بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲
اغلب سهامداران بر اساس قیمت های داخلی و جهانی درآمدها و هزینه های یک شرکت را بررسی و تحلیل می کنند و همه وقایعی که در اغلب شرکت های خارجی رخ می دهد را به شرکت های داخلی تعمیم می دهند و بر اساس آن یک قیمت کارشناسی را برای شرکت برآورد می کنند.
کد خبر : ۱۷۳۲۱۶
نویسنده :
جمشیدی

به نظر می رسد اغلب شرکت های فعال در بازار سرمایه بودجه سال مالی آینده خود را بر مبنای مستندات و قیمت های قبلی تدوین کرده اند و از این رو می توان گفت این مجموعه ها پیش بینی درآمد سال 96 را بر اساس دیدگاه محافظه کارانه ارائه نموده اند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری جهان سهم با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: اغلب شرکت ها به جهت اینکه گزارشات آنها مورد تأیید حسابرسان قرار بگیرد بودجه سال آینده را بر اساس مستندات قبلی تدوین کرده اند. به عبارت بهتر علیرغم اینکه پیش بینی اغلب شرکت ها مثبت ارزیابی می شود اما به نظر می رسد به دلیل اینکه مبنای تهیه بودجه قیمت های سال های گذشته بوده، رشد سودآوری و اعلام تعدیل مثبت از سوی شرکت ها طی دوره های عملکردی میاندوره ای سال آینده دور از انتظار نخواهد بود.

فرشید اردبیلیون جهانی افزود: به طور مثال یک شرکت پالایشی بودجه سال آینده خود را بر اساس میانگین قیمت ها طی 9 ماهه سال جاری تهیه و ارائه نموده است. حال آنکه روند رو به رشد قیمت های جهانی از نیمه دوم امسال آغاز شده و این موضوع در پیش بینی درآمد شرکت لحاظ نشده است.

وی با بیان اینکه اهالی بازار سرمایه برآورد درستی از قیمت سهام شرکت و ارزندگی آن دارند، اما مدیران شرکت ها همگام با استانداردهای جهانی پیش نمی روند، در این خصوص توضیح داد: اغلب سهامداران بر اساس قیمت های داخلی و جهانی درآمدها و هزینه های یک شرکت را بررسی و تحلیل می کنند و همه وقایعی که در اغلب شرکت های خارجی رخ می دهد را به شرکت های داخلی تعمیم می دهند و بر اساس آن یک قیمت کارشناسی را برای شرکت برآورد می کنند.

بطور مثال می توان به تحولات ایجاد شده در صنایع پالایشی و بانکی اشاره کنیم. در شرایطی که شرکت های پالایشی و بانکی در دنیا با تحولات مهم و اثرگذاری مواجه شده اند و این تحولات را در وضعیت عملیاتی و سودآوری خود لحاظ کرده اند، اما واحدهای پالایشی همچنان قیمت های قبل را در بودجه و گزارشات خود لحاظ می کنند یا بانک ها بر اساس استانداردهای بین المللی گزارش نمی دهند.

مدیر عامل شرکت کارگزاری جهان سهم ادامه داد: گزارشات و حساب های بانک ها واهی است و مدیران بانک ها و نهادهای دولتی مرتبط همسو و همگام با دنیا فعالیت نمی کنند. بانک ها طی سال های گذشته در حالی جرایم دیرکرد را به عنوان سود در گزارش های مالی خود لحاظ کرده اند که در مقابل اعلام نمودند که در صورت تسویه حساب یک مشتری جرایم دیرکرد آن بخشوده می شود. در این شرایط این سوال مطرح می شود که سود برآوردی از سوی بانک ها که سهامداران بر اساس آن تحلیل و اقدام به خرید سهام نمودند، از چه محلی محقق می شود؟

اردبیلیون جهانی با بیان اینکه بازار سرمایه از پتانسیل رشد برخوردار است، اما دولتمردان و مدیران ارشد حمایت نمی کنند، در این خصوص ابراز داشت: بازار سهام از پتانسیل های فراوانی برای رشد برخوردار است که از جمله آن می توان به وجود شرکت های سرمایه گذاری بزرگ در بورس اشاره کرد. چرا که در این بازار هلدینگ های سرمایه گذاری که شرکت های پالایشی و پتروشیمی را در پرتفوی سرمایه گذاری خود داشته باشند، وجود دارد. به طوریکه این مجموعه ها می توانند با ادغام شرکت های پالایشی و پتروشیمی همگن از محصول تولیدی یک واحد پالایشی برای خوراک مصرفی تولید شرکت پتروشیمی دیگر استفاده کنند. حال آنکه مدیران ارشد از پتانسیل های موجود علیرغم وجود الگوهای موفق خارجی استفاده نمی کنند. در عین حال برآورده نشدن انتظارات مثبت سهامداران از اعمال اثر مثبت ناشی از اتفاقات رخ داده در حوزه داخلی و خارجی سبب می شود تا روند معاملات نوسانی باشد و متأسفانه سهامداران در این سیکل نوسانی گرفتار شده اند و می بایست مدیران ارشد دولتی و متولیان بازار سرمایه راهکار مناسبی اجرایی کنند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱
ســـــود جرائم بعد از تسویه کامل وام در صورت مالی می آید. و لحاض میشود.....