بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ دی ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۷
کد خبر : ۱۷۲۳۸
به گزارش بورس نیوز به نقل از سرمایه، سکینه صارمی: به دنبال رکود مالی جهان و کاهش حجم مبادلات کالا توسط ناوگان حمل ونقل دریایی میزان اجاره کشتی بین 70 تا 94 درصد کاهش یافت.این بخشی از مطالبی است که مسعود دانشمند عضو هیات مدیره شرکت کشتیرانی آریا به «سرمایه» گفت: «طی ماه های گذشته قیمت های حمل ونقل بین المللی دریایی با 70 تا 80 درصد کاهش مواجه شده است که نشان از کمبود کالا و نبود بازار رقابت میان سایر خطوط کشتیرانی است که به دنبال بحران مالی جهان به وجود آمده است.»

توقف یک هزار فروند کشتی در سنگاپور

وی به زیان های سنگین وارده شرکت های کشتیرانی و خدمات دریایی اشاره کرد: «در حال حاضر در منطقه خلیج فارس بیش از 100 فروند کشتی پارک شده است و باری برای حمل ندارند همچنین در بندر سنگاپور که یکی از مهم ترین بنادر دنیا از نظر موقعیت استراتژیک و محلی برای عبور کشتی ها از شرق و غرب جهان به شمار می رود بیش از یک هزار فروند کشتی به صورت بلاتکلیف متوقف شده است که به طور حتم این معضل موجب ایجاد تاثیر منفی بر عملکرد و درآمد شرکت های کشتیرانی خواهد شد.»

عضو هیات مدیره شرکت کشتیرانی آریا اظهار داشت: «اجاره کشتی طی ماه های اخیر بین 70 تا 94 درصد کاهش داشته به گونه ای که یک کشتی 180 هزار تنی که روزانه 100 هزار دلار به اجاره در می آمد طی روزهای گذشته به شش هزار دلار رسیده است.»

به گفته وی در برخی مسیرها نیز اجاره هر کشتی بین 70 تا 90 درصد کاهش داشته که در سایزهای مختلف کاهش مزبور متفاوت است که نشان از وجود بحران در بازار حمل ونقل دریایی است.

دانشمند از ابطال قراردادهای ساخت کشتی در سطح دنیا خبر داد و گفت: «ظرف یک ماه اخیر حدود 140 فروند سفارش ساخت کشتی به شرکت های کشتی سازی مختلف از جمله چین و کره که عمده ترین شرکت های کشتی سازی مطرح دنیا به شمار می روند، ابطال شده است این در حالی است که هنگام انعقاد قرارداد مبالغی به عنوان پیش پرداخت از سوی شرکت های کشتیرانی پرداخت شده بود اما با شرایط بحران و کمبود بار، بسیاری از این شرکت ها از پیش پرداخت منصرف شدند.»دانشمند به کاهش حجم واردات سنگ آهن کشور چین اشاره کرد و گفت: «نرخ حمل سنگ آهن از بندرعباس به کشور چین از 40 به 10 دلار در هر تن کاهش یافته است به همین منظور چین واردات سنگ آهن خود را متوقف کرده است این در حالی بود که واردات سنگ آهن کشور چین ماهانه هشت تا 9 میلیون تن بوده است.»عضو کمیسیون حمل ونقل اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: «حجم مبادلات واقعی در دنیا از جمله کالاهای اساسی به صورت حداقل در حال انجام است. به عنوان مثال گندم که به عنوان یکی از این کالاهای اساسی به شمار می رود با کمترین نرخ، حمل ونقل می شود.»

وی پیش بینی کرد در حال حاضر در انتهای بحران به سر می بریم و از ماه فوریه از نقطه کمینه، فعالیت اقتصادی با سرعت کم آغاز خواهد شد.

