بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱
کد خبر : ۱۷۳۴۵۹

هشدار نیوزبه نقل از فارس: مردم در صورت مواجهه با جمله «جنس فروخته شده پس گرفته نمی‌شود»، به 124 اطلاع دهند


به گزارش هشدار نیوزبه نقل از فارس، سید محمود نوابی امروز در شانزدهمین مراسم همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، بیان اینکه بعضی وقت‌ها به دنبال برخی ابلاغیه‌ها، فضاسازی‌های ناثوابی صورت می‌گیرد، گفت: مثلا در ابلاغیه بهمن ماه معاون اول رئیس جمهور مبنی بر تنظیم اوضاع پولی و ارزی کشور در یک بند آمده بود کهثبت سفارش واردات خودرو حتما در صورتی انجام شود که دارای نمایندگی رسمی و خدمات پس از فروش در کشور باشد.

رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به ابلاغیه جهانگیری در مورد اینکه ثبت سفارش خودرو فقط در صورتی که نمایندگی رسمی و خدمات پس از فروش آن در کشور وجود داشته باشد، امکان پذیر است، گفت: این ابلاغیه در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان بوده است و هیچ‌گونه انحصارگری در کار نیست.

رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بیان داشت: به دنبال این ابلاغیه جوی ایجاد شد و بیان شد که وزارت صنایع، خانه انحصارگران است و حرفهای بی‌ربطی در این زمینه مطرح شد.

وی گفت: بد نیست گاهی قانون خوانده شود، چرا که در سال 1388 قانونی در کشور تصویب شد به نام قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و در این قانون در ماده 4 آن آمده بود که تمام کالاهای سرمایه‌ای و حتی غیرسرمایه‌ای از جمله خودرو، لوازم صوتی، لاستیک و... که به کشور وارد می‌شود، باید دارای خدمات پس از فروش و نمایندگی در ایران باشند.

نوابی بیان داشت: تا کی باید از واسطه‌ها خرید کنیم، برای یک کشور 80 میلیونی خرید از واسطه‌ها صحیح نیست و ما حتی باید کالاهایی که از مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی به کشور وارد می‌شوند را در صورتی اجازه ورود به آنها بدهیم که این کالاها دارای دفاتر خدمات پس از فروش و نماینده رسمی در کشور باشند.

رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در ادامه با اشاره به آئین‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو که توسط وزیر صنعت پیگیری‌ آن انجام شد، گفت: این آئین‌نامه فروردین ماه امسال ابلاغ شده و حقوق خوبی را برای مصرف‌کننده درنظر گرفته، چرا که در این آئین‌نامه خدمات فروش و بعد از فروش هم آمده است و با مطالعه آن مصرف‌کنندگان می‌توانند حق خود را از ما و جامعه خودروساز مطالبه کنند.

وی افزود: جامعه 18 میلیونی خودرو نیازمند این آئین‌نامه خدمات پس از فروش بود.

نوابی در ادامه با اشاره به اهدای تندیس و اعلام اسامی برترین شرکت‌هایی که حقوق مصرف‌کنندگان را رعایت کرده‌اند، گفت: سازمان حمایت برای انتخاب این شرکت‌ها تنها از یک رأی برخوردار است، اما این انتخاب‌ها براساس کار کارشناسی انجام می‌شود.

وی گفت: ما در پسابرجام، برای انتخاب برترین‌ها در حوزه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان سخت‌گیری‌ بیشتری اعمال کرده‌ایم و البته اینکه در این همایش شرکت‌هایی به عنوان برترین انتخاب می‌شوند، به این معنا نیست که سایر بنگاه‌ها برتر نیستند، بلکه شرکت‌های برتر از بین کسانی که در همایش شرکت می‌کنند، انتخاب می‌شود.

رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تصریح کرد: افزایش اعتماد در ترغیب مصرف‌کنندگان به تولید داخلی، رعایت ضوابط تولید کالا، مدیریت رسیدگی به شکایات و مدیریت مشتری‌مداری، افزایش رقابت توسعه فرهنگ مشتری‌مداری از جمله مواردی بوده که برای تعیین شرکت‌های برتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی بیان داشت: همان گونه که خدمات پس از فروش دارای اهمیت است، باید خدمات حین و قبل از فروش باید مورد توجه قرار بگیرد.

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه دیگرشعار جنس فروخته شده پس گرفته نمی‌شود،وجود نداردو اگر هم وجود دارد یا کم است، گفت: پرداخت خسارت باید در بنگاه‌های تولید و خدمات به فرهنگ تبدیل شود و اگر هم مردم با شعار جنس فروخته شده پس گرفته نمی‌شود، مواجه شدند آن را به 124 اطلاع دهند.

نوابی در ادامه به ضرورت تکمیل زیرساخت‌ها برای بازرسی هوشمندانه اشاره کرد و گفت: صندوق مکانیزه فروش و سازماندهی واحدهای بدون پروانه، از زیرساخت‌هایی است که برای ایجاد بازرسی به آن نیاز داریم.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر