهنی، سلف موازی استاندارد در طی چند سال گذشته باعث ارتقا و رشد بازار بدهی شده و شاهد گسترش اين بازار با تنوع مناسبی از ابزارها هستيم.

معاون سازمان بورس و اوراق بهادار، در توضيح انواع ابزارهای مشتقه اظهار كرد: انواع ابزارهای مالی مشتقه در بازارهای جهانی مورد استفاده قرار می‌گيرد كه شامل ابزارها‌ی مشتقه بر پايه ارزهای خارجی، ابزارهای مشتقه بر پايه كالا، ابزارهای مشتقه بر پايه نرخ سود و ابزارهای مشتقه بر پايه سهام است.

وی در ادامه تصريح كرد: اوراق اختيار معامله به عنوان يكی از ابزارهای مالی مشتقه، با توجه به خواص خود نه تنها يكی از ابزارهای مورد علاقه محققين بوده است و در ميان فعالين عرصه عمل در بازارها نيز يكی از مهمترين اوراق مشتقه محسوب می‌شود و با خاصيت دوگانه خود يعنی تركيب اختيار از يكی و تعهد از سوی ديگر بر خلاف ابزارهای چون قراردادهای آتی خواستاران بيشتری را مجذوب می‌كند.

اميری با اشاره به مزيت راه اندازی اختيار معامله در بازار سرمايه گفت: با راه اندازی اين اوراق يكی از نيازهای اصلی فعالان اين بازار فراهم و مشكلات اساسی سرمايه گذاران خارجی نيز پاسخ داده می‌شود.

وی در انتهای سخنان خود يادآور شد: معاملات اختيار بازار سرمايه بعد از پنجاه سال رونمايی شد كه در ميان اختيار معاملات اروپايی، آمريكايی و برمودايی، ايران بهترين آن و اختيار معامله برمودايی را برگزيده است.

در ادامه این مراسم، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: امروز شاهد رونمایی از اوراق اختیار خرید در بازار سرمایه هستیم در حالی که از چندی قبل دستورالعمل لازم جهت راه اندازی این اوراق تهیه شده بود و در همین زمینه شاهد انجام معامله اوراق تبعی فروش نیز بودیم. بدین ترتیب اختیار خرید سکه هم اکنون در حال انجام است این در حالی است اختیار خرید سهام یک فرصت سرمایه گذاری است و البته یک فرصت برای هجینگ ریسک نیز به شمار می رود؛ در حوزه بورس انرژی نیز این موضوع با تأخیر در حال انجام است.

شاپور محمدی تصریح کرد: این ابزار برای سرمایه گذار مزایای دیگری دارد که از جمله اینکه با به کارگیری اختیار خرید به میزان بیشتری می توان از قابلیت اهرم مالی استفاده کرد.

به گفته محمدی آپشن ها فرصت مهمی برای ثبات بازار سرمایه به شمار می رود و بنابراین با اختیار خرید و فروش هر دو سمت معامله منتفع خواهند شد؛ ضمن اینکه پوشش خرید و فروش رخ می دهد و خود یک پوشش بیمه است.

وی اظهار داشت: اختیار خرید و فروش به حاکم شدن تحلیل در بازار کمک می کند؛ ضمن اینکه به بزرگتر شدن بازار نیز کمک خوبی خواهد رساند. پس مهم است که قراردادهای اختیار را به عنوان قراردادهایی که به توسعه بازار کمک می کند، تلقی کنیم.

وی افزود: هماهنگی رخ داده در بازار سرمایه ارزش کمتری از ابزار اختیار معامله نیست و اگر بازار سرمایه اراده کند خواهد توانست ابزارهای جدید را به کار گیرد. این در حالی است که این ابزار با امکانات و در مدت زمان اندک راه اندازی شد.

به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار روزی که معاملات آتی سکه آغاز شد، برخی بر این باور بودند که این ابزار رونق نمی گیرد، ولی اکنون حجم معاملات آتی سکه به اندازه ای رسیده که با سایر معاملات بورس کالا برابری می کند این در حالی است که هر طرحی باید سودآور باشد.

وی خاطرنشان کرد: اختیار خرید و فروش متنوع بوده ولی معروف‌ترین آن، الگوی اروپایی و امریکایی است که اکنون اختیار اروپایی در ایران مبنا قرار گرفته است و بر این اساس، اختیار فروش نیز در ماه های آینده شکل خواهد گرفت. این در حالی است که شفافیت و کارایی برای بازار سرمایه و اهرم کردن و سودآوری هم برای سرمایه گذار مهم است؛ بنابراین این ابزار فرصت مهمی برای صندوق های سرمایه گذاری است.

حسن قالیباف نیز ضمن ابراز خوشحالی از اضافه شدن این ابزار در بازار سرمایه کشورمان گفت: برای توسعه بازار ها باید ابتدا ابزارهای مورد استفاده در آن توسعه یابد که در همین راستا ما شاهد فروش اوراق تبعی نیز بودیم و در زمینه نرم افزاری نیز توسعه های لازم صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: این شروع یک راه طولانی است و با توسعه نرم افزاری و توسعه دانش باید به سمت بحث های تکمیلی حرکت کرد. در همین راستا در اینده شاهد راه اندازی از اوراق اختیار فروش خواهیم بود.

مدیر عامل شرکت بورس گفت: کمیته فقهی مجوز انتشار انواع اوراق را صادر کرده است.

وی گفت: با توجه به خاصیت این اوراق سرمایه گذار در بازار های رو به پایین نیز می تواند با اتخاذ موقعیت مناسب سود برد و در بازار رو به بالا ریسک خود را نیز پوشش دهد.

در ادامه مدیرعامل بورس کالا در خصوص این اوراق و مزایای انجام معامله آن گفت: بورس ها باید فرصت غنیمتی برای سرمایه گذار داشته باشند و این موضوع در بورس های کالایی بسیار حائز اهمیت است چراکه بورس کالا مرجع کشف قیمت کالاهایی است که در آن مورد معامله قرار می گیرند.

سلطانی نژاد تاکید کرد: وجود تنوع در ابزار های مالی به تنظیم بازار کمک بسیاری می کنند و سابقه انجام معاملات ابزار های مشتقه در بورس کالای ایران به قرار داد آتی سکه و گواهی سپرده سکه باز می گردد.

هامونی مدیر عامل فرابورس نیز در خاتمه این مراسم عنوان کرد: بازار اختیار معامله بسیار وابسته به تکنولوژی است که وضعیت را بسیار متفاوت خواهند کرد و این ابتدای راه است و همه ارکان بازار سرمایه از جمله کارگزاری ها و تامین سرمایه ها نیز باید در این زمینه به هم کمک کنند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر