بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷
مدیرعامل در آستانه گشایش نماد در فرابورس تشریح کرد:

از اخراج تا بازگشت مجدد بهپاک/ هیچ مطالبات و بدهی معوقی نداریم!

شرکت صنعتی بهپاک که از سال 88 به دلیل زیان انباشته و شرایط نامساعد مالی از بورس اخراج و به بازار پایه فرابورس منتقل شده بود، فردا به روش گشایش نماد وارد بازار دوم فرابورس می شود. در همین راستا هفدهمین نشست یک دیدار، یک عرضه فرابورس به تشریح وضعیت عملکردی این شرکت اختصاص یافت.
کد خبر : ۱۷۲۷۶۱
نویسنده :
کیوان فر

شرکت صنعتی بهپاک که از سال 88 به دلیل زیان انباشته و شرایط نامساعد مالی از بورس اخراج و به بازار پایه فرابورس منتقل شده بود، فردا به روش گشایش نماد وارد بازار دوم فرابورس می شود. در همین راستا هفدهمین نشست یک دیدار، یک عرضه فرابورس به تشریح وضعیت عملکردی این شرکت اختصاص یافت.

به گزارش بورس نیوز، علیرضا شریفی مدیرعامل شرکت صنعتی بهپاک طی روز جاری در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه ضمن اعلام خبر گشایش نماد "بهپاک" در بازار دوم فرابورس اظهار داشت: این شرکت سابقه درخشانی در بازار سرمایه داشت که متأسفانه طی سال 82 و 83 تحت تأثیر شرایط حاکم بر صنعت روغن کشی و قیمت های جهانی با مشکلاتی مواجه شدیم که مرتبط با عملکرد شرکت نبود و این امر منجر به خروج نماد معاملاتی شرکت از بورس در سال 87 گردید. چرا که در آن زمان "بهپاک" با زیان انباشته ای حدود پنج برابر سرمایه 80 میلیارد ریالی خود مواجه شد.

وی افزود: طی چند سال اخیر با تلاش هایی که صورت گرفت و علی رغم اینکه صنعت روغن کشی تنها طی سه سال با چالش هایی مواجه شد، اما عملکرد این مجموعه در سایر سنوات قابل قبول بود و از سال گذشته بهپاک با دگرگونی های شگرفی رو به رو شد.

وی با اشاره به افزایش سرمایه 60 درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران و ثبت سرمایه 32 میلیارد تومانی برای شرکت صنعتی بهپاک، حاشیه فروش سال مالی گذشته را 65 میلیارد تومان و فروش آن را 423 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این رقم در مقایسه با سال قبل از آن رقم بسیار قابل توجهی بوده و بر مبنای عملکرد مطلوب و تحقق سود همزمان با جبران زیان انباشته امسال اولین سالی است که درآمد مجموعه مشمول مالیات خواهد شد.

وی سود عملیاتی پس از کسر مالیات را در بودجه امسال 34 میلیارد تومان بیان کرد و گفت: این میزان سود عملیاتی با نگاه واقع بینانه برآورد شده که طبق پیش بینی ها نسبت به سال مالی قبل کمتر بوده است.

این مقام مسئول از فروش دارایی های غیر مولد جهت کاهش وابستگی به هزینه های مالی سخن گفت و تأکید کرد: در راستای اجرای این سیاست طی سال های اخیر فروش سهام بانک اقتصاد نوین و زمین نکا محقق شده و شرکت از این استراتژی برای خروج از ماده 141 قانون تجارت استفاده کرد.

وی روند فروش و سودآوری شرکت طی سنوات اخیر را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این عملکرد مطلوب در حالی رقم خورده که سایر مجموعه های روغن کشی یا زیان ده بوده و یا متوقف شده اند.

شریفی از فعالیت کارخانه بهپاک طی سه شیفت کاری با پرسنل کمتر و در مقابل تولید و سودآوری بیشتر سخن گفت و اظهار داشت: شرکت بدهی سنگینی به بانک ملی داشته، اما با تلاش های به عمل آمده کلیه 71 میلیارد تومان بدهی های معوق پرداخت شده و امروز "بهپاک" هیچ بدهی معوقی ندارد که این امر از طریق توسعه فعالیت های بازرگانی، فروش دارایی های غیر مولد در جهت کاهش بدهی ها و کاستن از هزینه های مالی و بهره برداری از منابع مالی ارزان قمیت محقق شده است. همچنین استقرار سیستم های مکانیزه یکپارچه و استفاده از معافیت محصولات پروتئینی برای مالیات بر ارزش افزوده در تسویه بدهی های معوق موثر بوده است.

وی فعالیت های بازرگانی مجموعه را واردات انواع مواد اولیه با قیمت پایین تر و فروش بخشی از آن به سایر مجموعه های روغن کشی و کسب سود از این محل برشمرد که سود مطلوبی را عاید شرکت کرده است.

مدیرعامل شرکت صنعتی بهپاک پیرامون اهم فعالیت های پیش رو گفت: تغییر کاربری حدود چهل و هشت هزار متر مربع اراضی صنعتی، ورزشی، باغ و فضای سبز کارخانه به تجاری و مسکونی، فروش زمین چهل هزار متر مربعی در گرگان و خرید و نصب ماشین آلات جدید جهت تولید پروتئین در دوره دراز مدت از مهمترین برنامه های آتی "بهپاک" می باشد. افزایش ظرفیت تولید پروتئین و استفاده از مخزن به جای کیسه در انبارهای بلغور در جهت کاهش هزینه و سودآوری شرکت و نیز تداوم و توسعه فعالیت های بازرگانی به عنوان دیگر برنامه های پیش رو پیش بینی شده است.

این مقام مسئول عدم ثبات در تعرفه های گمرکی را یکی از تهدیدهای بزرگ شرکت برشمرد و تأکید کرد: همواره نوسانات در تعرفه های گمرکی یکی از معضلات صنعت بوده که خوشبختانه این موضوع در دولت یازدهم با ثبات بیشتری همراه شده است.

در بخش دیگری از این جلسه خبرنگاران و اهالی رسانه سوالات خود را مطرح کردند و مدیران "بهپاک" پاسخگوی سوالات اصحاب قلم بودند.

شریفی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران پیرامون خوش بینانه یا بدبینانه بودن پیش بینی بودجه سال 96 گفت: درست است که سود 343 میلیارد ریالی حاصل از عملیات شرکت برای سال 96 در مقایسه با سود عملیاتی 416 میلیارد ریالی سال 95 بدبینانه به نظر می رسد، اما جدا از سال 95، سود سال 96 در مقایسه با سنوات پیش از آن تفاوت فاحشی را نشان نمی دهد. چرا که در سال 95 شرکت یک کشتی حامل انواع دانه و مواد اولیه با قیمت پایین وارد کرد که اتفاق بی نظیری در کشور بود و قیمت تمام شده کالای فروش را به شدت کاهش داد. این عامل که خارج از کنترل ما و غیر مدیریتی بوده، تحت تأثیر بازارهای خارجی رقم خورده و شاید باز هم تکرار شود. بر همین اساس پیش بینی ها بر مبنای واقعیت ها برآورد شده و شاید به همین دلیل بودجه سال 96 شاید قدری محافظه کارانه به نظر بیاید.

وی در پاسخ به سوال دیگری در بیان علت کاهش هزینه های مالی به 20 میلیارد تومان و میزان صادرات "بهپاک" گفت: با توجه به کاهش حجم فعالیت ها نیاز کمتری هم به هزینه های مالی بوده است. در خصوص صادرات نیز باید گفت در حال حاضر به طور متوسط 1500 تا 2000 تن صادرات به کشورهایی همچون عراق، افغانستان، ارمنستان، گرجستان و ترکمنستان داریم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بورس نیوز پیرامون علت برآورد نرخ ارز 3570 تومان به ازای هر یورو در مقابل نرخ 4200 تومانی در بازار آزاد گفت: تاکنون شرکت ارز مبادلاتی دریافت کرده و پیش فرض ما در برآورد بودجه 96 نیز بر اساس دریافت ارز مبادلاتی است. با این وجود چنانچه نرخ مبادلاتی تغییر کند، بودجه برآوردی نیز متناسب با آن اصلاح خواهد شد. گرچه با توجه به پیش بینی تداوم حمایت دولت از صنعت، چندان نگران تغییر نرخ تسعیر ارز مبادلاتی نیستیم؛ چرا که حتی اگر پرداخت ارز مبادلاتی به صنعت قطع شود، در قیمت فروش محصولات تأثیر گذار خواهد بود.

در خاتمه این جلسه سجاد سیاح مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری گروه صنایع بهشهر به عنوان نماینده سهامدار عمده خطاب به خبرنگاران گفت: اینکه شرکت صنعتی بهپاک حدد 45 تومان به ازای هر سهم خود سود برآورد کرده، محافظه کارانه بوده و این در حالی است که با حاشیه فروش 33 میلیارد تومانی، هر یک درصد افزایش نرخ های فروش و یا هر یک درصد کاهش بهای تمام شده حدود 20 درصد حاشیه سود شرکت را تحت تأثیر قرار می دهد. ضمن اینکه حاشیه فروش فعالیت های بازرگانی از 6 درصد در سال قبل به 7 درصد در سال جاری افزایش یافته، پس می توان انتظار تعدیل سودآوری شرکت را برای سال مالی جاری داشت.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر