بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲
کد خبر : ۱۷۴۳۷۷
اولین پروژه مشترک سرمایه گذاری خارجی در کشور به نتیجه رسید
بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در پی مشارکت غدیر با سرمایه گذاری خارجی به بهره برداری رسید و درپی اهمیت این نیروگاه، وزارت نیرو برق آن را برای 20 سال خریداری کرد.

حضور بورسی ها در انرژی های سبز مدیرعامل هلدینگ چندرشته ای غدیر در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، به افتتاح نیروگاه 10 مگاواتی خورشیدی در اصفهان از سوی این هلدینگ اشاره کرد.
وی علت اصلی حرکت غدیر به سمت ایجاد نیروگاه خورشیدی را احساس نیاز از سوی این مجموعه در حفظ محیط زیست اعلام کرد؛ بر این اساس در پی انجام فعالیت های منطبق بر انرژی های نو و با توجه به بالا بودن میزان انرژی های خورشیدی در کشور نسبت به کشورهای اروپایی، هلدینگ چند رشته ای غدیر به سمت ایجاد نیروگاه خورشیدی در کشور گام برداشت.
غلامرضا سلیمانی ادامه داد: در اولین قدم باتوجه به موقعیت غدیر در ایران و جایگاه آن در بازار سرمایه، ساخت و ایجاد بزرگترین نیروگاه خورشیدی در کشور مورد هدف قرار گرفت.
وی درخصوص مطالعه ساخت نیروگاه 10 مگاواتی خورشیدی در کشور، به اجرای برجام در کشور و امکان مشارکت سرمایه گذاران خارجی و تامین منابع مالی از سوی آنها در احداث پروژه های ملی در کشور اشاره کرد.
این مقام مسوول در "وغدیر" به توجه و رویکرد غدیر در تحقق اقتصاد مقاومتی در تمامی فعالیت های خود اشاره کرد که در طی مسیر مزبور، این هلدینگ با نگاه درونزا به اقتصاد به انعقاد سرمایه گذاری های مشترک خارجی می پردازد.
وی با تاکید بر اینکه غدیر با نگاه درونزا به اقتصاد، تمام تلاش خود را بر تغییر مفهوم واردات از واردات کالاهای مصرفی به واردات دانش فنی و ماشین آلات قرار داده است؛ به گونه ای در ازای صادرات کالا، واردات تکنولوژی و کالاهایی اساسی برای رشد و بازسازی صنعت کشور صورت گیرد.
سلیمانی ادامه داد: در این راستا این پروژه نیروگاهی در پی مشارکت با سرمایه گذار اروپایی به صورت EPC و با فاینانس خارجی، در زمان 7 ماه به اجراء رسید. به طوری که 85 درصد از منابع مالی این پروژه از طریق فاینانس خارجی و از سوی شریک اروپایی آن با نرخ 6 درصد تامین شد.
این کارشناس ارشد بازار با اشاره به مالکیت برابر 50 درصدی هریک از شرکای این نیروگاه ( سرمایه گذار خارجی و غدیر)، خاطرنشان ساخت: در شرایطی که عنوان می شود پس از اجرای برجام هیچگونه سرمایه گذاری و تامین منابع خارجی صورت نگرفته است، اجرا و بهره برداری این پروژه نمونه زنده حضور سرمایه گذار خارجی در کشور است. به طوری که بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور با ظرفیت 10 مگاوات در هفتم اردیبهشت ماه امسال با حضور وزیر نیرو و معاونان وی در منطقه جرقویه اصفهان ( به عنوان یک منطقه کمتر توسعه یافته) مورد بهره برداری قرار گرفت.
سلیمانی در خصوص میزان برق تولیدی از سوی این نیروگاه گفت: با توجه به امکان تولید انرژی از سوی نیروگاه های خورشیدی تنها در روز، لذا میزان تولیدی انرژی سالیانه این نیروگاه 19 تا 20 میلیون کیلو وات ساعت است.
وی بهره گیری تکنولوژی تک محور افقی در این نیروگاه را مورد اشاره قرار داد که پنل های خورشیدی به کار رفته در این نیروگاه دارای الکتروموتورهایی هستند که با تنظیم خود به سمت خورشید منجر به کسب انرژی های بیشتر از خورشید می شوند.
این مقام مسوول در هلدینگ چندرشته ای غدیر در مقایسه نیروگاه های خورشیدی ساخته شده در کشور اظهارداشت: تکنولوژی های به کار رفته در سایر نیروگاه ها به صورت ثابت بوده که منجر به تولید 17 میلیون کیلو وات انرژی می شود اما تکنولوژی به کار رفته در نیروگاه خورشیدی غدیر، منجر به افزایش 3 میلیون کیلووات ساعت انرژی نسبت به سایر نیروگاه ها شده است.
وی از دیگر ویژگی های این نیروگاه را عدم آلوده سازی محیط زیست عنوان کرد که در شرایط مواجه کشور با مشکل کم آبی، در این نیروگاه برای شستشوی پنل ها و زدودن گرد وغبار از ربات های مخصوص استفاده شده است.
به گفته سلیمانی؛ طی انعقاد قرارداد PPA با شرکت ساتکای وزارت نیرو، برق تولیدی این نیروگاه به مدت 20 سال با فرمولی مشخص به وزارت نیرو فروخته شده است.
وی نرخ بازگشت داخلی سرمایه گذاری این نیروگاه را حدود 20 درصد عنوان و تصریح کرد: در راستای سیاست های هلدینگ غدیر، اگر نرخ بازگشت داخلی سرمایه گذاری در پروژه ای کمتر از 20 درصد باشد سرمایه گذاری در آن از سوی این هلدینگ صورت نمی گیرد.
این مقام مسوول در هلدینگ چندرشته ای غدیر در ادامه به برخورداری این هلدینگ از دو مجوز دیگر احداث سه نیروگاه خورشیدی، گفت: پروژه خورشیدی بعدی در یزد و در آبان ماه امسال و نیروگاه خورشیدی قم در پایان سال جاری به بهره برداری خواهند رسید.
وی بر نظارت مستمر بر فرایند تکمیل پروژه های در حال اجرای این هلدینگ تاکید کرد تا طبق برنامه زمان بندی و اهداف تعیین شده از سوی این هلدینگ مورد بهره برداری قرار گیرد.
بر این اساس سلیمانی از پروژه های فاز سوم اوره و آمونیاک پردیس، واحد احیاء فولاد نی ریز، واحد اختلاط روغن پالایشگاه تبریز به عنوان پروژه های این هلدینگ چندرشته ای نام برد که تا پایان خردادماه امسال آماده افتتاح رسمی اند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۴
احداث نیروگاه زمین گرمایی در منطقه آتش فشانی سهند تبریز و اردبیل (ژیوترمال )