بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵
یک هفته، یک نگاه

درخشش تک نمادها

معاملات هفته گذشته بورس با سفر هیأت فرانسوی به کشورمان همراه شد. موضوعی که در وهله اول موجی از تقاضا برای گروه خودرو و قطعه سازان بویژه سایپا و زیر مجموعه هایش ایجاد کرد و اگرچه این روند صعودی چندان دوام نیافت اما سبب شد تا برای مدتی کوتاه امید برای رونق دوباره بورس به تالار شیشه ای باز گردد.
کد خبر : ۱۷۲۷۳۷
نویسنده :
جمشیدی

معاملات هفته گذشته بازار سرمایه بدون بازدهی مثبت یا منفی بورس پایان پذیرفت و در این مدت شاخص کل بورس با افت حدود 400 واحدی به مدار 77 هزار واحدی وارد شد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، معاملات هفته گذشته بورس با سفر هیأت فرانسوی به کشورمان همراه شد. موضوعی که در وهله اول موجی از تقاضا برای گروه خودرو و قطعه سازان بویژه سایپا و زیر مجموعه هایش ایجاد کرد و اگرچه این روند صعودی چندان دوام نیافت اما سبب شد تا برای مدتی کوتاه امید برای رونق دوباره بورس به تالار شیشه ای باز گردد.

علاوه بر این، در چهارشنبه هفته گذشته شاهد دو رویداد مهم و اثر گذار در گروه بانک و خودرو بودیم. چرا که در روز مذکور بانک تجارت پس از ارسال نامه شفاف سازی و اعلام تعدیل منفی 156 درصدی سود با افت قیمت 33 درصدی به تابلوی معاملات بازگشت و زیان سنگینی را بر سهامدارانش تحمیل کرد.

در مقابل اما در دقایق پایانی معاملات آخرین روز از هفته گذشته سرانجام شرکت ایران خودرو آگهی واگذاری بلوک "خگستر" و "پارسیان" را روانه کدال کرد، آگهی مزایده ای که سهامداران "خودرو" مدت ها در انتظار انتشار آن بودند تا بواسطه این خبر روند رو به رشد سهام این مجموعه خودروساز و گروه خودرو آغاز شود. بر این اساس از آنجا که گزارش مذکور طی دقایق پایانی معاملات ارائه شد واکنش سهامداران نسبت به این خبر طی هفته جاری مشخص خواهد شد.

بر اساس اطلاعات موجود، در میان صنایع مختلف گروه استخراج سایر معادن بواسطه رشد قیمتی تنها سهام فعال در این گروه یعنی شرکت تأمین ماسه ریخته گری بیشترین بازدهی مثبت را در بازار سرمایه از آن خود کرد و این صنعت در هفته گذشته با بازدهی مثبت 20 درصدی "کماسه" در اعطای بیشترین بازدهی مثبت به سهامداران اول شد. بعد از آن گروه سایر حمل و نقل به مدد افزایش قیمت 14 درصدی تک نماد فعال در آن یعنی "تجار" رتبه دوم را از نظر بازدهی مثبت به خود اختصاص داد و در نهایت گروه های چاپ و نیز محصولات چوبی هر یک با کسب بازدهی مثبت هشت درصدی رتبه سوم را از آن خود کردند.

این در حالی است که صنعت استخراج نفت، گاز جز اکتشفات با تحقق بازدهی منفی هشت درصدی به عنوان کم بازده ترین صنعت مطرح شد. در کنار آن گروه بانک ها و موسسات اعتباری در پی کسب بازدهی منفی 3.5 درصدی و گروه محصولات چرمی با بازدهی منفی بیش از چهار درصدی در ردیف های بعدی قرار گرفتند.

در خصوص سهام شرکت های فعال در بورس نیز شرکت هایی همچون شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان، تأمین ماسه، فرآورده های نسوز پارس، درخشان تهران و مارگارین به عنوان برترین شرکت ها از نظر کسب بازدهی مثبت شناخته شدند.

درخشش تک نمادها

در مقابل اما، مجموعه هایی همچون بانک تجارت، صنایع پتروشیمی گلستان، تجهیزات سدید، ایران یاسا و واسپاری ملت بیشترین افت قیمتی را در هفته گذشته تجربه کردند و در ردیف های اول نشستند.

درخشش تک نمادها

در پایان این گزارش می افزاید، در هفته گذشته بیش از شش میلیارد و 601 میلیون سهم معامله شدند و ارزشی به مبلغ بیش از 11,203 میلیارد ریال را در بورس به ثبت رساندند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر