بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴
مدیرعامل شرکت کارگزاری جهان‌سهم در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

صنایع ارزآور برنده اصلی افزایش نرخ ارز/ صنایع پالایشگاهی در زمره سودآورترین صنایع

کارشناس بازار سرمایه،گفت: در وضعیت فعلی اقتصاد صنایع ارزآور مانند فلزی‌ها، معدنی‌ها، پتروشیمی‌ها و دارویی‌ها وغذایی ها می‌توانند از طریق افزایش میزان صادرات سود زیادی کسب کنند.
کد خبر : ۱۷۹۱۶۹
به گزارش بورس نیوز، برنامه خصوصی‌سازی در دهه‌های اخیر توسط بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه و توسعه‌یافته به‌عنوان یکی از اجزای برنامه اصلاحات ساختاری اجراشده که هدف از اجرای آن افزایش کارایی بنگاه‌ها است از طرفی دیگر با اجرای سیاست‌های خصوصی‌سازی به‌طورمعمول زمینه برای کاهش هزینه‌های دولت فراهم می‌شود که به تبع آن تورم کاهش‌یافته و زمینه برای افزایش سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی ایجاد نیز فراهم می‌شود اما خصوصی‌سازی در ایران به دلیل گستردگی دولت با شکست مواجه شد.

در این زمینه فرشید اردبیلیون جهانی مدیرعامل کارگزاری جهان سهم به خبرنگار بورس نیوز،گفت: در دیگر کشورها خصوصی‌سازی طی دو مرحله انجام می‌شود یعنی در مرحله اول شرکت‌ها از دولتی به  سهامی عام تبدیل می‌شوند که در آن صورت نظارت برآن ها افزایش می‌یابد و در مرحله دوم شرکت‌ها خصوصی می‌شوند.

وی در تشریح وضعیت خصوصی‌سازی در ایران، گفت:تاکنون فقط شرکت‌ها به سهامی عام تبدیل‌شده‌اند و تعداد محدودی از شرکت‌ها نیز به‌طور کامل خصوصی‌سازی شده‌اند و افراد حقیقی و حقوقی سهامداران ها هستند اما مدیران آن‌ها از بدنه دولت انتخاب می‌شوند لذا می‌توان گفت این شرکت‌ها فقط سهامی عام شده‌اند.

اردبیلیون ادامه داد: در صورت تداوم این روند شرکت‌ها متحمل ضرر و زیان سنگینی می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه، در خصوص وضعیت فعلی بازار سرمایه نیز،گفت: درحال‌توسعه حاضر صنایع پالایشگاهی از سودآورترین صنایع هستند اما به دلیل افزایش نرخ دلار ارزش دارایی‌های آن‌ها نیز کاهش‌یافته است.

مدیرعامل شرکت کارگزاری جهان‌سهم بابیان اینکه پالایشگاه‌ها باید محصولات خود را به قیمت دولتی به دیگر شرکت‌ها بفروشند،گفت:یعنی اگرپالایشگاهی خوراک یک شرکت پتروشیمی را تأمین می‌کند این شرکت باید سود را تقسیم کند درحالی‌که بخش اصلی آن باید وارد پالایشگاه شود.

وی ادامه داد: دلیل این امر پرداخت سوبسید به پتروشیمی‌ها است اما پالایشگاه‌ها باید به‌مرور زمان ضررهای خود را جبران کنند.

اردبیلیون با تأکید بااینکه در وضعیت فعلی اقتصاد صنایع ارزآور می‌توانند سود زیادی کسب کنند، گفت: با توجه به افزایش نرخ دلار صنایعی مانند فلزی‌ها، معدنی‌ها، پتروشیمی‌ها و دارویی‌ها و غذایی‌ها می‌توانند میزان صادرات را افزایش داده و بازارهای ازدست‌رفته خود را به دست آوردند.

وی با اشاره به  اینکه قیمت‌گذاری محصولات شرکت‌های صادراتی  بر اساس دلار و نرخ بهره دلار انجام می‌شود،افزود: به دلیل تفاوت نرخ ارز و ریال شرکت‌های صادرات محور نسبت به دیگر شرکت‌ها سود خالص بیشتری دریافت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری جهان‌سهم در پاسخ به این سؤال که در این شرایط صندوق‌های سرمایه‌گذاری و تأمین مالی چه وظیفه‌ای برای نجات صنایع بر عهده دارند، گفت: شرکت‌ها هم مانند اشخاص حقیقی عمر دارند و در هنگام افول یا مرگ می‌توانند ادغام و یا تعطیل شوند و الزامی برای کمک کردن به آن‌ها وجود ندارد اما صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند کمک‌های زیادی به شرکت‌های در حال رشد کنند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر