بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
با الزام سازمان بورس برای تخصیص حداقل 5 درصدی منابع به سهام

چند صندوق روی ریل سیاست گذاری های جدید در حرکتند؟

با اصلاح نمونه اساسنامه و امیدنامه صندوق های سرمایه گذاری "در اوراق بهادار با درآمد ثابت" توسط اداره امور نهاد های مالی، از این پس صندوق های سرمایه گذاری مزبور ملزم به سرمایه گذاری حداقل پنج و حداکثر 20 درصدی از ارزش کل دارایی های صندوق در "سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام پذیرفته شده در بورس تهران یا بازار اول و دوم فرابورس ایران و گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده در بورس" شدند.
کد خبر : ۱۷۲۳۳۴
نویسنده :
کیوان فر

اواسط دی ماه امسال بود که صندوق های سرمایه گذاری "در اوراق بهادار با درآمد ثابت"ملزم به سرمایه گذاری حداقل پنج درصدی از ارزش کل دارایی ها در سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام شدند. اما واقعاً چه تعداد از صندوق های سرمایه گذاری و با چه حجمی از منابع خود نسبت به رعایت این الزام پیش قدم شده و به قوانین موجود پایبند هستند.

به گزارش بورس نیوز، با اصلاح نمونه اساسنامه و امیدنامه صندوق های سرمایه گذاری "در اوراق بهادار با درآمد ثابت" توسط اداره امور نهاد های مالی، از این پس صندوق های سرمایه گذاری مزبور ملزم به سرمایه گذاری حداقل پنج و حداکثر 20 درصدی از ارزش کل دارایی های صندوق در "سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام پذیرفته شده در بورس تهران یا بازار اول و دوم فرابورس ایران و گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده در بورس" شدند.

البته به نظر می رسد لازمه اجرای چنین ابلاغیه ای، بدون شک تغییر و اصلاح نمونه اساسنامه و امیدنامه صندوق های سرمایه گذاری مشترک "تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت" به صندوق سرمایه گذاری مشترک "در اوراق بهادار با درآمد ثابت" است که می تواند تزریق این بخش از منابع صندوق ها به بورس را قدری به تعویق بیندازد.

با این حال بررسی آمارهای موجود از صندوق های سرمایه گذاری مشترک" تنها در اوراق با درآمد ثابت" در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته نشان می دهد که تعداد اندکی از کل 51 صندوق فعال در این حوزه بخشی از دارایی های خود را به سرمایه گذاری در بورس و خرید سهام و حق تقدم سهام اختصاص داده اند. با این وجود، اکثر آنها هنوز هم با رعایت الزام سازمان بورس برای تخصیص حداقل پنج درصد از منابع خود به سهام و حق تقدم فاصله زیادی دارند.

برای بررسی دقیق تر این صندوق ها، بایستی اشاره کرد که رقمی نزدیک به 264 هزار میلیارد تومان نقدینگی به صندوق های سرمایه گذاری مشترک "تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت" جذب شده که طبق آمارهای موجود در سایت مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران، از بین 51 صندوق تنها 13 صندوق درصد اندکی از منابع خود را به بورس تزریق کرده اند.

بطوریکه از کل میزان منابع در اختیار این صندوق ها، تنها حدود هزار و 650 میلیارد تومان یعنی در مجموع کمتر از 0.62 درصد از کل منابع آنها وارد بورس شده است.

حال آنکه اگر تنها حداقل الزام دستورالعمل جدید صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت از سوی همگی این صندوق ها به اجرا درآید، رقمی نزدیک به 13 هزار و 210 میلیارد تومان حاصل خواهد شد که تزریق آن به بورس، به طور قطع اثر قابل توجه و محسوسی را در روند معاملات بازار سهام در پی داشته و آن را از وضعیت فرسایشی کنونی خارج خواهد کرد.

بطوریکه ورود این حجم از منابع موجود در صندوق های با درآمد ثابت به بازار سهام به نوعی شادابی و طراوت جدیدی را به بازار اعمال می کند.

اما در حرکت روی ریل سیاست گذاری جدید سازمان بورس، این نهاد متولی بازار سرمایه اعلام کرده که "در راستای اجرای بند 2 ابلاغیه جدید به آن دسته از صندوق های سرمایه گذاری "تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت"که اقدام به تغییر نوع صندوق به ساختار"در اوراق بهادار با درآمد ثابت" نموده اند، فرصت سه ماهه ای جهت اصلاح ترکیب دارایی ها مطابق امید نامه اعطا خواهد شد که این امر تحقق انتظارات فعالان بازار سرمایه برای ورود قریب الوقوع این حجم از نقدینگی در بازه زمانی کوتاه مدت را قدری با تأخیر همراه می سازد.

همچنین در این شرایط نکته قابل تأمل اینجاست که در حالی برخی مدیران این صندوق ها با ابلاغیه مذکور موافق نبوده و اجرای آن را موجب تحمیل ریسک به سرمایه گذاران می دانند که عمده حجم سرمایه های در اختیار آنها وارد سپرده های بانکی و یا اوراق مشارکت شده است. اما بایستی دقت داشت که صندوق های سرمایه گذاری برای سپرده گذاری در بانک ها ایجاد نشده اند، چرا که مراجعین به این صندوق ها، خود می توانند به راحتی در بانک ها سپرده گذاری کنند و از همین رو، حضور مدیران سرمایه گذاری متخصص و حرفه ای برای مدیریت دارایی افراد، از طریق سپرده گذاری درصد بالا در نظام بانکی چندان لازم نبوده و نمی تواند ارزش افزوده ای برای سرمایه گذاران ایجاد کند.

ضمن اینکه تخصیص تنها پنج درصد از کل منابع آنها به سرمایه گذاری در سهام و حق تقدم و اختیار معامله سهام طبق الزام سازمان بورس نیز آنقدر تأثیر قابل توجهی بر عملکرد پرتفوی آنها نخواهد داشت که زمینه نگرانی را برای این کارشناسان و مدیران حرفه ای فعال در بازار سرمایه در پی داشته باشد. ضمن اینکه بهبود شرایط بورس و جلب اعتماد سرمایه گذاران بیشتر به بازار سرمایه می تواند زمینه توسعه فعالیت و افزایش تعداد صندوق های سرمایه گذاری را برای مردم عادی جامعه در پی داشته باشد.

این در حالی است که به طور قطع با حاکمیت و تداوم جو کنونی بر روند معاملات نه تنها سرمایه گذاران جدید وارد بازار سرمایه نخواهند شد، بلکه بیم آن نیز می رود که رفته رفته همین تعداد باقی مانده از فعالان بازار نیز عطای آن را به لقایش بخشیده و از مولدترین بخش اقتصادی کشور به سمت سایر بازارهای موازی و غیرمولد کوچ کنند که در این صورت همه فعالان و بازیگران بازار سرمایه و بورس متضرر خواهند شد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
سوال مهم اینه که: پس وظیفه صندوق های مختلط و در سهام چیه صندوق های با درامد ثابت باید تاوان بی کفایتی اونا رو بدن؟؟!