دانشمند گفت: «به نظر می رسد با آغاز فعالیت اقتصادی رشد قیمت ها همانند اوایل سال های 2007 و 2008 نخواهد بود اما قیمت ها در سطح معقول و منطقی به سطح چهار سال گذشته خواهد رسید.»همچنین مسعود خوانساری رئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق بازرگانی تهران نیز معتقد است: «با بحران مالی جهان قیمت های حمل ونقل نیز ظرف ماه های اخیر 50 درصد کاهش داشته است و در برخی مسیر ها از جمله آمریکای جنوبی 70 درصد کاهش داشته است.»

وی بر این باور است: «با ادامه روند فعلی سود بسیاری از شرکت های کشتیرانی با کاهش چشمگیر مواجه خواهد شد چرا که شرکت های کشتیرانی در مقابل سرمایه گذاری های انجام شده پاسخگو نخواهند بود. به طور حتم شرکت های کوچک ورشکست شده و شرکت های بزرگ نیز با زیان های هنگفت مواجه خواهند شد.»
لازم به ذکر است طی هشت ماه ابتدای سال نیز حجم تخلیه و بارگیری در بنادر کشور حدود سه درصد کاهش یافته است این درحالی است که روند مزبور در گذشته همچنان روبه رشد بوده است.

محمد حسین داجمر مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز چندی پیش اعلام کرد: «برخی کشتی های ایران در منطقه روزانه 50 هزار دلار هزینه جابه جایی دریافت می کردند اما با کاهش فعالیت های تجاری در جهان در حال حاضر این مبلغ به کمتر از شش هزار دلار در روز رسیده است.»

وی با بیان اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک شرکت بزرگ با سرمایه قوی و فعال در زمینه واردات و صادرات بالا محسوب می شود، افزود: «نرخ هایی که در حال حاضر اعمال می شود بر مبنای نرخ های بین المللی است.»این درحالی است که گفته می شود به دلیل اینکه بسیاری از سفارشات شرکت کشتیرانی ایران مربوط به قبل از بحران است هنوز با زیان هنگفت مواجه نشده است. همچنین بسیاری از بارهای این شرکت دولتی است و وضع متفاوتی با سایر شرکت های کشتیرانی داخلی دارد.

حمل 32 میلیون تن کالا توسط ناوگان کشتیرانی ایران

درهشت ماهه سال جاری بیش از 32 میلیون و 94 هزار و 662 تن کالا توسط ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تخلیه و بارگیری شد که از این میزان 16 میلیون و 169 هزار و 194 تن کالا بارگیری و 15میلیون و 925 هزار و 468 تن کالا نیز در بنادر ایران و جهان تخلیه شده است. براساس این گزارش از میزان کالاهای بارگیری شده توسط ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بیش از 9 میلیون و 20 هزار و 750 تن مربوط به امور عملیات فله، 973 هزار و 668 تن مربوط به خط خاور و یک میلیون و 158 هزار و 986 تن مربوط به خط باختر بوده است. به گزارش مانا، علاوه بر این دو میلیون و 803 هزار و 390 تن کالا توسط کانتینر آسیا، یک میلیون و 555 هزار و 850 تن توسط خط کانتینر اروپا و 343 هزار و 950 تن کالا نیز توسط خط کانتینر آسیا به اروپای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بارگیری شده است. این گزارش می افزاید: در مدت یاد شده میزان کالای تخلیه شده توسط امور عملیات فله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به هشت میلیون و 956 هزار و 324 تن رسیده است.

همچنین در مدت مذکور 796 هزار و 616 تن کالا توسط خط خاور، 912 هزار و 843 تن مربوط به خط باختر، دو میلیون و 548 هزار و 480 تن توسط کانتینر آسیا، یک میلیون و 410 هزار و 350 تن توسط کانتینر اروپا و343 هزار و 950 تن کالا توسط کانتینر آسیا به اروپای این شرکت تخلیه شده است.

میزان تخلیه و بارگیری کالا توسط ناوگان این شرکت در آبان ماه سال جاری نیز از مرز سه میلیون و 445 هزار تن فراتر رفت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر