بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴
یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

نوساناتی مثبت با انتشار گزارش های میان دوره ای

عمده صندوق های سرمایه گذاری موجود در بازار از نوع صندوق های با درآمد ثابت هستند که عمدتاً سود تضمینی به صورت ماهیانه به دارندگان واحدهای خود پرداخت می کنند، حال اگر این صندوق ها طبق الزام جدید حداقل 5 درصد از منابع خود را در بازار سهام سرمایه گذاری کنند، قطعاً اثراتی هم در سود و زیان خودشان و هم بر روند قیمتی بازار خواهند داشت که البته جهت مثبت این آثار در کوتاه مدت خواهد بود.
کد خبر : ۱۷۲۰۹۴
نویسنده :
یارمحمدی

طی هفته خبرهایی مبنی بر تزریق نقدینگی از طریق منابع در اختیار صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت و الزام سرمایه گذاری حداقل 5 درصد آنها در بازار سهام در بین اهالی بازار سرمایه مطرح شد. این امر به نظر می رسد بتواند بر بازار سرمایه که از کمبود نقدینگی و حجم معاملات پایین رنج می برد موثر واقع گردد.

عضو هیأت مدیره کارگزاری صبا تأمین در همین ارتباط در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: عمده صندوق های سرمایه گذاری موجود در بازار از نوع صندوق های با درآمد ثابت هستند که عمدتاً سود تضمینی به صورت ماهیانه به دارندگان واحدهای خود پرداخت می کنند، حال اگر این صندوق ها طبق الزام جدید حداقل 5 درصد از منابع خود را در بازار سهام سرمایه گذاری کنند، قطعاً اثراتی هم در سود و زیان خودشان و هم بر روند قیمتی بازار خواهند داشت که البته جهت مثبت این آثار در کوتاه مدت خواهد بود.

محمد امین قهرمانی در ادامه افزود: در حال حاضر تنها چند صندوق هستند که حجمی بیش از 5 درصد را در سهام سرمایه گذاری کرده اند و مابقی کمتر از یک درصد در سهام سرمایه گذاری دارند، در صورت اجرای این امر علاوه بر اینکه بر روند کلی بازار اثر مثبت خواهد داشت. برای خود صندوق های سرمایه گذاری نیز رشد قیمت سهام خریداری شده منجر به شناسایی سود می گردد اما در بلند مدت با توجه به اینکه نوسانات بازار سهام ریسک در پی دارد، ممکن است منجر به شناسایی زیان این صندوق ها گردد و باعث عدم ثابت نرخ بازده صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت شود چرا که این صندوق ها از جنس بازار پول هستند و با بالا رفتن ریسک سرمایه گذاری حتی ابطال واحدها و شناسایی زیان را هم ممکن است در پی داشته باشند.

وی تأکید کرد: تزریق نقدینگی از طریق صندوق های با درآمد ثابت به بازار سهام در بازه زمانی کوتاه منجر به رشد قیمت سهام و مثبت شدن کلیت بازار می شود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به بالا بودن نرخ بهره ریسک بانک ها و اوراق مشارکت موجود در بازار بدهی، عنوان کرد: از لحاظ عوامل اقتصادی بالا بودن نرخ بهره بدون ریسک سپرده بانک ها، نرخ بازده بالای 20 درصد اوراق بدهی و افزایش نرخ بهره بین بانکی به 23 تا 24 درصد و همچنین نوسانات نرخ ارز در کنار عوامل سیاسی همچون روی کار آمدن ترامپ که هنوز سیاست های آن برای بازارهای جهانی خصوصاً کامودیتی ها گنگ است، باعث خواهد شد تا روند کلی بازار به همین حالت نوسانی خود ادامه دهد و رشد قابل توجهی نداشته باشد.

قهرمانی در رابطه با وضعیت صنایع مختلف با اشاره به گزارش های عملکرد واقعی 9 ماهه و بودجه های سال آینده شرکت ها، گفت: به نظر می رسد طی چند ماه باقی مانده از سال جاری با انتشار گزارش های 9 ماهه سال مالی جاری که با توجه به رشد قیمت های جهانی درگروه فلزات و پتروشیمی ها می توان انتظار تعدیل مثبت و برآورد چشم اندازی مثبت برای سال مالی آتی را داشت، قیمت سهام شرکت ها با روندی مساعد همراه شود. هر چند که در زمینه کاهش نرخ بهره بانک ها به دلیل کسری منابع در پایان سال جاری اقدامی صورت نخواهد گرفت و همچنین انتظار می رود نوسانات دلار تا پایان سال 95 تا محدوده 3700 تومان صورت پذیرد، اما عملکرد مناسب میاندوره ای شرکت ها در بازار سرمایه باعث ایجاد نوساناتی مثبت در بورس خواهد شد و با توجه به شرایط مذکورر نمی توان انتظار رشد شارپ را از شاخص کل و کلیت بازار سرمایه را طی مدت زمان مذکور داشت.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۱
به همین خیال باش